Seninle bir yağmur başlıyor iplik iplik,
Bir güzellik doğuyor yüreğime şiirden.
Martılar konuyor omuzlarıma,
Gözlerin İstanbul oluyor birden.
Akşamlardan, gecelerden, senden uzağım
Şiirlerim rüzgardır uzak dağlardan esen
Sokakta karşılaştım.
Satarken güllerini,
Alırken alın terini.
Yırtıktı elbisesi,
Ayağında terliği.
Devamını Oku
Satarken güllerini,
Alırken alın terini.
Yırtıktı elbisesi,
Ayağında terliği.
Çok beğenerek okudum güzel bir şiir Şairin gönlüne kalemine sağlık
Ne güzel sizi görmek bu sayfada tebrikler üstad teşekkürler kurul
siirrrrr..ne guzelsin sen oyle...
MUROYIVES INESSSSSSS...
Okumaya doyulmaz, muhteşem!
Üstad döktürmüş, tam Top 100 listesine yakışan bir şiir..
Büyük ustanın büyük kelamı...
Yıllanmış bir şiir...
insanın istanbul olası geliyor özlediği gözlerde
o gözler ki; istanbul olur, sen olur, özler de..
ÜSTADA SAYGIYLA
ŞİİRİN AHENK UNSURLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME)
Gerçekten anlamca ve ahenkçe mükemmel bir serbest şiir. Öyle ki, ölçülü yazılmış şiirlerin ahenginden eksiği olmadığı gibi fazlası olabilecek derecede ahenkli.
Serbest şiiri şiir gibi göremeyen, biraz basit ve kolay bulan şairlere diyorum ki, buyurun size her yönüyle gerçekten örnek alınabilecek bir serbest şiir.
Ön yargılı olmamak şartıyla okuyun lütfen. Büyük bir haz duyacağınıza garanti veririm.
Üstadın bu şiirini ahenkçe bu derece güçlü kılan unsurlar üzerinde durmak istiyorum.
Öncelikle ALİTERASYONLAR dikkat çekiyor.
“l” sesi bütün şiir boyunca kısa aralıklarla tekrar edilmiş. Farz edelim bu ses “la” notası.
“n” sesi ve “r” sesi de aynı şekilde diğer notalar misali değişik aralıklarla tekrarlanmış. Kelimelerde musikiyi, ahengi oluşturan notalar gibi…
Dizelerde, bazı eklerin ve seslerin tekrarından oluşan aliterasyonlar kullanılmış olması.
1. dörtlükten örnek verelim.
Sırasıyla dizelerde “başlıyor, doğuyor, konuyor, oluyor” “iplik iplik, güzellik” gibi kelimelerde “-u-yor” ve “-lik” eklerinin tekrarından oluşan ahenklilik söz konusu.
ASONANS oluşturan sesli tekrarları.
Özellikle okurken vurgulanan “iplik iplik, güzellik, şiirden, birden” gibi kelimelerdeki “i ve e” seslerinin oluşturduğu asonanslar gibi pek çok sesli tekrarı da yer almakta.
KAFİYE (UYAK) KULLANIMI:
Uyaklar, şiirlerdeki temel ahenk unsurudur. Serbest şiirde de, usta şairler, gerçekten kendilerine ve tarzlarına yakışır şekilde belli aralıklarla uyaklar kullanırlar.
Değerli üstat bu şiirinde, her kıt'ada uyaklar kullanmışlar.
1. dörtlükte:
2. ve 4. dizeler uyaklı. “şiirden – birden” bu kelimelerdeki “-ir” sesleri tam uyak; “-den” sesleri redif gibi görünüyor. “Birden” kelimesi “aniden, ansızın, bütün vs” anlamlarda kullanıldığını düşündüğümüzde tek bir kelime olduğu açıkça görülür. Bu durumda “-irden” sesleri zengin uyak olmuş olur.
Şekil bakımından ilk kıta, koşma türünün ilk dörtlüğünü de çağrıştırmakta.
2. dörtlükte:
1. ve 3. ile 3. ve 4. dizeler kendi arlarında uyaklı. “uzağım – azalacağım” “esen – gelmesen” kelimelerindeki uyakları ve redifleri görmek lazım.
“esen – gelmesen” kendi aralarında “tunç uyaklı” Bu da ahengin kuvvetlenmesine vesile oluyor.
3. dörtlükte de aynı şekilde bir uyak kurgusu var.
1. ve 3. ile 3. ve 4. dizelerdeki “ince- değince”, “ diyeceksin – gideceksin” kelimeleri uyaklı.
4. dörtlükte de aynı uygulama görülmekte. 1. ve 3. ile 3. ve 4. dizelerdeki “pencerelere – kere”, “silecek – kesilecek” şeklinde.
5. dörtlükte durum biraz farklılık göstermekte.
1. 2. ve 4. dizelerdeki “yüzlerde - yerde – iskelelerde” kelimeleri uyaklı. 3. dizedeki “kaçırmak” uyaksız gibi görünmekte. Ancak bu dörtlüğün her bir dizesinde geçen “bulmak, kaybetmek, kaçırmak, kalmak” gibi kelimelerde tekrarlanarak ayrıca bir içi ahenk oluşturulmuş.
Son olarak, ahenk unsurlarından olan bir husustan bahsedeyim.
Şiirdeki dizelerde “tekdüzelik (monotonluk)” yok. Tekdüzelik nedir?
Bir musikide hep “la” veya “si” sesi musiki oluşturur mu? Yani hep ince okunursa dinleyeni yorar, kulakları zorlar.
Türkçemizin temel özelliklerinden biri “büyük sesli uyumudur ki; kalın seslilerden sonra kalın, ince seslilerden sonra ince sesliler gelir.”
Bir dizedeki kelimelerin tamamı ince veya kalın sesli ise işte o zaman aynı notadan çalmak gibi olur.
Dizelere dikkat edilirse;
“Seninle bir yağmur başlıyor iplik iplik,
Bir güzellik doğuyor yüreğime şiirden.”
İnce seli kelimeden sonra kalın sesli kelime ve sonrasında ince sesli kelimeler gelmiş. Kelimelerdeki bu ince seslilik ve kalın seslilik de şiirdeki tekdüzeliği ortadan kaldıran ve ahenk katan unsurlardandır.
Sayın üstat buna da fazlasıyla hassasiyet gösteren şairlerimizden biridir.
Rastgele yazılmış, rastgele söylenmiş bir serbest değil. Sadece hece sayısına bağlı kalınmamış veya aruz kullanılmamış. Ancak şiirin bütün unsurları layıkıyla kullanılmış.
Bilinçli ve üzerinde çalışılarak yazılmış bir şiir.
Anlamca da rastgelelik kesinlikle yok. Düşünce sırasındaki başarılı anlatımın yanında ve anlam bütünlüğü bakımından da geçişler ve birbirini tamamlayışlar mükemmel yapılmış.
Bu gibi çok önemli özelliklerinden dolayı Yavuz Bülent şiirleri “BEN ŞİİRİM. BENİ OKU…” dedirtiyor okuyucusuna.
Şiir yazacaklara örnek olacak güzel bir eser.
Böylesi güzel eserleri sunan Üstada ve “SEÇİCİ KURUL”a içtenlikle teşekkürler.
Var olunuz üstadım, daim olunuz.
Sevgi ve saygı rüzgârları esenliğiniz olsun.
26 Kasım 2013
Hikmet Çiftçi
“GERÇEK DOSTLAR BİRLİĞİ”
Ne güzel seni bulmak bütün yüzlerde
Sonra seni kaybetmek hemen her yerde
Ne güzel bineceğim vapurları kaçırmak
Yapayalnız kalmak iskelelerde.
Bu mısraları bir de Selçuk Küpçük'ten dinlemeli...
Vee tabi mona roza ile birlikte tadına doyum olmuyor...
İlk defa secici kurulu tebrik etme ihtiyacı hissettim. Tebrikler sayın seçiciler:)
BUGÜN YANYANA DURAN İKİ KÜRSÜDE İKİ USTAYI DA 1 NUMARADA GÖRMENİN HAZZINI YAŞIYORUM. SAYGILAR HÜRMETLER HOCAMA,TEŞEKKÜRLER SEÇİCİ KURULA
Bu şiir ile ilgili 235 tane yorum bulunmakta