Donanımlı orkestradan
Yükselen kırık melodi
Amade tüm evren
Orkestra şefinin
Havada iki eli
Yönetir geceyi
Ne hasta bekler sabahı,
Ne taze ölüyü mezar.
Ne de şeytan, bir günahı,
Seni beklediğim kadar.
Geçti istemem gelmeni,
Devamını Oku
Ne taze ölüyü mezar.
Ne de şeytan, bir günahı,
Seni beklediğim kadar.
Geçti istemem gelmeni,
Hüzün,Gece Ve Yalnızlık
...başlıkta noktalama işareti konulmasına ve baglacın büyük harfle yazılıp yazılmadığına hep takılmışımdır. olmaması gerektiği hususunda yaygın bir uygulama sözkonusu olamakla birlikte kullanılmasının ne kadar doğru olduguna dair bir acıklamaya henüz ulaşamadım.
başlık şiire uygun gibi görünüyor, ancak şiirin okuyucuyu sürprizlere hazırlamasına engel olmaktadır. adeta düz bir metinde bir başlıgın acıklamasına yönelık bir hava vermektedir. dolayısıyla okur başlıktakı kavramların tanımlamalarını şiirde arama yoluna giderek şiir okuma eylemınden uzaklasacaktır diye düşünmekteyim.
Donanımlı orkestradan
Yükselen kırık melodi
Amade tüm evren
Orkestra şefinin
Havada iki eli...
(bu bölümde bu dize fazla gibi. çünkü orkestra şefi yönetme eylemini elelriyle gerceklestırmekteıdr. yazılsa da yazılmasa da) bunun harıcınde bölüm güzel imgelerle özgün dizelere dönüştürülmüştür.
Yönetir geceyi
İlk sırada hüzün,
Boynu bükük
Hüzzam nağmeler eşliğinde
Kayar yıldızlar Birer birer
Hicran karası
(bu dize yine güzel bu bölüme cok yalnız kalmıs)
Karışır damla damla fersiz geceye
Gece ağlar, sessiz
Sırası geldiğinde
Tükenen umutların
Teslimiyetinde,çaresiz biçare
Yakarır rabbe, dualar dilinde
(virgülden önceki veya sonrakı ifadelerden birisi fazla gibi. tanıraya yakarıs dua ile oldugundan ayrıca belırtılmesıne gerek yoktu. ayrıca rabbe sözcüğü şiir sesli okundugunda ses uyumuna kırık bir melodi gibi yansıyor)
Teslim eder yalnızlığa
En görkemlisi de
Kanayan yaralarına tuz basıp
Karanlığın koynunda
Körebe oynayan yalnızlık
Daima ebe,el yordamıyla
Bilinmezi arayan
Seyirdeki yürek
Bitkin
..dizeler e özgünlügün devam ettiği bir bölüm.ancak bölümün giriş dizesindeki görkemliliğin bitkinlikle tamamlanmasında tezat yaratılmıs imajı mevcut.
Gece, finalde (final sözcüğü şiirsel bir sözcük olarak görünmüyor)
Dans ederken hüzünle
Tamamlar sac ayağını yalnızlık
Çığlık çığlığa kaçışan melekler
Boğazı düğümlenmiş
Hıçkırık eşliğinde
Yenilir güne
....sürec özgünlükler eşliğinde işliyor
Güneş doğmak üzere
Tanyeri ağarırken
Kaybolan orkestra şefi
Bir kolunda hüzün,bir kolunda
Karıştı müzmin yalnızlıkla
Yüzlerce kalabalık arasına
Kaybolmuş yüzlerde maske
Gün içinde yitip giden
Ölümden öte
Dizelerinden yoksun
Şiir oldu yaşam
kaybolan, kaybolmuş iyitmek, ifadeleri aynı anlamda kullanıldıklarından tekrar gibi bir hava vermekte ve bu durum da şiirdeki vurguya gölge düşürmektedir.
Yazık ki, başarısız
Orkestra şefi
Benim her zamanki gibi
bu bölümdeki dizeler anlatım bozuklugunu gözler önüne seriyor.
basarıssızlık orkestra şefine dair bir sıfat oldugundan orkestra şefinin önünde olması gerekirdi. benim her zamanki gibi ifadesinde ise 'benim' sözcüğünün kendını işaret etme mi yoksa iyelik mi oldugu mevcut halıyle anlaıslmakta güçlük çekilmektedir.
yazık ki
basarısız orkestra şefi benim
her zamanki gibi
veya
yazık ki
başarısız orkestra şefi
her zamanki gibi
yine benim
şeklinde olabılırdı..
yine de bu güzel şiire daha güçlü bir final yakısırdı..
10/08/2005
Meral Yağcıoğlu
ŞİİR ANALİZİ
1-) Yazım şekli: serbest
2-) Şiirsellik: mevcut
3-) İmla kuralları: uyulmaya çalışılmıstır
4-) İmge ve betimle yeteneği.: tanımalmaya yönelik başarılı dizeler mevcut
5-) Tarzı ve tarzına yatkınlık derecesi.: tarz olusturma cabası sezmedim.
6-) Ana fikre bağlılık. baglı kalınmaya calısılmıstır.
7-) Konu ve akıcılık: konu güzel akıcı bir dil sergilenmiştir.
8-) Dil: açık anlaşılır
9-) Satırlar ve kıtalar da uyumluluk.: caba gösterılmıstır
10-) Final: şiirsel bir final mevcut gibi görünmüyor
11-) Başlık: şiire uyum sorunu imajı verıyor
sevgılı dostum uzun ömürlü dizelerinin devamını dılıyorum.
Rahim TAŞ
Hüzün,Gece Ve Yalnızlık
Meral hanımın bu şiiri hakkında ben de nacizane yorumlarımı yazmak isterim...
Şiirin başlığında her sözcük büyük harfle başlar fakat bağlaçlar küçük harfle yazılsa daha şık olur.Yani ''Hüzün Gece ve Yalnızlık'' şeklinde.
Şiir bir yalnızlık senfonisi ve bu senfoniyi yöneten orkestra şefinin öyküsü kısaca.Gece betimlemeleri mükemmel şekilde akıp gitmiş.Umutların tükenmesi, tanrıya yakarış, meleklerin kaçışması ve mutlak yalnızlık şiirde çok güzel anlam bulmuş.Ve tanyeri ağarıp gerçekler ortaya çıktığında da bu kez insanların maskeleriyle görünmeleri şairi karamsar bir ifadeye ve ümitsizliğe yöneltiyor...Sonuçta yaşamı yöneten orkestra şefinin başarısızlığı ile noktalanmış şiir...
Şairin hissettiğine diyeceğim bir şey yok, ancak:
1.
İlk sırada hüzün,
Boynu bükük
Hüzzam nağmeler eşliğinde
Kayar yıldızlar Birer birer
Hicran karası
Kayar yıldızlar birer birer.........şeklinde yazılmalıydı, sanırım klavye hatası...
2.
Gece, finalde
Dans ederken hüzünle
Tamamlar sac ayağını yalnızlık
dizelerinde ''sac ayağı'' bitişik yazılmalı. ''sacayağı'' şeklinde.
3.
Tanyeri ağarırken
Kaybolan orkestra şefi
Bir kolunda hüzün,bir kolunda
Karıştı müzmin yalnızlıkla
Yüzlerce kalabalık arasına
Bu dizelerde bir cümle düşüklüğü veya eksiklik hissettim gibi.Şöyle olsaydı diye düşündüm:
Tanyeri ağarırken
Kaybolan orkstra şefi
Bir kolunda hüzün,
Bir kolunda müzmin yalnızlıkla
Karıştı kalabalığa...
Burda ''yüzlerce kalabalık'' demeye gerek yok çünkü, kalabalık, zaten bir çokluğu ifade ediyor.
Sonuçta Meral hanımın bu şiirini, imgeler ve betimlemeler açısından zengin bulduğumu söyleyebilirim.Temadan uzaklaşılmadan anlaşılır ve sade bir dil kullanılmış.
Şiir serbest tarzda yazılmışsa da ses, ahenk ve ritm açısından zayıf, kulağı tırmalayan okuma güçlüğü yaratan sözcükler var. Buna karşın şiirsellik düzeyi yüksek bir şiir.Şiirin teması ve başlık birbiriyle uyumlu.İmla ve noktalama işeretlerine uyulmuş.Şiirde buluş olarak gösterilecek yegane imge, yaşamın inişleri, çıkışlarıyla bir senfoniye benzetilmesi...
Şiir yolculuğunuzda başarılar dilerim...Sevgiler saygılar...Nurdan Ünsal
Gece, finalde
Dans ederken hüzünle
Tamamlar sac ayağını yalnızlık
Çığlık çığlığa kaçışan melekler
Boğazı düğümlenmiş
Hıçkırık eşliğinde
Yenilir güne
Güneş doğmak üzere
Tanyeri ağarırken
Kaybolan orkestra şefi
Bir kolunda hüzün,bir kolunda
Karıştı müzmin yalnızlıkla
Yüzlerce kalabalık arasına
Kaybolmuş yüzlerde maske
Gün içinde yitip giden
Ölümden öte
Dizelerinden yoksun
Şiir oldu yaşam
Yazık ki, başarısız
Orkestra şefi
Benim her zamanki gibi .......... :))
SİZ ÖYLE SÖYLESENİZDE.. BİZCE BAŞARILISINIZ.
ne yalnızlık,ne elem sizi üzemez, zira siz çakmaktaşı kadar güçlüsünüz. :)
sevgi ve saygıyla./ tebrikler./ n.a./
Hüzün,Gece Ve Yalnızlık
Donanımlı orkestradan
Yükselen kırık melodi
Amade tüm evren
Orkestra şefinin
Havada iki eli
Yönetir geceyi
İlk sırada hüzün,
Boynu bükük
Hüzzam nağmeler eşliğinde
Kayar yıldızlar Birer birer
Hicran karası
Karışır damla damla fersiz geceye
Gece ağlar, sessiz
Sırası geldiğinde
Tükenen umutların
Teslimiyetinde,çaresiz biçare
Yakarır rabbe, dualar dilinde
Teslim eder yalnızlığa
En görkemlisi de
Kanayan yaralarına tuz basıp
Karanlığın koynunda
Körebe oynayan yalnızlık
Daima ebe,el yordamıyla
Bilinmezi arayan
Seyirdeki yürek
Bitkin
Gece, finalde
Dans ederken hüzünle
Tamamlar sac ayağını yalnızlık
Çığlık çığlığa kaçışan melekler
Boğazı düğümlenmiş
Hıçkırık eşliğinde
Yenilir güne
Güneş doğmak üzere
Tanyeri ağarırken
Kaybolan orkestra şefi
Bir kolunda hüzün,bir kolunda
Karıştı müzmin yalnızlıkla
Yüzlerce kalabalık arasına
Kaybolmuş yüzlerde maske
Gün içinde yitip giden
Ölümden öte
Dizelerinden yoksun
Şiir oldu yaşam
Yazık ki, başarısız
Orkestra şefi
Benim her zamanki gibi
Değerli şair dost, kanaatimce bazen şiirler bizi esareti altına alır, bazende biz şiirleri esir tutarız.. Öyle zamanlar, öyle mutena anlar vardır ki hasreti, sevgiyi ve nefreti bir arada yaşarız ama farkında olmayız, belkide içinde feveran ettiğimiz duygu kesafetinden ötürü farkında olamayız.. Farkında olduğumuz tek şey duyguların kanayıp içimize akmasıdır, bunu hissederiz.. Arada dolaşan gül, sümbül, lale ve menekşe yaprakları ise gülücükleridir sevdanın..Itrı da kokusudur aşkın. Sevgiler ve yüreğinize sağlık..
selamlar
'Gece, finalde
Dans ederken hüzünle
Tamamlar sac ayağını yalnızlık '..Güzel dizeleriniz ve mükemmel şiiriniz için sizi kutlarım. Tebrikler, yüreğinize sağlık.
şiirle dans etmişsin...müzik hala kulağımda...çok güzel çalıyor kalemin..sevgi yolun şiirler yolluğun olsun...tebrik ve selamlar..(dilek eğri)
Gece ağlar, sessiz
Sırası geldiğinde
Tükenen umutların
Teslimiyetinde,çaresiz biçare
Yakarır rabbe, dualar dilinde
Basarisiz olan sen degilsin güzel insan
Hayatin getirdigi Melodiler
Kutluyorum basarili siirinizi sevgili Meralcim
(Düzelttim:) yanlis yazmisim....özürr)
Sevgilerimle
Hüzün düşmüş geceye.Olsun orkestra şefinin yüreği güzel. Sevgilerimle
Tanyeri ağarırken
Kaybolan orkestra şefi
Bir kolunda hüzün,bir kolunda
Karıştı müzmin yalnızlıkla
Yüzlerce kalabalık arasına
'Kaybolmuş yüzlerde maske
Gün içinde yitip giden
Ölümden öte
Dizelerinden yoksun
Şiir oldu yaşam'
bir solukta okudum,
hissettirdiniz,
tebrikler Meral hanım!
sevgiler...
çok güzel dizeler tebrikler meral hanım okurken yaşadım sanki ruhundaki yalnızlığı ama içimden bir ses bu orkestra şefinin yalnızlığı uzun sürmeyecek diyor :))
saygılar
Gece, finalde
Dans ederken hüzünle
Tamamlar sac ayağını yalnızlık
Çığlık çığlığa kaçışan melekler
Boğazı düğümlenmiş
Hıçkırık eşliğinde
Yenilir güne
ne çok şeyi saklar barındırırken gece güne yeniliverir ve apaçık olur her şey
sevgiyle kalın
fidan
Bu şiir ile ilgili 21 tane yorum bulunmakta