K-3 AD. Dinle... Şiiri - Mehmet Çoban

Mehmet Çoban
1967

ŞİİR


13

TAKİPÇİ

K-3 AD. Dinle...

Dinle birlikte özümle yürürken
Dünyanın umurunda değilken
Derin düşüncelerdeydim ben

Düşündüğüm bütün fikirler
Devri âlem bende gezerler
Derunumda ben ve dünya
Dinle buluşmayan hayatta
Dinsizliğin akılcı insanları
Dinledim söylerken onları
Dedikleri akıllarıyla sınırlı
Dini düşünürler özde tanrıcı

Din kendisi yaşam savaşı
Dinle her yaşam kavgası
Dindir Arapçadaki tanısı

Düzen olgusu hükümde
Değer olgusu yaşamda
Denklem olgusu adalette
Düzenindeki tüm yasalar
Din olup çıkar düşünceme

Değer koyucu aklım
Değer koyucu tanrım
Denklemindeki dinle
Düşüncemdeki dinimle

Dinle yürürken hayatta
Dinledim sözleri fikirde
Düzensizlik düzeninde
Düzen buldum kendime
Düzenli/düzensiz fikirde
Din olup çıktı sözlüklerde

Dinle insan ne diyor
Dinle neyi kastediyor
Din neyi ifade ediyor
Düzenle bilgilerini
Düzensiz fikirlerini
Derinliği söz anlamı
Derinliği bilgi kavramı
Din olur çıkar karşına
Dinle/dinsiz aynı safta
Diyorlar yaşama düzen
Düzende olur düşünen
Düşüncelerde yasalar
Derler hayatı kurallar

Derlenir kurallarla hayat
Derleyen insanlarda itikat

Dün/bugün/yarın hayatta
Derlenirler hep inançlarda

Der, tanrı vardır/yoktur
Der, din/dinsizlik ayrıdır

Dinle hepsi inançtır insanda
Düzen kor insana yaşamda
Düzen/din hep aynı anlamda
Din bilinir dünya yaşamında
Dinle, din tarifidir lûgatında

Dinle birlikte yürürken özümde
Din sözü geçiyor düşüncelerimde
Dingin bir düşünce bütünlüğümde
Derlenip toplanan bilgilerimle
Dağıtmadan özünü sözlerimde
Denklemine dengesizlik etmeden
Din/ikileminde yanlılık gütmeden
Devri daiminde bilgiyle/bilinçle
Düşüncede inmek için gerçeğine

Dinle birlikte özümle yürürken
Dünyanın umurunda değilken
Derin düşüncelerdeydim ben

23.11.2006 - İzmir

Mehmet Çoban
Kayıt Tarihi : 23.11.2006 15:20:00
Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Şiiri Değerlendir
Hikayesi:


TÜRK DİL KURUMU SÖZLÜĞÜ… (İnternetten) din (I) isim, din b. (***) (di:ni) Arapça d³n 1. Tanrı'ya, doğaüstü güçlere, çeşitli kutsal varlıklara inanmayı ve tapınmayı sistemleştiren toplumsal bir kurum, diyanet: 'Her dinin mabetleri bütün müminlere açıktır.'- H. C. Yalçın. 2. din b. (***) Bu nitelikteki inançları kurallar, kurumlar, töreler ve semboller biçiminde toplayan, sağlayan düzen: 'Yazık ki bu sanat ve din bahsinde bana arkadaşlık edecek kültürde değil.'- R. H. Karay. 3. mecaz İnanılıp çok bağlanılan düşünce, inanç veya ülkü. http://tr.wikipedia.org/wiki/Din#Dinin_Tan.C4.B1m.C4.B1 (Adresindeki, wikipedia ansiklopedisindeki tanımı) Dinin Tanımı Din kavramının farklı tanımları vardır. Mevcut ansiklopedik tanımlardan biri şöyledir: 'Din üyelerine bir bağlılık amacı, bireylerin eylemlerinin kişisel ve sosyal sonuçlarını yargılayabilecekleri bir davranış kuralları bütünü ve bireylerin gruplarını ve evreni bağlayabilecekleri (açıklayabilecekleri) bir düşünce çerçevesi veren bir düşünce, his ve eylem sistemidir.'[1] Sözcük olarak dinin tanımı ise, Türk Dil Kurumu'na göre: 'Tanrı'ya, doğaüstü güçlere, çeşitli kutsal varlıklara inanmayı ve tapınmayı sistemleştiren toplumsal bir kurum, diyanet' ve 'Bu nitelikteki inançları kurallar, kurumlar, töreler ve semboller biçiminde toplayan, sağlayan düzen'.[2] Sözcük anlamı ve ansiklopedik kavramsal izahı aşarak bir kurum olarak dini tanımlamakta bazı güçlükler vardır. Bilim adamlarının dinin temel özelliği olarak kabul ettikleri unsurlara göre din tanımları da farklılık göstermektedir. Din tanımı birçok farklı bilim dalı ve felsefede farklı biçimlerde ele alınmıştır. • Bergson’a göre din, zekanın dağınıklığı ve çaresizliği karşısında doğanın koruyucu tepkisi ve daha da ileride hayatın bütününe bağlanma, hayat hamlesinin en derinidir. • Edward Sapir’e göre din, günlük yaşantının anlaşılmaz ve tehlikeli ortamı içinde gönül huzuruna iç huzuruna götürecek bir yolun bulunmasıdır ve çok karmaşık bir yapıya sahiptir, doğa ve toplumla ilgili olguları açıklamada insanlara yardımcı olur. • Psikologlara göre din bir üst benlik olayıdır. Bireyi topluluğa bağlayan kişisel yapısının projeksiyon aracılığıyla belirlediği ikincil kurumlardır. Sosyologlar ise dini toplumla açıklarlar. • Sosyoloji dine kutsalın toplum hayatındaki deneyimi olarak bakar. • Parsons’a göre ise din, kainatta insanın yeri, insanın diğerleriyle ilişkisi, çevresi ve diğer insanlarla ilişkilere bağlı olarak arzu edilir olan ve olmayan şeyler hakkında geliştirilen ve gerçekleştirilen bir anlayıştır. • Tasavvuf ve din psikologlarına göre din, insan-ı kamil insan olmaya sevkeden bir disiplindir. • İslam Peygamberi Muhammed'e göre 'gittiğiniz yoldur'. • Satanist kilisesinin kurucusu Anton Szandor Lavey'e göre İnsan yaşamını etkileyen her türlü elektriksel alandır. Farklı din tanımlamaların ortak noktaları birleştirildiğinde, din insanlara bir hayat tarzı sunan, onları belli bir dünya görüşü içinde toplayan kurum, bir değer biçme ve yaşama tarzı; yaratıcıya isteyerek bağlanma, birtakım şeyleri duyma, onlara inanma ve onlara uygun iradi faaliyette bulunma olgusu; üstün varlıkla ona inanan insan arasındaki ilişkiden doğan deneyimin inanan kişinin hayatındaki etkileri olarak tanımlanabilir. Genel olarak din, doğaüstü bir nitelik taşır, mukaddestir, değişmezdir (dogmatik) ve gönülden bağlanmayı yani teslimiyeti gerektirir. Pek tabii ki din tanımı, özellikle dini bir bakış açısından, her farklı dini grup ve dinde çeşitlilik gösterir. Dinin taşıdığı nitelik ve öğeler de farklı dinlerde büyük bir değişiklik ve çeşitlilik göstermektedir. Din kavram, anlayış ve türlerinin gelişimi tam olarak bilinemediği gibi tam olarak belirlenememektedir de. Bunun en büyük nedeni, açıkça ayrıştırılabilecek devrelere sahip olmamasıdır. Yine de, özellikle 1800'ler sonrası yapılan arkeolojik kazılar ve dünyanın geri kalanından izole edilmiş kültürlerin antropolojik ve tarihi yapılarına dair elde edilen bilgi ve gözlemler sayesinde, bir kronoloji elde edilememiş olsa da bir tipoloji geliştirilebilmiştir.[3] Bugün eldeki bulgular ve var olan kültürel çeşitlilik sayesinde, gerek eski gerek yeni farklı din tipleri, formları ve anlayışları tanımlanmıştır. Bu tanımlamalar akademisyenler arasında çeşitlilik gösterse de belli bir oranda benzeşmektedir. Daha Fazla Bilgi başlığı altında farklı inanç tipleri, dini öğeler vb. isim olarak sıralanmıştır. Bu konuda daha fazla bilgi için o başlığa göz atabilirsiniz KUR’AN AYETLERİNDE İFADE EDİLEN İSE, Dünya yaşamına ait sistemdir.. Yaşam sistemi ister tanrı tarafından ister insan tarafından üretilsin ayetler yaşam sistemini din olarak algılıyor. Dolayısıyla hak din derken, Allah'tan geleni, batıl din derken kuldan üretileni kastediyor. Yani Allah'ın teklif ettiği dünyayı yaşama inancı ve davranışları. Kulun ürettiği dünyayı yaşama inancı ve davranışları..

Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.
  • Fatma Aras
    Fatma Aras

    harika kutlarım...TEBRİKLER

    Cevap Yaz
  • Ali Niyazi Gül
    Ali Niyazi Gül

    Dingin bir düşünce bütünlüğümde
    Derlenip toplanan bilgilerimle
    Dağıtmadan özünü sözlerimde
    Denklemine dengesizlik etmeden
    Din/ikileminde yanlılık gütmeden
    Devri daiminde bilgiyle/bilinçle
    Düşüncede inmek için gerçeğine
    her dizede kendine ayrı bir derse var sanki,tebrikler.

    Cevap Yaz
  • Mehmet Asa
    Mehmet Asa

    Sizi Her Halinizle Dinlemek Banada
    Hoş Geliyor Saygılar Sevgiler Mutluluklarınız
    Daim Olsun Sesiniz Sesimiz Başarılar
    Dilerim

    Cevap Yaz
  • Murat Demirci
    Murat Demirci

    Mehmet abi helal ellerine sağlık doktora tezi gibi bir şir olmuş, bir defa okunup geçilmeyecek... dipnotların ders niteliğinde... hörmetler abicim

    Cevap Yaz
  • Zeynal Yaman
    Zeynal Yaman

    'Siz ne derseniz deyin sizin sözleriniz karşıdakinin anladığı kadardır.' Şükürler ki anlayanlar var Mehmet Bey! Tefekkür ölmeden insanlık ölmez..Teşekkürler...

    Cevap Yaz

TÜM YORUMLAR (17)

Mehmet Çoban