.
Terleriyle yıkadı toprağını karınca
Bereketi ararken emeğin kavgasında
Ayağına takıldı dört yapraklı bir yonca
Anladı ki güçlüler yok etme çabasında
.
Bir zamanlar beyazdı kuşlarımız göklerde
Ürperirdi korkular giyilen özgürlükle
Kör kılıçlar parladı pembe, beyaz köşklerde
Düzenler altüst oldu işlenen nankörlükle
.
Düzlemi sıfırlamak elinizde değil ki
Tuvaldeki renklerde sen kimse olamazsın
Eleğinde birikmiş isyanlarından belli
.
Eskiyen zamanlara yeniyle dolamazsın
Sözcükleri çeksen de bir uçtan diğerine
Pişmanlık fayda vermez tarihsel kaderine
.
18 Ocak 2008
Nesrin GöçmenKayıt Tarihi : 18.1.2008 01:53:00
© Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve / veya temsilcilerine aittir.
SONE Sone,14 dizelik bir nazım biçimidir.İlk 2 bendi dörder, son 2 bendi üçer dizelidir.Sone, önceleri İtalyan edebiyatında kullanılmış, oradan Fransız edebiyatına geçmiştir.Servet-i Fünuncular tarafından Türk edebiyatına sokulmuştur. Genellikle dörtlükleri çapraz kafiye ile yazılır. Sonede işlenen konuları sınırlandırmak doğru bir yaklaşım değildir. Sonede her türlü konu işlenebilir. Son dize duygu yönünden en baskın dizedir.Devrik cümleler kullanılır. Batı edebiyatındaki sonelerde aşk konusu işlenir. Fakat bizim sonelerde her türlü konu işlenir. Bütün Avrupa edebiyatlarında olduğu gibi Türk edebiyatında da soneye oldukça rastlanır. Bu biçim lirik konulara elverişli olduğundan, çok sevilmiş ve tutulmuştur. 1.Tip Sone: a b a b - c d c d – e f e – f g g 2.Tip Sone: a b b a - c d d c – e f f - e g g 3.Tip Sone: a b a b – c d c d – e e f – g g f İtalyan tipi: Kafiye şeması abba, abba, ccd, ede Fransız tipi: Kafiye şeması abba, abba, ccd, eed (İtalyan ve Fransız tipi sone arasındaki tek fark son üçlüğün düzenindedir.) İngiliz tipi: Mısra sayısı değişmemekle beraber ilk on iki mısra tek bir bend, son iki mısra da ayrı bir bend halinde yazılırlar. 1. Genel olarak kısa şiir, türkü demektir. 2. 14 mısradan oluşan ve daha çok lirik konuların işlendiği bir nazım şeklidir. 3. İlk iki bent dörder, son iki bent üçer mısradır. 4. Kafiye örgüsü şöyledir. abab cdcd efe fgg 5. Türk şairleri sonenin kafiye örgüsünde serbest hareket etmişlerdir. 6. Edebiyatımıza Servet-i Fünun döneminde Fransız Edebiyatı etkisiyle geçmiştir. 7. Tevfik Fikret ve Cenap Şehabettin bu türün örneklerini çok vermişlerdir.
bilgileri not edeceğim cok sağolun
çok önemli bir sayfa. her konu böyle işlense her alanda, türkiyede sorun kalmazdı.
verse türünü ileride anlatabilir misiniz? ben çok araştırdım ama hanüz tam kıvamına varmadım
toplam ondört dize evet, peki son olanı iki satır olarak yazıyordu şekspir, siz hangisine göre yazdınız,? belki de önemli değildir bu, önemli olan ondört dize.
şiirde, 2.kıtanın sonlarında biraz hüzün doluyor sonra gene neşeleniyor gibi, kendi olmakla, son kıtada hüzün basıyor, son dizeyle de hüzne bir rahatlama payı getiriliyor gibi. çok beğendim. tebrikler emeğinize
Kutlarım.
Saygılar efendim...
Mehmet Nacar
TÜM YORUMLAR (11)