İnsanlık Serüveni Şiiri - Bayram Kaya

Bayram Kaya
2924

ŞİİR


13

TAKİPÇİ

İnsanlık Serüveni

1-Varlığı kimdi?
Önce açlığını sildi.
Sezileri şimdi;
Biricikliğini bildi.

2-Çevresine baktı,
Görünüşler beynine aktı.
Yansımaları ana taktı,
Anından dışa aktı.

3-Sınadı yanıldı.
Yanıldı sınadı.
Becerikliliğine,
Düşüncelerine inandı.

4-Oyunundan hız aldı:
Eylemi düşününe,
Düşünü -diline, dili- eline
Eli- eyleme, karşılıklı feyiz aldı.

5-Kendi kişiliğinde kaldı.
Düşününü yaygın güce saldı.
Çevredeki haz elem akışına daldı.
Anı ile ruhsallığa iş paylaşımı ile sosyalliğe sardı.

6-Gücü somutladı:
Toplumuna.
Kendine.
Saygı ile umutlandı.
Kör de komutlandı.

7-Soyutlaması gelişti.
Kendi canına sinişti,
Çabası ölümden sonraya dönüştü.
Davranışları ölülere saygı ile döküştü.

8-Kavramlandırmalarında şöyle bir durdu:
Düzen ilkesi kurdu.
Böyle ya da öyleliğinde,
Töresel erdemi sordu.

9-Mana düşüncesine aklında doydu.
Gezdiği her yerde görüldüğüne yordu.
Derken delişmenlik sıralaması,
Tekliğe yol oldu.

10Soyutlarken somutlu yor.
Düzeni bazen gerçeğe komutlu yor.
Zaman zaman soyuta umuluyor.
Karşılıklı etkiyerek denetliyor.

*11-Ses aldı Turu Sina'da Musa.
*Elohim-*Yehovayı insanlar duysa,
Mutluluk olur insanlar buna uysa.
Karıştıkça karışacak pogrom* oysa.

*12-İsa'yı acımasızca aldı o haç.
Bir Sırp Sındığı görünür bir Mohaç.
Misyon yüklenmiştir bu yolların neferi
Bir katliamdır haçlı seferi.

*13-Uyulmayacak bozulmuşları tanıdı.
İçinde coştu, Cemal’de Sıffın'da kanidi.
İnsanlar yolcu düşünceler hanidi.
Kıt anlama ya Sivas'ta şanımdı!

14-Bilimselde gelişti.
Çoğunluk bilgisizlikte erişti.
Anlamlar bilgisellikten,
Bayağılığa da serişti.

15-İlişkileri görmede:
İnsan-doğa
İnsan-toplum
Hepside üretimi dermede.

16-Bir tarih yazdı,
Altına imza kazdı.
Çelişkileri acıları becerileri ile
Oluşturduğu yaşam hazdı!

17Çok şey belledi:
Kendine yabancılaşmasına,
Evrensel olmasına,
İnsanlığına anıklığına elledi.

18-Doğal düzeni çaktı.
Özenliği(öznelliği) ile ona aktı.
Uygar insanlığı kendine taktı,
Yaptığından yapacağına baktı.

19Tek ve eğe men güç kendini sandı.
Zavallılığına iyice kandı.
Sürekli üretmek ve değişmenin,
Güce kaim görev olduğuyla,
Sonra aydınlandı.

20-Dalıştı barıştı.
Yarıştı karıştı.
Zıtlarla varıştı
Böylece karşı konulmazı,
Sonsuzcaydı, insanlığını üretiyordu.

21-Vardığı,
Kardığı,
Evrence oluşumda;
Sonun başa özüne sardığı.

(01.06.1992)

*Pogrom: Yahudi dağıtımı ve kırımı anlamındadır.Musa'nın Yahudi'leri seçilmiş kavim,üstün kavim tamlaması,ilki Roma dönemi Yahudi kırımı ve sürümünü, ikincide Nazi dönemi gettolaştırma kırım ve sürümlerine sebep olmuştur.
Elohim: Tevrat'taki tek Tanrının adı.İsarail oğullarına acıyan,onları koruyan, Yahudi'nin birbirini korumasını emreden, YahudiTanrı öğretisi..
Yehova:öç alan Tanrı.Yahudi öğretisi, İsrailoğuları dışındaki insanların öldürülmesini emreden Tanrı bu nedenledir ki Yahudi'ler iki kez zulme uğramışlardır.Bu nedenle dir ki Musevilik İsrailoğuları dışına yayılamamıştır.

BİR AÇIKLAMA:
*Aslında 11,12,13,numaralı dizekler 3 yıldan fazla bir süre sonra 08.07.1995 de eklendi.Bu şiirin kendi akışındaki ve hemen devamdaki bütünlükten de fark edilmekte.Şiiri yazmadan,onun düşünsel metnini kendimce hülasa olarak yazdım.Bu özeti şiir kalıbına dökmeye sonradan çalıştım.Bu metinde 11,12,13.dizeklerin anlatım metni yok.Birde 21.dizek vardı özel açıklamasız yazılamazdı bu günkü bilimsel açıklamasına göre, biraz müphemleşti.Açık evrende olduğumuz hesaplanmakta.Ama yinede yazmak gerekliliği kararına vardım,hemde şiiri oluşturan tüm metni 9. açıklamadan devamla bire bir olarak.21.dize 19.dizenin ironisiydi.Umarım sıkıcı olmaz.


.

Bayram Kaya
Kayıt Tarihi : 13.11.2006 03:23:00
Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Şiiri Değerlendir
Hikayesi:


Sunu: 1-İnsan uzun,tüm gün süren,av süreçlerinde,avlanmayı, sürece kısaltan beceri birikimi sonunda,açlık biyolojik zorunluluğunu,karşılama kolaylığı geliştirince; artan boş zamanda kendini daha farklı alanda düşünsel ve eylemsel üretme sürecine girmiş. 2-Çevre uyarı ve algıları ile,zihinsel oluşum ve gelişmeler onu eylemselliğe,pratiğe, deneye koyultmuş. 3-Öz güven geliştirme. 4-karşılıklı eylem-bilinç, bilinç-eylem etkileşimi. 5-Zıtlıklarda,doğal baskılarda gözlendiği, yaygın güç bulunduğu vehimi- mana-algılaması. 6-manayı somutlaştırma; totemizm,put algısı. 7-Kavramlandırmaları soyutlama ölüm sonrası düşüncesi atalara saygı-atalara tapma-soyutlamasına varma. 8-soyutlamaların yaşama şöyle yada böyle uyarlanması; töre düzeni ve yargılama. 9-Çevredeki yaygın güç,her yerde olmalıydı.Ve insanı,gözetlemeli,erdemler buna uygun söylenmeliydi(Animizim-Canlıcılık düşününe atıf) .Yaygın gücün bir sıralaması,bir hıyaraşisi; bulunmalıydı:En korkulanın; en güçlü ve en saygını,en söz geçireni olmalıydı,tabi bu da o toplumun askeri güç eğemenliği ile orantılı yayılmalı.Tek güç olması gerektiği mantığına varıyordu. ! 0-Artık fizik-deneysel olgu- ve metafizik-Fizik ötesi soyut düşünme- çelişkin ama üretken düşünceleri gelişir.Her toplum yaşam ilkelerini, düzenini,bu gelişme tarzına göre,bazen biri bazen ikisi ve fazlası-paganizm-ağırlıklı kurmaya başlıyor.Amaa,bu zıtlıkları uyuşturma kavgası vererek. 14-Becerikliliğine,pratikliğine uygun,bilisel düşünme,yaşam biçimi kurarken,çoğunluk,bi habersiz yaşıyor.Öğretilerde metafizik soyutlamalar eğemenlik kuruyor.Bu gün baktığımızda,uyuşturmalar yapıyor SAĞLAM düşünceyi,alalaledeliğe dönüştürüp,kösteklemeler oluyor. 15-Gelişen beyinler,insanın; doğal yeteneğini-anıklığını-görüyor.İlşkilerinin temelinin ÜRETMEK,hem maddi yaşamı,hemde kendini üretmek olduğunu görüyor.Ama eğemen çoğunluk bilmezde,tek değer elindekiler.Daima kurulu olanı savunup sürdürmek istiyor. 16-Zaman; olgu ve olaylardaki ard,arda olan devinimlerdir.Yani var oluşların birbirinin yerini alarak zincirledikleri devim.A dan B ye nakilde,Ağacın yapraksızlığından yapraklılığına, olan,ard arda yer alan -var-yok oluşlardaki, nicel devinimler,bizde zaman algısı oluşturur.Bir önceki devim sonrakine referanstır.İnsan eylemleri ile ürettiği devinsel süreç ve süreç ürünü tarih genellemesi ile ulamlaşıyor. ! 7-Köstek olmanın temelini,yabancılaşma oluşturuyor.İnsan; emeğini,düşüncesini,hatta kendini insan dışına değiştirmiş,dönüştürmüş yani kendine yabancılaşmış.Bu sezisini gördükten sonradır ki düşüncelerine,yaşamına EVRENSEL boyut katıyor.Bunları etkileme gücünü kendinde görüyor. 18-Bilimselliği arttıkça,doğal oluşuma uymayı,bu oluşumu etkileyip kendi yaşamına katkınlığı gücünü-bilgisini-kendinde görüyor.Yaptığında daha yapılması gerekenler-bilinmesi gerekenler- etkileşmesi,deyim yerinde ise daha hiç bir şey yapamadığının,hayranlık duygusuna varıyor.İnsanın düşünsel(öznel,tinsel,ruhsal) yanının doğal düzani-yasayı- yok edemediğini ama bilği ile uygunlaştırım yararı sağladığını görmesi anlatımı. 19-Başarıları öyle arttı ki 18 y.y.da bilim bitti diye, kimi,zafer nağraları atarken idalizm -sipritulizm- metafiziğin bayrağını dalgalandırmanın na kadar gerkli olduğunu ve insanlık üzaerindeki kahhariyetini söyleyerek bilisizlik,çığırtkanlığı,dilleme karanlığını savlıyordu.Oysa durumun,göreli oldugu,evrenin saltıklık içermediği,saltın söylenemeyeceğinin anlaşılması - bilisel felsefesi- gerçeği,karanlığın şafağı idi. 20-Evren olayları,bitimsiz görüldüğünden,taki entropik salınımlarn sönümlenmesine,eşdeyişle parçacık devinimlerinin sonsuzcada frenlenmesine değin.İnsanın eylemi,becerisi,değişmesi üretimide,kısaca yaşamsallarıda bitimsizdir.(Evren olaylarının açılımını daha önce 18.04.1992 de yazdığım Oluşum adlı şiirimde ele almağa çalıştım) 21-Burada 4 kuşku noktalanmada.1-İlk süphe astronomik öğrenmeye dair: Biğ benğ e göre genişleyen evren birgün fren etkisi ile tersinip büzüşerek kendi üzerine çökecek.bir merkezde nokta bile olmayan,tekilleşme, ilkteki hale dönme.Bu da bir çemberdeki baş ve sonun aynı nokta olması gibi bir algı ve tekrar.Tabi ki bu durum için evrenin kapalı olması gerekiyor.2.kuşku çevre kirliiliği(biyolojik kirlenme,manyetik kirlenme,kimyasal kirlenme,kuvantik kirlenme v.s.) ve insan yerleşimi ve çoğalmasının yabanıl yaşamın aleyhine rağmen yaşamı ademleştire bileceği vurgusu,yaşamsal ilke-başa- dönme..3.saptama gelişme dizgesinde görülüyor ki son gibi görülen algı daha işin başı olması paradoksu 19.sıra açıklamasındakı yanlış tanı ile yanlış sonuca varmaya vurgu da var.Ama asıl vurgu her son yeni bir baş/langıç/tır.4-Genetik belirlenim; başta yoktun bir an,varsın sonrada yoksun

Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.
  • Bahadır Kaya
    Bahadır Kaya

    Düşündürücü,felsefe bilenler için harika.İyi yazılmış,panaromik güzel bir zihin süzmesi.Başarılar

    Cevap Yaz
  • Şadi Ünal
    Şadi Ünal

    Felsefi bir anlatım.Çok az kişiye hitap eder sanırım.Tebrik eder başarılarınızın devamını dilerim.

    Cevap Yaz

TÜM YORUMLAR (2)

Bayram Kaya