Kibrit Çakıyorsun Karanlıkta Şiiri - Yor ...

Can Yücel
21 Ağustos 1926 - 12 Ağustos 1999
179

ŞİİR


1770

TAKİPÇİ

Kibrit çakıyorsun karanlıkta
badem çiçeklerini görmek için
Ve mart denizlerinde tedirgin bir çift
sarnıç gemisi gözlerin
Bir iş açacaksın sen başımıza
yangın mı olur artık, bahar mı?

Tamamını Oku
  • Dddddd
    Dddddd 07.03.2007 - 18:23

    Esra SU mudur nedir

    ne tür bir insan olabilir ki bu böyle....

    Cevap Yaz
  • Özcan Akbaş
    Özcan Akbaş 07.03.2007 - 17:05

    benim ve benim gibi şiir seven sanat seven insanların sanat zevkini bilmem ne çukurundan çıkmış köhne ideolojilerle kirletmeey kimsenin hakkı yok.edebiyat edep demektir.başka ne diyelim edep yoksa.

    Cevap Yaz
  • Özcan Akbaş
    Özcan Akbaş 07.03.2007 - 17:04

    bu nedir yaa! ! ! yine mi siyaset yine mi o kısır çekişmeler yine mi insanlığı kana boğan o ideolojik çekişmeler.ben şiir antolojisine girdim aam politka köşesindeymişiz haberimiz yok.ya siyasal fikirlerinizi kendinize saklayın.insanların inançlarına değerlerine saygı göstermeyi öğrenelim önce.kaçıncı yüzyıldayız? hala o dar kafalılık kendinizi tamin etmenin yolu bu mu yoksa yazıklar olsun.

    Cevap Yaz
  • Wwwww Wwww
    Wwwww Wwww 07.03.2007 - 16:40

    ESRA SU'NUN İMAMHATİP HAYRANLIĞI ( ! ! ! )


    Kadın İmam Olmanın Alamet-i Farikası!

    'kurumun amacı madde 6- imam-hatip kurumları, imamlık, hatiplik ve kur’an kursu öğreticiliği gibi dini hizmetlerin yerine getirilmesi ile görevli elemanları yetiştirmek üzere, milli eğitim bakanlığınca açılan orta öğretim sistemi içinde, hem mesleğe hem yüksek öğrenime hazırlayıcı programlar uygulayan öğretim kurumlarıdır.'

    Demek ki neymiş?
    İmam hatip liselerinin birinci amacı imamlık ve hatiplik gibi dini hizmetleri karşılamak için görevli eleman yetiştirmekmiş. Zaten çıkıp camilerde imamlık yapan herhangi bir imamla konuştuğunuzda imam hatip lisesinden mezun olduğunu görürsünüz. Yani imam hatip lisesinden mezun olmak imamlık yapmak için yeterlidir. Diplomanın üstünde kocaman imam yazması hususu ise budur. Yani bu lisenin diplomasini alan şahıs imamlık yapabilir, devletten bu unvan ile kadro ve maaş alabilir. Yoksa ben ne bileyim diplomanın üstünde ne yazıyor. Mezun olunan okul ile mezun olanın adi yazıyordur herhalde.

    Ve bahsi geçtiği üzere bu kurumlara kız öğrenciler de gitmektedir. Ancak yönetmelik maddesinde de görüldüğü üzere, amacı belli olan bu kuruma giden kızların, erkekler ile ayni diplomayı almalarına rağmen imamlık yapmak gibi bir durumları yoktur. Bu durum ise okulların kuruluş amaçları göz önüne alındığında çelişki gibi durmaktadır. Gerçi eğitim-sen tarafından yapılan araştırmaya göre bu okuldan mezun olanların % 88'i din adamı olmak istemiyormuş. İşte bu noktada kimi sorular gündeme geliyor. Gerçi simdi birileri çıkıp __ama onlar yüksek öğrenime devam edecek__ falan diyecektir. Yine de eğitim-sen'in yaptığı araştırmaya göre imam hatip liselerinden mezun olup, ilahiyat fakültelerine devam edenlerin oranı %8! ! !

    Yani bırakın kadınları, erkeklerin de sanıldığı üzere imamlık veya din adamlığı gibi bir istekleri yok. Pekiiii… Okulun kuruluş amacı neydi?

    Kadın imam hususuna gelince... İmam hatip lisesinden mezun olan bir kızın imamlık yapamayacağı kesin değil mi? Bunun en büyük sebebi ise kadını ikinci sınıf bir varlık olarak gören bir anlayış geçip kadının arkasında saf tutmayacak olması değil mi? . Burada dile getirilen ise kadınlar imamlık yapsın demek değil, bir çelişkiyi vurgulamaktır. Yoksa ben de biliyorum kadından imamı kimsenin kabul etmeyeceğini.

    Simdi gelelim çarpıtılan bir diğer hususa. 'gerçi kadın imam olsa çok da kötü olmazdı hani. Yani eğilen kadının bilmem neresine bakmak için bile olsa, camiye giden insanların sayısı artardı ve çoğunlukla bomboş duran ve ise yaramayan camiler bir işe yaramış olurdu...' birçok akla göre :))

    Hakaret filan ettiğim yok siz de biliyorsunuz bunu! Yalan mı kardeşim? Camiler özel günler dışında hep boş durmuyor mu*? Kadın imam olsa 'aaa kadın imam gelmiş koşun lan camiye ' diyecek kendini bilmezler çıkmayacak mı? Bu durum espri konusu yapılmayacak mı? Camiye giden insan sayısı, kof bir kalabalık da olsa, artmayacak mı? Hakaret varmış. peh... Ülen! Türkiye’de, sürekli bastırılan, yaşanmasına izin verilmeyen duygular yüzünden (ki genelde inanç sistemleri sebebi ile kimi şeyler bastırılmaktadır) yaşanmıyor mu bu çelişkiler zaten?

    Simdi sormazlar mı adama sen o kendini bilmez değilsen ne üstüne alınıyorsun, yaran mı var da gocunuyorsun diye? Yaralardan gocunmak yerine artık bu yaraları iyileştirelim arkadaşlar.

    En basitinden sözlükte bile kadınlara ve cinselliğe yönelik nasıl bir yaklaşım olduğu ortada. Orada vurgulanan ise budur. Erkekle kız ele ele geziyor veya birbirine sarılıyor diye yırtık dondan çıkar gibi saçmalayanlar, bunun aksine de matah bir şeymiş gibi kavga edenlere seyirci olunan ve ‘’vur ulan vur’’ diyen akıllar var bu ülkede. Onun için çarpıtılan kısımda kimsenin dinine falan hakaret yoktur. Ancak bu yazılanlara da bir çelişki bulmuş gibi balıklama atlayıp, usulüne uydurulmuş hakaretler yapıp, akılları sıra kadınları kollayan kimseler, inanç sistemlerinin kadına bakışını, kadını nasıl aşağıladığını, nasıl insandan saymadığını bilmiyorlar herhalde. Nefsine güvenemeyen erkek onun için kadını çarşafa dolamak için uğraşmıyor mu zaten? Ya da burada kadın aşağılanmış diyerek ağlayanlar acaba bir kadın imam arkasında saf tutarlar mı?

    __Yalan mıdır?

    Esra Su

    *******************************************************
    YAZIDAKİ İBARELERE BİR BAKALIM


    Hakaret varmış. peh... Ülen!

    yırtık dondan çıkar gibi saçmalayanlar

    yaran var mıda gocunuyorsun

    kadın imamın arkasında saf tutarlar mı ?

    .........................................................

    diyen bir ESRA SU

    O KÜÇÜCÜK AKLIYLA

    NE ANLAMIŞSA İŞTE....

    akıtıyor salyalarını sağa sola

    diğer yazıları da okununca belli oluyor hangi amaca

    neye hizmet ettiği...



    Akıt salyalarını ESRA SU

    KUDURMUŞ KÖPEKLER GİBİ...

    BAKALIM YÖNETİM NE ZAMANA KADAR

    BUNA MÜSAADE EDECEK ???!!!

    Cevap Yaz
  • Dddddddd
    Dddddddd 07.03.2007 - 16:12

    BUNLAR KİM ATATÜRKÇÜLÜK KİM

    BUNLAR ORTALIĞI KARIŞTIRI

    MİLLETİ BİRBİRİNE DÜŞÜRÜR

    SONRA DA GEÇER SEYREDER

    ATATÜRKÜN ZAMANINDA DA VARDI

    BÖYLE PROVOKATÖRLER

    ŞİMDİ DE

    GİREMEYECEĞİ KILIK OLMAZ BUNLARIN...

    YAZIK BUNLARA MÜSAADE EDEN

    OTURDUĞU YERDEN BUNLARI SEYREDEN

    SİTE YÖNETİMİNE

    Cevap Yaz
  • Dfghj
    Dfghj 07.03.2007 - 13:02

    Can YÜCEL kesinlikle son dönemin en iyi şairlerindendir

    Evet belki ağzı biraz bozuktur Ama

    belki de yaşadığı dönemde uğradığı haksızlıklardan

    da olmuş olabilir diye de düşünmek lazım

    şiir de gayet güzel Ayrıca

    Diğer konu

    ZAAF SİTE YÖNETİMİNDE...

    Bu nasıl bir sitedir ki dine inanca küfretmek serbest

    yazılanlar da şiir olsa...

    Cevap Yaz
  • Fadaeaa
    Fadaeaa 07.03.2007 - 12:57



    Şu söz yeter anlayana !!!

    Can Baba'yı mahkemeye vermişler;

    Hakim sormuş

    Bu şahıs sizden şikayetçi

    Bu şahıs sizin O na '' G.t'' dediğinizi söylüyor?

    Doğru mu?

    Canbaba demiş

    Doğru...

    Hakim demiş Nasıl yani

    Can Baba cevap vermiş

    Efendim '' G.ö. t ''' e ''' G.t'' den başka ne denir ki?

    Birileri duyuyordur herhalde...



    Cevap Yaz
  • Fadaeaa
    Fadaeaa 07.03.2007 - 12:55

    Can YÜCEL ferdi özgürlükleri, savunan

    bireysel bir şairidr toplımcu değil

    Bu yüzden yer yer hatta çoğu kez şiirlerinde

    mizahtan öteye geçmiş

    istihzalı bir dil kullanmış

    kaba bir tabirle ağzı bozuk şairlerimizden biridir

    şiirimiz argoyla ve küfürle tanıştıran

    şairlerden biridir de diyebiliriz aslında

    Ama diğer şahıs belli ki bunu da geçmiş

    Herlalde Can YÜCEL bile

    kimseye bu kadar rahat küfretmemiştir

    Küfredememiştir !..



    Cevap Yaz
  • Fdccdcd
    Fdccdcd 07.03.2007 - 12:46

    Adı geçen şahsın şiirini buraya

    böytle bir şairin şiirinin altınayazmak aslında bu

    büyük şaire hakaret olur biraz da

    bir dahaki sefer yazarız artık

    O kadar da iyi bir şair değil o şahıs : ) )

    Cevap Yaz
  • Fdccdcd
    Fdccdcd 07.03.2007 - 12:44

    Can Yücel'ın Hayatı (1926 - 1999)


    Yergici anlatımı ve kendine özgü dil örgüsüyle çağdaş Türk Şiiri’nde özgün bir yer edinen, eski milletvekili ve bakanlardan Hasan Ali Yücel'in oğlu Can YÜCEL, 1926'da İstanbul'da doğdu. Fakat kendisini Datça’lı kabul eden ünlü şairin mezarı Datça'dadır. Son üç kitabını da Datça üzerine yazmış, yarımadanın güzelliklerini, şiirinin güzellikleriyle buluşturmuştur. Bu yüzdendir ki, Can Yücel'i okumak, Datça havasını solumak duygusu verir insana. Taze... şaşırtıcı... farklı... düşündürücü...
    Orta öğrenimini Ankara Erkek Lisesi'nde, yüksek öğrenimini Ankara Üniversitesi Dil Tarih ve Coğrafya Fakültesi ile İngiltere'de Cambridge Üniversitesi'nde tamamlayan Yücel, askerliğini Kore'de yaptı. Uzun süre Paris'te ve İngiltere'de kalan Yücel, BBC Radyosu Türkçe Yayınları Bölümü'nde spiker olarak da çalıştı. Ancak hayatında hep ilk sırada şiir yer aldı. İş dünyasında çok az zaman geçiren şair meslek olarak kendisine şairliği seçtiğini söyledi hep.

    1962'de İngiltere'de, 1709'da Latin harfleriyle taş baskısı olarak basılmış bir Türkçe dilbilgisi kitabını bulması geniş yankı uyandırdı. Ertesi yıl yurda dönünce bir süre Bodrum'da turist rehberliği yaptı. Sonra İstanbul'a yerleşti. Çeviriyi uğraş edindi. Ve bir çevirisi nedeniyle 12 Mart döneminde hüküm giydi. 1974'te aftan yararlanarak serbest kaldı.

    Yazın yaşamına üniversitede öğrenciyken yayımladığı şiirleriyle girdi. Şiir, yazı ve çevirileri 1945'ten itibaren Yenilikler, Seçilmiş Hikayeler, Dost, Şiir Sanatı, Yön, Papirüs, Yeni Dergi, Yazko Edebiyat, Yeni Düşün, Vatan, Demokrat vs. dergi ve gazetelerde yayımlandı.

    Şiirlerinde argo ve müstehcen sözlere çok sık yer veren, bu nedenle zaman zaman dikkatleri üzerine çekip koğuşturmaya uğrayan Yücel'in 1974'te çıkan 'Bir Siyasinin Şiirleri' kitabı, o döneme kadarki şiir macerasının dengeli bir bileşimi olarak görüldü. Bu şiirlerinde hapishaneden dışa ve orada yaşayanlara dönük izlenim, gözlem, duygu ve düşüncelerinin toplamını, kendi politik kimliğinin sorgulamasıyla birlikte verdi. Tarihsel olaylarla günlük olayları iç içe işleyen Yücel, günceli, taşlama yüklü bir ifadeyle, politik eleştiri düzeyinde ele aldı. Toplumsal olanı yansıtmada gülmece, şiirinin en önde gelen öğesi oldu.

    Şiirlerinde, toplumcu bir bakış açısından yola çıkarak daha iyi bir dünyanın kurulması amacını savunan Yücel'in, sözcük oyunlarıyla ulaştığı dil ustalığı, şiirini 'yeni anlam boyutlarıyla donatarak' etkili kıldı. Halk kaynaklarına, halk ağzına, daha çok da halk türkülerinin deyişlerine de yaslanan Yücel'in kullandığı günlük söylem, yöresel deyişler, deyimler ve argo sözcükler, şiirini etkili kılan diğer öğelerdir. Diyaloglar, atasözleri, benzetmelerle kendisine has bir üslup oluşturdu.

    Yazma'dan başlayarak tüm şiirleri incelendiğinde Yücel'in şiirinin ironiden başka yönleri olduğu farkedilecektir. Örneğin, yoğun bir duygusallık ve sevgi arayışı; ustalıkla doruğuna ulaşmış bir dil işçiliği, entellektüel düzeye varmış bir biçim arayışı; yanlışa, haksıza karşı, yerleşik nizamdan öç alırcasına öfkeli ve bir o kadar da acılı bir direniş... bir başkaldırı...

    En ağdalı ifadelerden, en acılı ağıtlara; en sert sokak ağızlarından en yoğun sevda ve sevgi şiirlerine; zeka parıltılarından en yalın, en sade söyleyişlere kadar her şeye yer verdiği şiiri, bir 'vazifeye adanmışlık' şiiridir onun. Yücel ayrıca Lorca, Shakespeare, Weiss ve Brecht gibi yazarlardan yaptığı çevirilerde, yapıtları neredeyse yeniden yazarak değişik bir çeviri anlayışı getirdi edebiyat dünyasına.

    Kitapları: Can Yücel'in şiir alanındaki başlıca yapıtları arasında 'Yazma' (1950), 'Sevgi Duvarı' (1973), 'Bir Siyasinin Şiirleri' (1974), 'Ölüm ve Oğlum' (1976), 'Şiir Alayı' (1981), 'Rengarenk' (1982), 'Gökyokuş' (1984) ve 'Beşibiryerde' (1985), 'Canfeda' (1986), 'Çok Bi Çocuk' (1988), 'Kısa Devre ve Kuzgunun Yavrusu' (1990) yer alıyor.

    Cevap Yaz

Bu şiir ile ilgili 50 tane yorum bulunmakta