HİÇLİK
Nereden ve nasıl geldim
Bilsem zaten söylerdim
Bütün yolları unutmuşum
Sonsuz bir boşluğun içinde
Ne bir yön var ortalıkta
Ne de bir taraf,gidilecek
Öyle bir sonsuzluk ki
Düşünmeye ne gerek
Varlıklar nereye gitmiş olabilir
Sadece sesler var,duyulmayan
Bedenim öylesine boş ki
İçinde kendim olmayan
DEDE İRFAN ÇELİK
Dede İrfan ÇelikKayıt Tarihi : 22.3.2015 17:52:00
Şiiri Değerlendir
© Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve / veya temsilcilerine aittir.
Şiir gönlüyle... Esen kalın...
Alan: (grup üzerinden) İrfan Çelik 1
Tarih: 23.03.2015 12:40:00
Konu: Yn: [barisa-davet] HİÇLİK
---
İrfan bey,
Çocuklarıma mezar taşıma hiç yazınız nasihatimdir. Ancak hiçlik mertebesine çıkmak çok zor. Çıkanlara da eyvallahım var, yüreğinize sağlık sevgiler.
Üstünde neler yazılmaz, neler...
Okudum, bıraktım bu yüzden.. 'Salim, dingin kafayla' yazılmalıydı yorum.. Zira şiirin tekniği, biçimi beni pek ilgilendirmiyordu, içeriği, taşıdığı 'ağır yük' ilgilendiriyordu..
'HİÇLİK' başlığı ile, şairin şiire döktüğü 'yaşamdan gerçek kesitler' tam olarak uyuşuyor...
'Hiçlik', içine düşülen derin sessizliktir, boşluktur... Kişi pasifize edilmiş ya da kabullenilmiştir, pasiflik..
Bu da, 'NİHİLİZM' ya da 'HİÇÇİLİK' denen felsefi akımın konusudur...
Bildiğim kadarıyla İlk Çağ Yunan felsefecisi Gorgias ilk temsillerindendir. Genel ittifak, Friedrich Nietzsche'nin öncülüğünü benimser... Ama felsefede 'kesin doğru' olmadığı gibi, Nietzsche'nin Nihilizmin temsilcilği de kuşkuludur...
'Varoluşu' reddeder hiççilik... Gördüğümüz tüm şeyler, aslında yoktur... Bizim algımızdır şeyleri var eden..
İnsanların kendi aralarında anlaşmak için konuştukları dil, aslında sembolize edilen, varlıkları nitelemede kullanılan, her insanın farklı algıladığı, bu nedenle göreceli anlamlara dayanır ve güvenilir değildir...
Dil ile varlık arasında 'sağlam' bir köprü yoksa, varlığın 'var olduğunu' kanıtlayacak ve insana kabul ettirecek bir yol da yoktur... Öyleyse varlık aktarılan bir şey değildir... Kişiden kişiye değişen bir algıdır sadece..
İşte bu anlayış, sofistlerin dayandığı 'hiçliktir...' Onlara göre, insanların mutabık kalacağı hiç bir varlık, var değildir. Var olduğu düşünülenler bir biçimde diğer kişilere aktarılamaz.
Nietzsche; 'evrensel ahlak' üzerine oturtur hiççiliği.. Böyle bir değer yoktur ona göre... Kişi, ancak kendi yaratır kendi ahlakını, kendisine saygısı o zaman gerçekleşir, ancak o zaman 'VARDIR İNSAN!'...
Evrensel ahlak diye bize dayatılanın 'EGEMEN AHLAK' anlayışı olduğunu ve bunu da 'ZAYIF İNSANLARIN' varlığı ile açıklar Nietzsche... Bu nedenle de 'KÖLE AHLAKI' der, bu anlayışa..
Kendi ahlak anlayışını kendi kuracak olan 'ÜSTÜN İNSANDIR..' Bütün değerleri yeniden yaratacak kadar güçlü ve istenç sahibi insandır, üstün insandır...
Şiire bu gözle bakacak olursak..: 'Varlılığının nedenini bulamamışlık, varlığının etken olmadığı sonucunu doğuruyor, kişide... Zira insan, değiştiren olmalıdır... Çevresinde bir şeyleri değiştirebilme gücüne sahip değilse, HİÇTİR!'
İnsanın amacı olmalıdır...
Yönleneceği bir taraf... Onu da kendi özgür iradesiyle bulup, yönelmelidir...
Ne amacı, ne yanı, ne yönü, ne de bunları seçecek bilinci ve özgürlüğü yoksa insanın, 'HİÇTİR!'
Ve nihayet insan, kendisinin farkında olursa insandır. Çevresindeki tüm varlıklar, insanın kendisini daha iyi tanıması için birer araçtan ibarettir...
Kendisiyle gurur duymayan, varlığından hoşnut olmayan, çevresince ve kendisince kabul görmeyen, 'özüyle barışık' ve güçlü olmayan insan da koca bir 'HİÇTİR!'
Görülüyor ki şiir, 'HİÇÇİLİK FELSEFESİNİ' en kısa biçimde ve başarılı işlemiş..
Şiirler, düşündürmelidir diye bu yüzden sıkça yazıyorum..
Bu yüzden 'canım, ciğerim' dememeli şiir, bana göre... Diyecekse, sevgisini güçlü bir biçimde sezdirmeyi denemeli... Sevmenin de felsefesi vardır çünkü...
Öğretmenim, şahsınıza yakışan bir şiirdi.. İçtenlikle kutlarım sizi..
insanlar vardır sayfalar dolusu yazar
hiç birşey anlatamaz
insanlar vardır bir satıra dünyayı sığdırır.
Mükemmel,ancak bu kadar güzel ,
bu kadar sıcak ,
bu kadar içten kelimelerle anlatılabilir.
kardeşim.şiirini alkişliyorum.ktluyorum
TÜM YORUMLAR (12)