Gözlerimi Geri Ver Şiiri - Yorumlar

Nazır Çiftçi
207

ŞİİR


76

TAKİPÇİ

Badem çiçeğe durdu sımsıcak derin derin
Hüzün daldan kovuldu, gözlerim engin engin.
Badem gözüm ne oldu, zeytin gözüm ne oldu,
Dünya gözle kuruldu, gözlerimi geriver!

Gönlüm seninle gönül, tebessümün allı gül
Dikenli olsa da gül, dalında öter bülbül.

Tamamını Oku
  • Osman Akçay
    Osman Akçay 27.09.2020 - 22:57

    Şiirinizi beğenerek okudum.

    Gönlünüze kaleminize sağlık.

    Tebrik ediyorum.

    Cevap Yaz
  • Güner Hacısalihoğlu
    Güner Hacısalihoğlu 18.02.2018 - 20:57

    Facebook sayfanızda okumuştum bu şiirinizi. Daha önce hiç okumamıştım. Yarın göz ameliyatı olacağınız için bu şiiri paylaşmanız çok etkileyici oldu... Yüreğinize sağlık...
    İnşallah iyi geçer ameliyatınız...

    Selam ve Saygımla...

    Cevap Yaz
  • Günay Aydın
    Günay Aydın 17.12.2011 - 20:17

    Ahenkli bir şiir. Yüreğinize, kaleminize sağlık.

    Cevap Yaz
  • Vehbiye Yersel
    Vehbiye Yersel 22.11.2011 - 20:58

    Şiirini okudum.Harika bir şiir.kutlarım sizi+10 puanla.kaleminiz,ilhamınız ve kardeşliğimiz daim olsun.iyi ki sizi tanıdım.

    Cevap Yaz
  • Necla Özkan
    Necla Özkan 17.11.2011 - 23:44

    of be abim böylede manidar olmazki bir şiir bu acemi sadece kutluyor yüreginizi saygılarımla

    Cevap Yaz
  • Reyhan Altaş Şairler Dünyası Grubu
    Reyhan Altaş Şairler Dünyası Grubu 15.11.2011 - 11:19

    YÜREĞİNİZE SAĞLIK TEKRAR OKUMAK GÜZELDİ HER GÜN DOĞUŞUNDA UMUTLARLA KUŞ KANADINDA SEVİNÇLERLE BİRBİRİNDEN GÜZEL ŞİİRLERLE SİZE MUTLULUKLAR DİLİYORUM DOST SAYFALARINDA YORUMLARIMIZLA HEPİMİZ GÜZELLİKLER KATABİLİYORSAK NE MUTLU BİZE DİYORUM SAYGI VE SEVGİLERİMLE +10

    Cevap Yaz
  • Hanım Gemiciüzel
    Hanım Gemiciüzel 12.11.2011 - 19:43

    yürek kalem sesiniz daim olsun sevgi saygılarımla tam puan antolojimde degerlişaiirim

    Cevap Yaz
  • Necla Argüz
    Necla Argüz 12.11.2011 - 18:24

    Gönülden kutlarım kaleminize yüreğinize sağlık ...ant+10

    Cevap Yaz
  • Selma Doğan
    Selma Doğan 12.11.2011 - 15:21

    Nazır hocam her şiirin ayrı anlam ve derin.Gözlerimi geri ver şiirinde böyle anlamlı bende Hikmet hocam gibi uzun uzun yorum yapmayı çok isterdim.Buda Allah vergisi bir yetenek olsa gerek.Ben size sadece şu kadarını söyleyebilirim.Çok güzel yazıyorsunuz ve diyorum ki gerçekten gönül gözünüz hiç kapanmasın.Yüreğinize sağlık selam ve saygılarımı gönderiyorum...

    Cevap Yaz
  • Hikmet Çiftçi
    Hikmet Çiftçi 12.11.2011 - 14:23

    *** GÖZLERİMİ GERİ VER - Nazır ÇİFTÇİ -
    ***** BİR ŞİİR - BİR YORUM / TAHLİL *****

    Gözlerimi Geri Ver

    Badem çiçeğe durdu sımsıcak derin derin
    Hüzün daldan kovuldu, gözlerim engin engin.
    Badem gözüm ne oldu, zeytin gözüm ne oldu,
    Dünya gözle kuruldu, gözlerimi geriver!

    Gönlüm seninle gönül, tebessümün allı gül
    Dikenli olsa da gül, dalında öter bülbül.
    Gözlerimle gülen Gül, erik gözüm ne oldu
    Dünya gözle kuruldu, gözlerimi geri ver!

    Suskunluk yağmurunda göz görür, diller söyler
    Pişkinlik hamurunda sevgiyi çizer gözler,
    Gözlerimle gülen Gül, güneş gözlüm ne oldu,
    Dünya gözle kuruldu, gözlerimi geriver!

    Okyanus maviliğim aşkım dert beklemiyor
    Ormanca yeşilliğim cömertçe teklemiyor
    Gözlerime gülen Gül, kardeş gözlüm ne oldu?
    Dünya gözle kuruldu, gözlerimi geri ver.

    Mangal gibi yürekte yürek yürek sevgiyi
    Gökkuşağı renginde sevgi dolu her şeyi,
    Gözlerimle gülen Gül, ceylan gözlüm ne oldu?
    Dünya gözle kuruldu, gözlerimi geriver!

    Haktan ömür verildi, yüreğimde açarsın,
    Sinem sende dirildi, görmesem de sen varsın!
    Gözlerine gülen Gül, Yıldız gözlüm ne oldu,
    Dünya gözle kuruldu, gözlerimi geriver.

    Nazır’ım gözü sevdim, ölmüştüm cana geldim,
    Rabbime gönül verdim, el üstünde bir eldim.
    Gözlerime gülen Gül, Hilâl gözlüm ne oldu?
    Dünya gözle kurulu, gözlerimi geri ver.

    Nazır ÇİFTÇİ

    *** *** ***

    GÖZ / LER / İM

    Gerçekten de gözler var olmanın im’i, imgesi, simgesi…
    Gözler olmadan, semanın rengini, toprağın kendini, çiçeğin dilini, yeşilin ferini, aydınlığın fenerini görmemiz hiç mümkün değil.
    Onun için gözler; dünyaya açılan pencere, ışığa - aydınlığa açılan kapıdır.
    Gözlerin şekli estetiktir.
    Rengi güzelliktir.
    Bakışları sıcaklık, kıskançlık, azardır, öfkedir…
    *
    Mevsimin ilkbahara döndüğü anlar…
    Bademlerin çiçeğe durduğu zamanlar…
    Badem gözlerin de yeniden canlandığı, sıkıntılardan, kızgınlıklardan, yılgınlıklardan kurtulmaya başladığı, çağala yeşilli, badem şekilli olduğu demler. Hüznün kovulduğu, vaktin sevince döndüğü dönemler…
    Kara gözlerin (her ne kadar benim tercihim yeşil olsa da) zeytini hal aldığı devran ilkbahar…
    İnsanın her şeyi istediği güzellikte gördüğü deveranlar…
    Dünyayı algılamanın, sevmenin temeli gözler, görmeler…
    “Allah da kendi yalnızlık âlemindeyken görmek istediklerini, sonsuz boşlukta “ol” emriyle var etmedi mi?”
    Bu da gösteriyor ki, dünyanın varlığı görmeyle doğrudan ilgili. Dünya görmek için var edildi.
    *
    İlk dörtlük benden bir kapı aralamak gibi olsun, şiirin derin anlamıyla ilgili. Diğer dörtlüklere rahatlıkla açılan kapıdan girilebilir.

    *
    Şiire kısmen teknik yönden bakmak istiyorum, tabii Nazır Hocamın geniş anlayışına ve hoşgörüsüne sığınarak.
    Kızsa da büyüğümdür, ağabeyimdir, ben kırılmam.

    1. dörtlüğün 3.ve 4. dizeleri:
    2.
    “Badem gözüm ne oldu, zeytin gözüm ne oldu,
    Dünya gözle kuruldu, gözlerimi geriver!”

    Bir de diğer dörtlüklerin 3. ve 4. dizelerine bir bakalım:

    “Gözlerime gülen Gül, kardeş gözlüm ne oldu?
    Dünya gözle kuruldu, gözlerimi geri ver.”

    Diğer dörtlülerin 3. dizelerinde “gül” kelimesi özel isim gibi kullanılmış. İlk akla gelen “GÜL” isimli bir sevgiliye yazılmış olabilir mi?
    Malum, dünyanın varlığı gözlerle mümkün ya hani…
    Sevgili de seven için bambaşka bir dünya değil midir? Sevilen olmayınca gözler neye yarar, dünya neye yarar. Yaşamanın bir anlamı olur mu?
    Mademki bu ise anlayış, niye ilk dörtlükte badem ve zeytin gözlerle ilintili devam ettirilmiş diğer dörtlükler?
    Görünürde bir bağ kurmak, ilişik oluşturmak düşüncesi var.
    Bir de sevgilinin çekik göz şekli bademe, gözlerini rengi zeytine benzetilmiş olabilir. Sebep de bu.
    Koysaydın bir yerine “GÜL”ünü, Nazır Hocam…

    Böylece şiir şekil yönünden daha farklı bir değer kazanırdı gibime geldi.
    İlk iki dizede düşüncelerini, duygularını söylemiş olurdun, son iki dizede sevgili ile betimlemelerini/tasvirlerini, benzetmelerini yapmış olurdun.
    Şiirin şekli de ( aabb – ccbb – ddbb – eebb – ffbb – ggbb ) olurdu.
    Efendim ilk dörtlükte daha serbest davranılmış. Tıpkı koşmalarda olduğu gibi.
    Ne gam...

    Lakin bir başka gözden kaçan husus daha var.
    Bir daha bakalım; ilk iki dörtlüğün 3. dizelerine ve diğer dörtlüklerin 3. dizelerinin uyak gibi görünen son kelimelerine:
    * zeytin gözüm ne oldu, (1. dörlük 3. dize)
    * erik gözüm ne oldu (2. dörtlük 3. dize)

    Diğer dörtlüklerin 3. dizeleri:
    * güneş gözlüm ne oldu,
    * kardeş gözlüm ne oldu?
    * ceylan gözlüm ne oldu?
    * Yıldız gözlüm ne oldu,
    * Hilâl gözlüm ne oldu?

    Gözden kaçan nokta şu: 1. ve 2. dörtlüklerde kelimeler “GÖZÜM” iken;
    Diğer dörtlüklerdeki kelimeler “GÖZLÜM” olmuş.
    Ölçü yönünden sıkıntı yok. Ancak söyleniş yönünden çok doğru gibi olmadığı kanaati oluştu bende.

    **
    Bu arada GÖZLERİN nelere, ne tür nesnelere benzetildiğini de bir şiirde topluca görmüş olduk. Anadolu insanının, Türk insanının zevkini, kültürünü yansıtması bakımından isabetli olmuş bu benzetmeler.
    Yani gözler; badem, zeytin, erik;
    güneş, kardeş, ceylan, yıldız, hilal gibi nesnelere benzetilmiş.
    Görünen o ki, tabiat, kâinat bizim her şeyimiz.
    Sadece aradaki “kardeş” kelimesi, doğa dışı gibi görünse de, bir sıcaklık, yakınlık, dayanak anlayışı ile veya uyak tutturmak düşüncesi ile araya konulmuş olabilir.
    Diğerlerini hepsi tabiatın ta kendisi…
    *
    Gözden kaçan bir başka nokta da, maalesef yazım yanlışları…
    Bütün dörtlüklerin en son kelimesi “geriver!”…
    Yazılışları ise dörtlükten dörtlüğe değişiyor.
    Nasıl mı?
    Hem “geriver!” şeklinde yazılmış;
    Hem “geri ver.” Şeklinde yazılmış…

    Görünmesi için büyük harflerle yazayım;
    “GERİVER!” ve “GERİ VER.”

    Nazır Hocam şimdi bana diyorlar ki, tek gözle ancak bu kadar yazılıyor. Haklısın Nazır Hocam.
    Ama yine de biz doğru yazalım, ne dersin?...
    *
    14’lü hece ölçüsü ile yazılmış, 7+7 duraklı, çok güzel ahenkli; sade, dupduru bir Türkçe ile işlenmiş, Nazır Hocamın kendine has benzetme ve algılamalarıyla özgün bir şiir.
    Başkasına benzemeyen, kendi olan bir şiir.

    Şekil yönünden de, farklılık gösteren bir yapılanması ile yine kendine özgü bir şiir olmuş.
    *
    Anlamca; ilk dörtlükte belirttiğim gibi, ağırlıklı olarak dünyevi, kimi zaman da tasavvufi, uhrevi algılamaların, düşüncelerinde dolaylı olarak yansıtıldığı anlamca zengin bir şiir.
    *
    Biz alışmışız, genel anlamda, geleneksel şiirin kalıplarına, ahengine, ölçüsüne…
    Hep aynı şeyleri daha iyi söyleme gayretiyle tekrarlar dururuz kendimizi veya diğer bir ifadeyle şiirimizi…
    *
    O da lazım.
    O zevki de yaşatan şairler da sağ olsunlar. Onlarında dillerine sağlık.
    *
    Nazır Hocam, her ne kadar teknik hatalar olsa da kendine has, derin anlamlı, güzel ahenkli, farklı ancak bir o kadar da güzel bir şiir okudum.
    İlhamınız daim olsun.
    Kaleminiz hiç kurumasın.
    Yüreğiniz her daim coşsun, çağlasın.

    Tebrik ve takdirlerimle.
    Sağlıcakla kalınız değerli üstadım.

    12.11.2011
    Hikmet ÇİFTÇİ

    “GERÇEK DOSTLAR BİRLİĞİ”

    Cevap Yaz

Bu şiir ile ilgili 19 tane yorum bulunmakta