Eşeği Saldım Çayıra Şiiri - Kazak Abdal

Eşeği Saldım Çayıra

Eşeği saldım çayıra
Otlaya karnın doyura
Gördüğü düşü hayıra
Yoranın da avradını

Münkir münâfıkın soyu
Yıktı harap etti köyü
Mezarına bir tas suyu
Dökenin de avradını

Müfsidin bir de gammazın
Malı vardır da yemezin
İkisin meyyit namazım
Kılanın da avradını

Derince kazın kuyusun
İnim inim inilesin
Kefen dikmeye iğnesin
Verenin de avradını

Dağdan tahta getirenin
Mezarına götürenin
Talkınını bitirenin
İmâmın da avradını

Kazak Abdal söz söyledi
Cümle halkı dahleyledi
Sorarlarsa kim söyledi
Soranında avradını

Kazak Abdal
Kayıt Tarihi : 22.7.2003 05:02:00
Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Şiiri Değerlendir
Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.
  • Metin Solak
    Metin Solak

    Şiir baştan aşağı küfür böyle hicivleri gerçek şairlere hiç yakıştıramam

    Cevap Yaz
  • Necip Zeybek
    Necip Zeybek

    Ormanda büyüyen adam azgını
    Çarşıda pazarda insan beğenmez
    Medrese kaçkını softa bozgunu
    Selam vermeğe dervişan beğenmez

    Alemi taneder yanına varsan
    Seni yanıltır mes'ele sorsan
    Bir cim çıkmaz eğer kamını yarsan
    Camiye gelir de erkan beğenmez

    Elin kapusunda kul kardaş olan
    Burnu sümüklü hem gözü yaş olan
    Bayramdan bayrama bir traş olan
    Berber dükkanında oğlan beğenmez

    Dağlarda bayırda gezen bir yörük
    Kimi timarlı sipahi kimi serbölük
    Bir elife dili dönmiyen hödük
    Şehristana gelir ezan beğenmez

    Bir çubuğu vardır gayet küçücek
    Zu'mu fasidince keyif sürecek
    Kırık çanağı yok ayran içecek
    Kahveye gelir de fincan beğenmez

    Yaz olunca yayla yayla göçenler
    Topuz korkusundan şardan kaçanlar
    Meşe yaprağını kıyıp içenler
    Rumeli Yenicesi duhan beğenmez

    Aslında, neslinde giymemiş hare
    İş gelmez elinden gitmez bir kare
    Sandığı gömleksiz duran mekkare
    Bedestana gelir kaftan beğenmez

    Kazak Abdal söyler bu türlü sözü
    Yoğurt ayran ile hallolmuş özü
    Köyden şehre gelse bir Türkün kızı
    İnci yakut ister mercan beğenmez

    Kazak Abdal

    Bence şairin bu şiiri ince alay içeren, espirili bir dili olan, günün şiiri olmaya namzet bir eserdir.

    Cevap Yaz
  • Necip Zeybek
    Necip Zeybek

    Bu şiirdeki küfürleri bazı arkadaşlar mazur görmüşler, ben onlara katılmıyorum.Neden?Bakın, kimler küfürden nasibini almış:
    1)Gördüğü düşü hayra yoran,
    2)Münkirin veya münafığın soyundan gelen asıl kızılan kişi,
    3)Bu kızdığı adamın mezarına bir tas su döken kişi veya kişler.
    4)Malını dünyada yemeyenler ki kızdığı kişi varlıklı birisiymiş, gammazlık yapanlar ve namaz bozanlar ki bunlar kızdığı kişinin kendi gözündeki değerleri, ve meyyit namazı kılan hoca ve benzeri kişiler.
    5)Kızdığı kişinin kefenine iğne vererek dahi hizmet edecek kişiler.
    6)Öfke duyduğu kişinin mezarı için tahta getirenler dahi,son vazifesi için mezarının başında bulunan imam.
    7)Burada söylediği kötü sözleri karşısındakilere yetiştirecek kişiler.

    Bu şiirdeki ifadeler mizahi bir gönderme değil, hatta geçici bir öfke ürünü sözler de değil,kendisi gibi düşünüp yaşamayanları düşman ilan eden despot bir yaklaşımın ürünü sözlerdir.Herşeyden önemlisi ölen bir kimseye duyulan husumeti sürdüren kinci bir yaklaşımın ifadesidir bu şiir, yani okadar masum duygular değil!Bence siyasî bir yaklaşımın ürünü bile değil,kişisel düşmanlık duyduğu bir insana ve ona yakın duranlara verip veriştirmiş şair.

    Cevap Yaz
  • Nazır Çiftçi
    Nazır Çiftçi

    Hicvin çok anlamlı örneklerinden, kulakları çınlasın Rüştü Asyalı Kel Oğlan Masallarında çok güzel seslendirmişti. Melodisi de güzeldi esprisi de!Şiirde küfür yoktur. Sadece Halk geleneğine uygun olarak ( bir tebessüm )bin kötülüğü yok eder dercesine alay vardır. Köylerimizde hala // konuşan insanlarımız, anasını satıyım.derler. // dinleyicilerde öfkelenmeden dinlerler. 400 yıl önce, 400 yıl sonra fark eden bir şey yok.. Güzeldi.Saygılarımla.tam puan +ant.

    Cevap Yaz
  • Tacettin Fidan
    Tacettin Fidan

    Bu şiir, şuuraltı yani monolog biçiminde, kendi kendinle konuşma üslubunda yazılmış en harika eserlerden biridir. Ne kadarı şairin orijinaline dayanır bilemeyiz, ama mevzu apaçık. Küskün bir dervişin (anarşist?) küfrüdür belki, ama şiirin her zaman her yerde umumen hissedilen bir takım tavırları ustaca dillendirdiği kesin. Zaten, sanırım, bunu klasik ve unutulmaz beste yapan özelliği de budur. Ayrıca, espri yönünden algılarsak, eserin mevzusunu daha da iyi anlamış ve değerlendirmiş oluruz. Tabii, çoluk çocuğa okunacak bir şiir değildir. Dervişin mekanı nur olsun, Allah rahmet eylesin.

    Cevap Yaz

TÜM YORUMLAR (7)

Kazak Abdal