Ey Zahit Şaraba Eyle İhtiram - Harabi... ...

Sedat Demirkaya
212

ŞİİR


22

TAKİPÇİ

Ey Zahit Şaraba Eyle İhtiram - Harabi... Yüz Şiir / Yüz Yorum

Ey zahit şaraba eyle ihtiram
İnsan ol cihanda bu dünya fani
Ehline helaldir, na ehle haram
Biz içeriz bize yoktur vebali

Sevap almak için içeriz şarap
İçmezsek oluruz düçar-ı azap
Senin aklın ermez bu başka hesap
Meyhanede bulduk biz bu kemali

Kandil geceleri kandil oluruz
Kandilin içinde fitil oluruz
Hakkı göstermeye delil oluruz
Fakat kör olanlar görmez bu hali

Sen münkirsin sana haramdır bade
Bekle ki içesin öbür dünyada
Bahs açma Harabi bundan ziyade
Çünkü bilmez haram ile helali

Harabi

Ey Zahit…

Dinler, modern öncesi çağların eğitim-öğretim çevresi ve okullarıdır. İnsanların gönül dünyasına düzen vererek topluma da düzen vermiş olurlar.

Zahit; “hayatı” değil de öncelikle ve özellikle “öbür dünyayı” anlamaya çalışan, hep “oraya” doğru yol hazırlıklarıyla meşgul bir “kul”dur. Her şeye, her olaya din açısından bakar ve “dine uygun” veya “dine uygun değil” diye sınıflandırmalarla “fetvalar” vermek zorunda hisseder kendini. Şekilci ve kitabidir.

Zahit, bu dünyaya değer vermez, ahreti düşünerek, cenneti hak etmek için yaşar. Aklında hep sorularla gezer, hayatın her alanını kurallara bağlardı. Bu kurallara sadece kendisi uysa neyse… Herkesi de bu kurallara uymaya zorlar veya uymayanı kınardı; kendi aklına ya da tercihine göre yaşayanı “günahkâr” ilan ederdi.

Rint ise dini inanç taşımakla birlikte hayatındaki “bütün saatleri” şekilci dini kurallara göre ayarlamaktan kaçınan, hayatı sevinçleri ve hüzünleriyle bir bütün olarak gören kişidir. Gönül zenginliğine, hoşgörüye ve aşka değer verir. Asla dayatmacı değildir.

Din adamları, genellikle herkesin kendileri kadar dini bilgiyle donanmış olmasını, öğrenmeye heves etmesini, yüklenmesini bekler. Oysa demircinin, askerin, marangozun, nalbantın, balıkçının, çobanın, çiftçinin bir işi vardır; “zahit” gibi olamazlar. Hem “dünyaya gelmişken dünya nimetlerinden yararlanmak”, yaşamak, insanın hakkı olmalıdır. Diğer yandan düşünür ki israf haramdır. Allah, bunca nimeti ve güzelliği neden yaratmış ola ki?

Şair, hayatın gelip geçici olduğunu belirterek, zahidin şaraba saygı göstermesini bekliyor. İnsan olmanın farklı bir şey olduğunu hatırlatıyor.

Bir görüşe göre Hz. Hamza çok şarap içermiş. İçince de dağıtır ve sevimsiz olurmuş. Hz. Muhammet onu bu halde görünce, şarabın ona haram olduğunu söylemiş. Bu yaklaşım kalıcılaşmış ve giderek tüm Müslümanlara yasak olduğu ileri sürülür olmuş

Ehline helaldir, na ehle haram
Biz içeriz bize yoktur vebali

Bu dizelerde geçmişteki bu olaya bir gönderme, bir “telmih” var görünüyor. Biz dağıtmadan içeriz, bu yüzden bize bir ağırlığı, bir günahı yoktur… Şarap, içmesini bilmeyene haramdır. Ehil olmayan ondan uzak dursun.

Şarap, tasavvuf ehlinin dilinde “Tanrı aşkı” demektir. Tekke ise, aşk şarabıyla kendinden geçilen yer anlamında “meyhane”dir. Sevap almak için içeriz ve senin buna aklın ermez, bu başka bir hesaptır.. Biz meyhanede bu anlayışa ve bir ruh yüceliğine eriştik.

Tasavvufi düşünce ve inanç sisteminde “Tanrıda yok olmak” ve “Tanrıda yeniden var olmak” (Fenafillah-Bekabillah) amaçlanır. Bunun için bolca “şarap” (Tanrı aşkı) içilmelidir.

Biz bu aşkla kandil geceleri kandile, kandilin içindeki fitile dönüşürüz. Tanrı aşkıyla öylesine kendimizden geçeriz ki bu ruh yüceliğiyle Tanrının varlığına ve birliğine delil oluruz; ama sen göremezsin, anlayamazsın bu hali… Şekle takılıp kalacağını ve bu sırlara eremeyeceğini düşünüyor.

Şeriat erbabı için bu kabul edilmez, anlaşılmaz bir haldir. Böyle bir şeye inanmaz. Tanrıya ancak öbür dünyada ve cennette ereceğini düşünür. Oysa rindane anlayışa göre cennet de cehennem de burada ve insanın gönlündedir. Ey Harabi, sen boşuna söylersin; ama daha fazla söze de gerek yoktur. Bilmeyen nasıl anlasın “gerçek” haramı, “gerçek” helali? Ve bir aşk içinde erimeyi?

Sedat Demirkaya
Kayıt Tarihi : 11.11.2008 13:25:00
Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Şiiri Değerlendir
Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.
  • Müptela Saygın
    Müptela Saygın

    Şairin burda içkiyi merkez alarak yazdığı ve ayetlerle ters düşen bu şiirin akıllı ve mantıklı hiçbir şerhi olamaz. Tevil yoluyla bir şeyler yazılmak istense de birinin anasına söven bir adama, aslında senin anana sövmedi o sözle onun kastı başkadır demek gibi saçma olur. Burada Allah'ın haram kıldığı bir şeyin helal olduğunu anlatan bir şiiri neye göre tevil edeceksiniz ki? Adam Allah'ın yasaklarına bayrak açmış, biz de onu teville kurtarmaya çalışıyoruz. yapılan şey densizliktir, izahı olamaz.

    Cevap Yaz
  • Serkan Erarslan
    Serkan Erarslan

    Ey zahit şaraba eyle ihtiram
    İnsan ol cihanda bu dünya fani
    Ehline helaldir, na ehle haram
    Biz içeriz bize yoktur vebali...

    Değerlendirmeye aldığınız dizeleri Erkan Oğur yorumuyla dinlemenin keyffini anlatamam sizlere...

    Sizi okumak büyük keyf...Keyfin yanında öğreticiliğinizle ışık oluyorsunuz bizlere...

    Yürekten kutluyorum değerli hocam...Tam puanımla listeme alıyorum bu güzel şiirinizi...

    Saygı ve selamlarımla...

    Cevap Yaz
  • Meltem Ege
    Meltem Ege

    şiir de şahane,yorumunuz da hocam...

    Cevap Yaz
  • Pınar Sergül
    Pınar Sergül

    Yorumunuz için teşekkürler ve tebrikler..

    Cevap Yaz
  • Zaman Sarrafı
    Zaman Sarrafı

    Eyvallah üstadım.

    Cevap Yaz

TÜM YORUMLAR (6)

Sedat Demirkaya