GÜL GüLİSTAN İÇİNDE Şiiri - Binali Kılıç

Binali Kılıç
825

ŞİİR


11

TAKİPÇİ

GÜL GüLİSTAN İÇİNDE

GÜL GÜLİSTAN İÇİNDE

Cem-i, cümle, can-ü, canan, caz-ı cümbüş candadır.
Şah-ı şahbaz, şâd-ı şeyda,şeb-i şöhret şandadır.
Taş-ı töhmet, tac-ı tülbent, tad-ı taşra, tan dadır.
Gez güzelim, güz gününde, gül, gülistan içinde.

Derdi derman, dili düşman, dişi dür, dürdâne'nin.
Yürek yakan, yurdu yanan, yâr'ı yok, yamane nin.
Zehir zaman, zarar ziyan, zar-ı zar, zamanenin.
Bir, bi haber, belin bağlar, bağ-ı bostan içinde.

Yağmur, yağış, yar yolunda, yolda yoruldum yayan.
Beni bana, bend-i bağlar, bende ki bezm-i beyan.
Şehr-i şah, şanın şerefin, şöhretin şeksiz şâyan.
Dünya'nın derdi, davası, dâd-ı destan içinde.

Derd-i dilber, dâr-ı dünya, dili, damağı dağlar.
Mâh-ı mevsim, mühr-ü Mevlâ, meyveye mağı mağlar.
Bir baharın bergüzarı, bülbül'e bağı bağlar.
Bir başta, bin bir bahane, bir bağistan içinde.

Binali Kılıç
Kayıt Tarihi : 2.9.2010 13:45:00
Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Şiiri Değerlendir
Hikayesi:


ANKARA RÜZGARI GURUBUNUN DÜZENLEDİĞİ 2010 AĞUSTOS AYI ŞİİR YARIŞMASINDA 3 ÜNCÜ OLAN ŞİİRİM VE JÜRİ ÜYELERİNİN YORUMLARI. ========================================================= ANKARA RÜZGÂRI GRUBU Şiir Rüzgârı AĞUSTOS 2010 “HECE” ŞİİRLERİ DÜZENLEYEN: Ankara Rüzgârı Grubu (Aşkın Ummanı/Ahmet EROĞLU) DEĞERLENDİRMEYİ YAPAN JÜRİ ÜYELERİMİZ: • EKREM YALBUZ • EMİN ZEYBEK • HİKMET ELİTAŞ • İSMAİL ÂDİL ŞAHİN • MUSTAFA CEYLAN RI. 3.ŞİİR___________________________TOPLAM PUAN: 395 _________________________________Binali KILIÇ GÜL GÜLİSTAN İÇİNDE Cem-i, cümle, can-ü, canan, caz-ı cümbüş candadır. Şah-ı şahbaz, şâd-ı şeyda,şeb-i şöhret şandadır. Taş-ı töhmet, tac-ı tülbent, tad-ı taşra, tan dadır. Gez güzelim, güz gününde, gül, gülistan içinde. Derdi derman, dili düşman, dişi dür, dürdâne'nin. Yürek yakan, yurdu yanan, yâr'ı yok, yamane nin. Zehir zaman, zarar ziyan, zar-ı zar, zamanenin. Bir, bi haber, belin bağlar, bağ-ı bostan içinde. Yağmur, yağış, yar yolunda, yolda yoruldum yayan. Beni bana, bend-i bağlar, bende ki bezm-i beyan. Şehr-i şah, şanın şerefin, şöhretin şeksiz şâyan. Dünya'nın derdi, davası, dâd-ı destan içinde. Derd-i dilber, dâr-ı dünya, dili, damağı dağlar. Mâh-ı mevsim, mühr-ü Mevlâ, meyveye mağı mağlar. Bir baharın bergüzarı, bülbül'e bağı bağlar. Binali, bin bir bahane, bir bağistan içinde. D E Ğ E R L E N D İ R M E L E R • EKREM YALBUZ ____________________Puan: 90 »»Değerlendirme: Farklı ve zor bir çalışma. Tam ismini, tanımını, yönünü, yöntemini bilmiyorum ama âşıklık geleneğinden bir tarz olsa gerek. Eski halk âşıkları (Radyo, Tv. Vs. yokken) halkın yegâne bilgi, iletişim ve eğlence kaynakları idi. Onlar sözü tekdüzelikten kurtarmak için olmadık biçim ve anlam oyunları yaparlardı. Meselâ; hiç noktalı harf kullanmadan şiir yazarlardı. Meselâ; şiirin her dizesinin sonuna “nun” harfi gelecek şekilde şiir yazarlardı. Bu şiir de onlardan olsa gerek. Bir dizede hep aynı harfle başlayan kelimeler kullanılmış. Bir yönüyle divan’a, bir yönüyle satranca benziyor. Dikkat ve sabır isteyen bir şiir. 87 duraklı olarak yazılmış. Durak ihlali yok. Uyaklar tam ve zengin. Eski ve zor kelimeler seçilmiş olmasına rağmen kelime yazım hatası yok. “Mağı mağlar” mahalli bir söz. Tanıyorum, doğuda ve kuzeydoğuda halen kullanıldığını biliyorum. Hoştu, güzeldi. Zevkle okudum. Usta kalemi kutluyorum. • EMİN ZEYBEK _____________________Puan: 90 »»Değerlendirme: İlk dörtlüğün ilk üç mısrası aruz kalıbında ama diğer dörtlüklerde aruz bozulmuş. 87 lik bir aliterasyon şiiri. Her mısranın sözcükleri aynı harf ile başlıyor. Teknik güzel uygulanmış ancak teknik uğruna bazı yerlerde zorlama meydana gelmiş. Yazım dili konusunda Osmanlıcam yetersiz olduğu için bir şey söylemeye yetkim ve haddim yok. O konuya diğer jüri üyesi arkadaşlar değinecektir. Yüreğinize kaleminize sağlık. • HİKMET ELİTAŞ ___________________Puan: 65 »»Değerlendirme: Aruz mu diye baktım ama değil. Zor bir şiir. Cahit Sıtkı’nın “ Bir Büyük Boşlukta Bozuldu Büyü ” motifini işlemeye çalışmış. Şair çok zorlanmış bu şiirde. Anlam kaymaları mevcut. • İSMAİL ÂDİL ŞAHİN _______________Puan: 60 »»Değerlendirme: 15 heceli bir şiir. Her mısrasında bir başka harfle başlayan kelimelerle şiir yazmak ve anlamlı şiir yazmak elbette zordur. Şair de çok zorlanmış besbelli.Noktalama ve imlâ hataları da cabası. Anlam kaymaları ve hataları, farsça tamlamalar ve bu tamlamalarla anlatılmak istenenler öylesine karışmış ki, eleştirmeye kalksam o şiirden daha çok yazmam lazım. Şairinden özür dileyerek bu kadarcık yorumla yetinmek istiyorum. • MUSTAFA CEYLAN __________________Puan: 90 »»Değerlendirme: 1) Ağır süsleme işçiliği olan bir şiir. Sanki hece değil de aruz intibaı vermektedir. Ona da bakmak lâzım. Tebrikler. ========================================================== ANKARA RÜZGÂRI GRUBU Şiir Rüzgârı AĞUSTOS 2010 “HECE” ŞİİRLERİ DÜZENLEYEN: Ankara Rüzgârı Grubu (Aşkın Ummanı/Ahmet EROĞLU) DEĞERLENDİRMEYİ YAPAN JÜRİ ÜYELERİMİZ: • EKREM YALBUZ • EMİN ZEYBEK • HİKMET ELİTAŞ • İSMAİL ÂDİL ŞAHİN • MUSTAFA CEYLAN █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ D E R E C E L E R █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ 1.ŞİİR: ŞAİRLER ÖLÜNCE________________TOPLAM:425 ______________________________Gazi Hüseyin KILBAŞ 2.ŞİİR: AZİZE_________________________TOPLAM:420 ______________________________Celâlettin TOKMAK 3.ŞİİR: GÜL GÜLİSTAN İÇİNDE___________TOPLAM:395 ______________________________Binali KILIÇ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ Yarışmaya Katılan Şiir Sayısı: 7 YARIŞMAYA KATILAN ŞİİRLER (Derece Sırasına Göre Sıralanmıştır) 1.ŞİİR___________________________TOPLAM PUAN: 425 _________________________________Gazi Hüseyin KILBAŞ ŞAİRLER ÖLÜNCE Şairler ölünce derindir sızı, Gizliden gizliye çocuklar ağlar. Kırılır ozanın kopuzu, sazı, Gönül tellerinden ırmaklar çağlar. Hıçkırık sesiyle büyüyen yaşlar, Fersiz gözlerimden akmaya başlar. Yetimdir hayaller, öksüzdür düşler, Ruhumu sükûtun kemendi bağlar. Kırılır, dermanı tükenen dizler. Dondurur, takvimden habersiz yazlar. Gelinlik çağında cümle genç kızlar, Analar, bacılar karalar bağlar. Şairler ölünce ağlaşır gökler. Doğacak günlere ağıtlar yükler. Kalemler çaresiz teselli bekler. Mazlumun feryadı yürekler dağlar. Lügâtler lâl olur, semboller biter. Hecenin bağında baykuşlar öter. Aruz diyarında yangınlar tüter. Nevbahar olsa da hazandır bağlar. Saklanır yıldızlar sisler ardına. Ayla güneş döner matem yurduna. Gündüzler, geceler yanar derdine. Şairler ölünce yas tutar dağlar. Hayat seli sona doğru akışta, Yollar biter geçit vermez yokuşta. Sonsuzu özleyen şair bakışta, Ne anlam taşır ki mevsimler, çağlar? Mahzundur besteler, buruktur türkü, Şairsiz dünyada hüzündür şarkı. Kalır mı dirinin ölüden farkı? “Yaşarım” dese de, ölüdür sağlar. D E Ğ E R L E N D İ R M E L E R • EKREM YALBUZ ____________________Puan: 90 »»Değerlendirme: Oldukça iyi ve başarılı bir şiir. Koşma tarzında olmasına rağmen içeriği ağıt gibi. Bir ölümün, arkada bıraktığı enkazı, viraneyi gözler önüne seriyor. Anlamda dağılma ve kopma yok. Şekil yönünden hata yok. Noktalama ve imlâ mükemmel. Hıçkırık sesiyle yaşların büyümesini, sükût kemendinin ruhu bağlamasını, doğacak günlere ağıtların yüklenmesini, hecenin diyarında baykuşların ötmesini, şairsiz dünyada şarkıların hüzünlü olmasını Türk hece şiirinin kazanımı olarak görüyorum. (dağlarla ve dağlamakla) , (zaman anlamındaki çağlar ve ırmakların çağlaması ile) , (üzüm bağları ve kemendi bağlamakla) mükemmel cinaslar yapılmış. Dikkatimi çeken kısmen hata diyebileceğimiz iki husus var: Birincisi; Kırılır, dermanı tükenen dizler. Dondurur, takvimden habersiz yazlar. Bu dizeler duraksız. İkincisi; “Karalar BAĞLAR” sözü, “hazandır BAĞLAR” sözü ile cinaslıdır. Ancak, “Karalar BAĞLAR” sözü, “Kemendi BAĞLAR” sözü ile cinaslı değildir. Çünkü karalar bağlamak mecazî anlamdadır. Kişinin üzüntü ile başına kara (çit/ yazma/ poşu vs.) bağlaması anlatılmıştır. Orada da aynen bağlamak filli vardır. Artısı ile eksisi ile dolu, kurallı ve içli bir şiirdi. Kutluyorum. • EMİN ZEYBEK _____________________Puan: 90 »»Değerlendirme: Çok güzel bir şiir. Ayak kafiyelerinin(çağlar, dağlar, bağlar…) cinaslı kullanılması hoş bir okuma keyfi katmış şiire. Şiir teknik olarak da, anlam olarak da yerine oturmuş. “Dondurur, takvimden habersiz yazlar.” Bunun gibi özgün betimlemeler okuyanı etkiliyor. Ancak özgünlüğün yanında “baykuşun ötmesi, göklerin ağlaşması” gibi çok bilindik tanımlamalarda yer almış. Noktalama işaretlerinde bazen gereksiz vurgular yapılmış. Her mısranın sonuna virgül veya nokta koymaya gerek yoktu. Yüreğinize kaleminize sağlık. • HİKMET ELİTAŞ ___________________Puan: 70 »»Değerlendirme: Karışık kafiyeli bir şiir. Yani ayakları karışık. • İSMAİL ÂDİL ŞAHİN _______________Puan: 85 »»Değerlendirme: 11’li hece 65 duraklı. Durak, uyak, ayak hatası olmayan güzel bir şiir. Noktalama ve imlâya riayet edilmiş. Şiirin dili gayet güzel yaşayan Türkçe. Bir tek “Nevbahar olsa da hazandır bağlar.” Mısraında nevbahar yerine ilk bahar da denilebilirdi. Tabii tercihtir, saygı duyarız. Dikkat çeken bir şey de şiirin tamamında geniş zaman üçüncü tekil şahıs kullanıldığı halde, Hıçkırık sesiyle büyüyen yaşlar, “Fersiz gözlerimden akmaya başlar. Yetimdir hayaller, öksüzdür düşler, Ruhumu sükûtun kemendi bağlar.” Bu kıtada birinci tekil şahsa dönülmüş. Dönülemez mi? Elbette dönülebilir, ama son kıtada olsa ve yukarıya bağlansa daha bir anlamlı olurdu. “Yetimdir hayaller, öksüzdür düşler,”, ” Gündüzler, geceler yanar derdine. Şairler ölünce yas tutar dağlar.” “Mahzundur besteler, buruktur türkü,” Örneklerinde olduğu gibi teşhis (kişileştirme) sanatına bolca yer verilmiş. Her hâl ü kârda güzel bir şiir, kutluyorum. • MUSTAFA CEYLAN __________________Puan: 90 »»Değerlendirme: Değerlendirme: 1) Cinaslarla süslenmiş,nadide bir şiir. Şair hassasiyetinin dili. Tebrik ediyorum.(biter-öter-tüter) (ardına-yurduna-derdine) bu kafiyeler türk halk şiirinde (özellikle halk ozanlarımızın şiirlerinde) sıkça kullanılmış kafiyelerdir. Şairimiz bu kafiyelerle ördüğü mısraları az kullanılmış kafiye dokusuyla örseydi bence daha güzel olurdu. █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ █ 2.ŞİİR___________________________TOPLAM PUAN: 420 _________________________________Celâlettin TOKMAK Azize Ruhumu uzatıp eline versem Senin hakkın ödenmez ki Azize Yok eğer canımı kurban istersen Ölü adak adanmaz ki Azize Akmıyor içimde sevgi pınarı Yosunla büründü artık kenarı Dalları kurumuş gönül çınarı Balta ile budanmaz ki Azize Yamacını aşamadık gediğin Bu sevdânın yarısıdır bildiğin Eğer kinle öfke ise dediğin Seven kalbe bu denmez ki Azize (.....) der gönlü senle donatan Gamı, kasaveti başından atan Sadece bir gece koynunda yatan Başkasına dadanmaz ki Azize. D E Ğ E R L E N D İ R M E L E R • EKREM YALBUZ ____________________Puan: 80 »»Değerlendirme: Mini bir koşma. Uyaklar, duraklar kurallı gözüküyor. Bir sitem, bir iç geçirme, bir efkâr paylaşımının ağırlıklı olarak işlendiği bu şiirde, son kıtanın son iki dizesi aykırı ve alâkasız duruyor. Uyak hatrına söylendiğini sanıyorum. Bir sözün 5 tane uyaklısı yoksa onu ayak olarak seçmemek gerekir. Şart değil ama koşmanın makbulü 6 kıtadır. Aceleye getirilmiş bir şiir. Emeği kutluyorum. • EMİN ZEYBEK _____________________Puan: 80 »»Değerlendirme: Güzel bir sevda şiiri. Sevgiliye tertemiz duygularla sesleniş. İlk dörtlükte a-b-c-b kafiye örgüsü kullanılmış. 11 lik şiirler aynı hece ritminde devam ederse okuma keyfi daha hoş oluyor. Bu şiirde hece ritmi gözetilmemiş. 443 veya 65 gibi dizilimler şiiri daha etkili kılardı. Yüreğinize kaleminize sağlık. • HİKMET ELİTAŞ ___________________Puan: 85 »»Değerlendirme: Temiz ve saf bir şiir. • İSMAİL ÂDİL ŞAHİN _______________Puan: 80 »»Değerlendirme: 11’li hece 65 duraklı. Ayaklarda 443 e dönen duraklar, âhengi fazlaca da etkilememekle birlikte şairin bir ustalığı olarak mı değerlendirilmeli, yoksa hata mı doğrusu ben de karar veremedim. Zaman zaman klasik kalıpların da aşılmasından yanayım. Kafiye ve imlâ hatası bulunmamakla birlikte, noktalama yapılmamış. Hakkın ödenmesi için ruhunu bağışlamak güzel bir mecaz olarak görünüyor. İsme yazılmış güzel bir şiir. • MUSTAFA CEYLAN __________________Puan: 95 »»Değerlendirme: Karakoç'un 'MİHRİBAN'ını yakalamaya çalışan bir şiir. Tebrikler.

Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.
  • Şemsettin Ağar
    Şemsettin Ağar

    Yürek sesinizle nice başarılara imza atmanızı temenni ediyorum.Kaleminiz susmasın üstadım.

    Cevap Yaz
  • Sevim Aslanalp
    Sevim Aslanalp

    haketmiş ödülü.....tebrikler...teşekkürler.....

    Cevap Yaz

TÜM YORUMLAR (2)

Binali Kılıç