Gerçek Sanatçı ya da İçindeki Adamlık! Ş ...

Cumali Cumalioğlu
81

ŞİİR


1

TAKİPÇİ

Gerçek sanatçı bize güzel düşler sunan değil, gerçek yaşamı sunandır. Sanatçının görevi belki bir anlamda yaşamı yaşanılır kılmak için çabalamaktır. Ama yaşamı sunarken düşsel olanı değil, gerçek olanı sunmalıdır. Masal dünyasını çocuklara bırakalım!

Gerçek sanatçı yaşamı güzelliğiyle çirkinliğiyle, yanlışıyla doğrusuyla olduğu gibi sunarken çözüm de gösterendir. Otobüs kuyruklarında da problemler dillendirilir. Minibüs sürerken de... Kahvehanelerde de 'hay ben bu...' diye başlayan küfürle karışık sorunlar dillendirilir. Ama incelik yoktur, çözüm yoktur bu şikâyetlerde...

Şunu da unutmamalı. Sanatçıyı sanatçı yapan öz ve sözse eğer, gerçek sanatçı, özünü sözüne yansıtandır. Söylediklerin ne olursa olsun seni büyük adam yapmaz! Ne söylediklerin, ne yazdıkların ne de şekil verdiklerin kişiliğini tam yansıtmaz! Onlar ancak göstermek istediğin yönündür. Önemli olan yaptıklarınla kişiliğinin örtüşmesi, içindeki adamlık nüvesidir. Kişilik ise söylenenlerle değil, yaşananlarla ilgilidir!

Fakat yaşanılandan ayrıksı gelişen sanat, sözüm ona sanatçının yaşadığı güne kadardır. Yalanlara yeni yalanlar katıldığı sürece yaşar. Dışarda gerçek yaşam sonsuz hızla akıp giderken, yalanlar tükenince yaşamdan ayrıksı, o şatafatlı sanatın da bittiği gündür!

Tamamını Oku
  • Ali Niyazi Gül
    Ali Niyazi Gül 27.04.2008 - 15:59

    Bence, saygın olan, eli öpücecek olan sanatçı bize göz dolduran ürünler sunan değil, çok fazla çarpıcı, göz kamaştırıcı görüntü değil, içine yüreğini, ruhunu, kanını, canını yani olduğu gibi kendini katarak sunan sanatçıdır. Gerçek sanatçı da o'dur. Sanatçıyı kalıcı yapan da budur.

    Gerçek sanatçı, kendini toplumdan soyutlamış, toplum üstü bir konumda gören değil, yaşadığı toplumun küçücük bir parçası olarak görendir.

    Kendileri toplumdan ayrı, ürünleri düşsel olanlar belki bir süre çok parlayabilirler. Ama onların kaderi gizledikleri yüzleri göründüğü güne kadardır. Ondan sonra o muhteşem parlalıklarıyla sönüp giderler.

    evet güzeldi,tebrikler...

    Cevap Yaz
  • Necdet Arslan
    Necdet Arslan 27.04.2008 - 15:49

    Değerli Arkadaşım,

    Yüzyıllardır derin tartışmalara konu olan,sorgulanan ve bir türlü uzlaşılamayan bir sorunsalı sayfanıza taşımışsınız.
    Yazınızı dikkatle okudum ve değerlendirdim.
    Olayı birey'den toplumsala doğru mercek altına alışınızı gördüm ve önemsedim.

    Sanat,Seneca'ya göre ''Ruhun zaferi'' olarak tanımlandırılan özdeksel uğraş, bütün çeşitliliğiyle güzeli kavrama,algılama ve ona estetik boyutlar getirme edimidir.
    Ama sanatı bir büyük uzamda değelendirirken ve yaşamın içine sokarken aynı çizgide göremiyoruz.
    Yer yer büyük evreler halindeki bölünmüş tarihsel süreçlerin kimliği de sanatın hem duyumsamalarını hem de işlevselliğini değiştitiveriyor.
    Bu saptama onun bir ''üst yapı kurumu'' oluşundan kaynaklanıyor.
    Bir bakıma sanatı,içinde bulunulan koşullar belirliyor.
    Sanatın bir başka yönden de değerlendirilmesi gerekiyor.
    Acaba ,her uğraş bir sanat mıdır?
    Bu çok ömensenmesi gereken olgudur.
    Sanatın,insan ruhunda hazlar uyandırması edimi salt,içinde yaşadığımız daracık mekanlar düzleminde kalması değil,daha geniş açılımlarla,daha büyük reflekslerle ötelere uzanması gerekiyor.
    Bu öte ,sadece yer'le değil,kişi'yle değil zamanla da ilintili olması gerekiyor ki,bu senteze ''EVRENSELLİK''diyoruz.

    Konu ,başta da belirttiğim gibi çok geniş boyutlu.
    Yazdıklarını önemsediğimi belirtmek istiyorum.

    Cevap Yaz
  • Ertuğrul Söyünmez
    Ertuğrul Söyünmez 27.04.2008 - 15:34

    gerçek sanatçı gerçek zanaatkar taktir beklemeyendir
    taktiri okuyucu kendi içselliğinde yaşamalıdır
    yaşamın getirdiklerini gerek edbiyat gerek güzel sanatların branşlarında sanatçı yada zenaatkar, iç dünyasının yanı sıra yaşanılanları geçmiş yada gününde yada gelecekten esinlenebilir bu sanatın yada zenaattın görecelenmesinde etkin metetdur bunu bir çok everede bir çok yapıtta görebiliriz orhan velinin nazım hikmet esintilerini yada yakup kadri cemak süreyya gibi bir çok şiirde bu kabul görülmüştür
    Güzel ve öğretici çalışmaydı arkadaşım kutlarım

    Cevap Yaz
  • Veli Aykar
    Veli Aykar 27.04.2008 - 15:32

    Gerçek sanatçı yaşadığı yüzyılın yansımasını gelecek kuşaklara ve geleceğe aktaran,düşünce ve duygusuyla beklenmedik ışıkları olan, yaptığı eserlerle kalıcı olabilendir.
    Görüşlerinizin hepsine katılmam mümkün değil ama bazı noktalarda haklısınız.

    Cevap Yaz
  • Perinur Olgun
    Perinur Olgun 27.04.2008 - 15:21

    Bu konu üzerinde konuşulacak çoookk... Bu bir yandan bakılan bir görüştür... Saygılarımla.. Perinur Olgun

    Cevap Yaz
  • Cumali Cumalioğlu
    Cumali Cumalioğlu 27.04.2008 - 12:15

    Küçücük parçacıkları birleştirip toplum yapanlar sizin gibi düşünen sanatçılar ve sizinki gibi cesur kalemlerdir. Sevgili Mehtap Altan ayırdığınız zaman için teşekkürler efendim. Saygılarımla...

    Cevap Yaz
  • Cumali Cumalioğlu
    Cumali Cumalioğlu 27.04.2008 - 12:08

    Değerli katkılarınız için teşekkürler Sayın Evrenselgörüş, saygılarımla...

    Cevap Yaz
  • Cumali Cumalioğlu
    Cumali Cumalioğlu 27.04.2008 - 12:06

    Merhaba sevgili öğretmenim! Sanatçı ve sanatçıyı sanatçı yapan halktan söz etmekten korkar oldum. Çünkü sizin nokta nokta boş bırakarak soytarı demek istediklerinizce popülist olmakla suçlanmaktan bıkmıştım. Katkılarınız için saygılarımla...

    Cevap Yaz
  • Mehtap Altan
    Mehtap Altan 27.04.2008 - 11:07

    Gerçek sanatçı, kendini toplumdan soyutlamış, toplum üstü bir konumda gören değil, yaşadığı toplumun küçücük bir parçası olarak görendir.

    Kendileri toplumdan ayrı, ürünleri düşsel olanlar belki bir süre çok parlayabilirler. Ama onların kaderi gizledikleri yüzleri göründüğü güne kadardır. Ondan sonra o muhteşem parlalıklarıyla sönüp giderler.

    Kalıcı olana bin selâm!

    YAŞADIĞI TOPLUMUN KÜÇÜK BİR PARÇASI AMA O PARÇACIKLARI BİRLEŞTİREBİLEN BİR SİHRE SAHİP OLAN AYRICALIKLI YÜREKTİR. ..

    HARİKA BİR YAZIYDI ...

    KUTLARIM....

    Cevap Yaz
  • Abdulkadir Azaklı
    Abdulkadir Azaklı 27.04.2008 - 08:20

    Doğru söze ne demeli! evet gerçek sanatçı yaşanan olayları aynen kalemiyle topluma anlatmasıdır, sizi tebrik ederim...

    Cevap Yaz

Bu şiir ile ilgili 70 tane yorum bulunmakta