Hece 25 = Aklın yolu Şiiri - Mehmet Çoban

Mehmet Çoban
1967

ŞİİR


13

TAKİPÇİ

Hece 25 = Aklın yolu

“Aklın yolu birdir” söylemiyle yola çıkan çoğu akıllar, çıkar kavgasında
Akılsızca birbirlerine saldırarak, yollarını duvarlarla ayırmakta
Arzularına, hırslarına yenilmiş akıl, hiç prim vermiyor başkalarına
Ayyuka çıkan felsefe “kafayı çalıştıran çıkar arşa, gerisi palavra”

“Aklın yolu bir değildir, akıllar kadar yol var dünyada” insanlar bir anlasa
“Aklın yol bir diyenler” akıllarını kutsayıp egemen kılıyorlar aslında
Amaç aklı doğru kullanmaksa, hayatı beraber yaşarken insanlarla
Aklı bir adım geriden götürmek gerekir diğer akıllar arasında

Ama böyle olmaz nedense, akıllılar liderliğe oynar, işte sana kavga
Akıllar, akıl yarışmasına girerler “aklın yolu birdir” şaşırtmacasında
Aklı hizaya getirecek, inanç, mantık olmaz ise, akıl düşer hırs yoluna
Ancak, inançlar hizaya getirir aklı, o zaman insanlar düşünür insanca

Alemşümul sözler vardır, genelde doğru, gerçekçi, anlamlı gelirler insana
Ama birazcık üzerinde durulduğu zaman ne hınzırlıklar çıkar karşına
Ata sözlerinin çoğunda etik değerler altüst olur, dikkatli okuyana
Aykırı düşünmek lazım bazen sözleri, gerçeği anlamak için akıllıca

“Atı alan Üsküdar’ı geçti” mesela, biraz üzerinde dur ne var altında
“At kimin, atı alan kim”, atı aldı birisi geçti gitti Üsküdar’ı, anla
Açıkça hiçbir soru cevaplanamadı, hepsi sallanıyor sürekli boşlukta
Açıkgözsen, aklın varsa, atı alır gidersin, haklı mı, haksız mı, hiç aldırma

Avrupa kapitalizmi sloganı “bırakın yapan yapsın, alan alsın” karışma
Adamakıllı özgürlük var bu dünya yaşamında aklı, beceresi olana,
Açıkgöz değilsen kalırsın ortalıkta, hiç kimse bakmaz hakkına, hukukuna
Atı alan Üsküdar’ı da, hakkı da, hukuku da aşar, iyice anlasana

Aklın yolu “ben yaptım oldu” mantığıyla hareket eder bu dünya yaşamında
Alırlar, çalarlar, çırparlar, işgal ederler, sömürürler, bu akıllı bir yasa
Aman dinlemezler, sorgulanamazlar, karşı çıkarlar insana vetolarıyla
Açıkgözdürler, akıllıdırlar, atı elinden alırlar, kalırsın artık yaya

Anlamalısın bir çok güzel sözler kurulmuştur eskiden insan çıkarlarına
Ahlaksızlık yatar bazı güzel sözlerin altında, anlasan da anlamasan da
Aman vermez akıllı açıkgözler dünyanın hiçbir yerinde insan haklarına
Albenilidirler, aşık ederler insanı kendilerine kölelik aşkına

Aklın yolu “dünyevileşme”, “Tanrı’ya meydan okumaktır” aydınlanma çağında
Arzularıyla, hevesleriyle dünyayı cehenneme çevirirler insanlığa
Akılsız sayarlar insanların çoğunu, soyunurlar insan üstü Tanrılığa
Aydınlanmışlardır güya, insanların yaşamını sürüklerken karanlıklara

Anla artık ey insan, “aklın yolu bir değildir” akıllılar oynar tanrılığa
Akıllının akla egemenlik yarışıdır “akılcılık” aydınlanma çağında
Aklını kullan uyma sen aklını Tanrı yapana, “kullara kulluktur” bu yasa
Ancak kurtuluşundur senin, kula kul olmaktan kurtulup inanırsan Allah’a

Allah eşit yarattı insanları, yasaktır üstünlük sağlaması aklın akla
Akıllılar birbirlerinden yararlanarak ulaşırlar gelişmiş insanlığa
Allah’a inancın özüdür bu, “insanı insan yapan yasa” dünya yaşamında
Aydınlanırsın ancak, Allah’a inancınla, saygı duyarken yaratılmışlara

20.07.2013 – İzmir

Şiir 25 hece olup, her mısra aynı harfle başlar ve biter.

Mehmet Çoban
Kayıt Tarihi : 20.7.2013 00:14:00
Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Şiiri Değerlendir
Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.
  • Ada Ay
    Ada Ay

    Çok güzel bir şiir

    Cevap Yaz
  • Adem Uysal
    Adem Uysal

    aklın yolu elbette birdir. ortak akıl sağ duyu da derler.
    gel gör ki bu gün aklı kendisine vereni küçümseyen insan büyük bir gaflet içinde yüzmektedir......

    Cevap Yaz
  • Deniz Aras
    Deniz Aras

    emeğinize sağlık..

    Cevap Yaz
  • Fırat Parlak
    Fırat Parlak

    Çok zor bir çalışma...yürek gönül işi..Everest'i aşmak gibi bir şey...tebrikler üstadım...

    Cevap Yaz
  • Bedri Tahir Adaklı
    Bedri Tahir Adaklı

    Ancak kurtuluşundur senin, kula kul olmaktan kurtulup inanırsan Allah’a

    Nefs-ül emirde, yani işin aslına bakarsanın
    şöyle diyebiliriz, İlâhi canipte hakikat bir
    olur, Allah'ın indindeki doğru olan, 'AKLIN YOLU'
    birdir. Aksi takdirde akıllar kadar yol vardır.
    Allah'ın emri ve nehyi ile aklın yolları muhtelif
    olmaktan uzaklaşır ve daha gele-gele BİR OLUR
    Bu da nefs-ül emir olur.Yani VAHYİN EMRETTİĞİDİR.

    KUTLARIM.

    Cevap Yaz

TÜM YORUMLAR (9)

Mehmet Çoban