Ava giden avlanırmış coğu kez,
Vuruldun mu, vurdun mu sen bir düşün!
Kızgınlıkla akıl bir yerde olmaz
Görüldün mü,gördün mü sen bir düşün!
Günahin kalbine düşürür kara
Vicdan cılızlaşır, gönül fukara,
Ben sana mecburum bilemezsin
Adını mıh gibi aklımda tutuyorum
Büyüdükçe büyüyor gözlerin
Ben sana mecburum bilemezsin
İçimi seninle ısıtıyorum.
Devamını Oku
Adını mıh gibi aklımda tutuyorum
Büyüdükçe büyüyor gözlerin
Ben sana mecburum bilemezsin
İçimi seninle ısıtıyorum.
Harici itikat, körü körüne,
Yüzeyden sırıtır inmez derine,
Dili zehirlerken gönül erine,
Kırıldın mı kırdın mı sen bir düşün.!
Kırıldın mı kırdın mı sen bir düşün.!
Düşündüm üstadım lakin burasına kafam basmadı.
Bir de beraber düşünelim.
Gönül erinin körü körüne itikat etmemesi lazım.
Gönül erinin dili zehirlememesi lazım.
Gönül eri dediğin tatlı tatlı derine inmesi lazım.
Dilinin de zehir akıtmaması lazım.
Demekki karşımızdaki gönül eri değil. Sensin.
Gönül erlerinin gönüllerini yanlışların yüzünden kırma ve onları suçlama demek istemiş sanıyorum.
Acaba doğru yercüme edebildim mi? Bir değil daha çok düşünmem lazım.Bu konuda yardımcı yorumlar olursa istifade ederim diye düşünüyorum.Hani biraz daha az düşünmek işime geliyor,beleşçileri sevmiyorum da ben de bu konuda beleşçilik yapıyorsam yandık:..Naime hocam işin maddi yönünü çok güzel anlatmış,gerçekten istifade edilmesi gereken bir yorumdu.
Şiirlerimin altına böyle aydınlatıcı yorumlar görmek isterim doğrusu.Dostlu kuru arkadaşlık kuru alkıştan ibaret olmamalı bence.
Sevgili Gültekin Toga hece ölçüsü ile yazan beğendiğim şairlerden biridir. Beğenmemizin nedeni yazdığı şiirlerin içeriğinin dolu olmasıdır. Dil bilimciler dışında herkesin imla hatası yapma olasılığı vardır. Dolayısıyla Gültekin Toga’nın da imla hatası yapma olasılığını göz ardı etmemek gerekir.
Sayın Afet Kırat Hanımefendi de şairin bu şiirdeki imla hatalarına özellikle dikkat çekmiş ve çoğuna ben de katılıyorum. Yine Sayın Afet Kırat’ın durak konusunda ‘’hangi durak kalıbı ile başlanırsa öyle gitmelidir’’ fikrine de katılıyorum, zira hece şiirin aynı kalıpta devam etmesi durumunda daha müzikal olacağı kanaatindeyim. Ancak günümüzde karışık kalıp kullanan önemli sayıda şair vardır ve bunu genellikle de bilinçli yapılmaktadırlar. Sayın Gültekin Toga’nın da karışık kalıp kullanmayı bilinçli yaptığı düşüncesindeyim.
Ayak dizelerindeki ‘’sen’’ sözcüğünün bu şiirde dolgu malzemesi olarak kullanılmadığı fikrimde ısrarlıyım. Hatta vurguyu güçlendirmek için ‘’sen’’ sözcüğünün çok gerekli olduğunu düşünüyorum. Ayak dizeleri ‘’…….. mı, ……mı sen? Bir düşün!’’ şeklinde okunduğu zaman tezimdeki haklılığım daha iyi anlaşılacaktır. Yani burada şair ‘’sen’’ sözcüğünü kullanarak okuyucuyu hâkimiyetine altına almayı hedeflemiş gibi geliyor bana.
Eleştiri olmayan yerde sanatın yol almasının zor olduğunu bilenlerdeniz.
Şiir okuyucuya mesaj verme araçlarının en etkililerindendir.
Şiiri yazmak kadar okumanın da önemli olduğunu bilmek gerekir. Hele de ölçülü şiirlerde bu çok daha önemlidir.
Hece şiirinde dizelerdeki hece eşitliği kadar durakların da önemli olduğu herkesin malumudur.
Sayın Fikret şahin arkadaşın ölçülü şiire karşı olmasını anlarım. Ancak eleştirisinin haksızlığını, kendi okuma yanlışını şaire yüklemesini eleştireceğim.
Şiirin ayak dizelerini eleştirmiş.
Şiirin ayak dizeleri 4+4+3 kalıbıyla yazılmıştır. Ayak dizelerinden birini örnek olarak vererek açıklayalım;
‘’Derildin mi derdin mi sen bir düşün!’’
Şimdi bu dizede durakları dikkate almasan, yani bu dizeyi okunması gerektiği gibi okumasan dizeyi anlayamazsınız.
Bu dize
‘’Derildin mi / derdin mi sen / bir düşün!’’ şeklinde okunur. Hece şiirlerde bazı sözcükler dolgu malzemesi olarak kullanılır. ‘’sen’’ sözcüğü de en çok dolgu malzemesi olarak kullanılan sözcüklerdendir. Ancak bu dizede ‘’sen’’ sözcüğü fazlalık olarak durmamaktadır. Bilakis dizenin içinde olması dizeye güç katmaktadır.
Bu dizeyi ben yazsaydım
‘’Derildin mi, derdin mi sen? Bir düşün!’’ şeklinde yazardım. Bu yazılış biçiminin doğru olmasından değil, hece şiiri doğru okumayı bilmeyenlere doğru okutmayı sağlamak için öyle yazardım.
Bu vesile ile şairi ve şiiri tekrar tebrik ederim.
Birgün oturmuş şairin biri ve aaa!! ! ben bütün dizeleri 11'lik hece kalıbıyla şiir yazsam,yaratıcılığım sayesinde ne büyük bir takdir kazanırım... demiş..
Bunu gerçekten yadırgamam da,yadırgadığım şey;birilerinin bunu doğanın değişmez kanunu gibi kabullenmeleri ve bir adım dışına çıkmayışları..
Bu kurallara tutsaklık olmasaydı;
'' .............. mi sen bir düşün! '' nakaratının ses uyumu olarak ne kadar uyumsuz olduğunu,kulak tırmaladığını görür ve bunu ''..... mi bir düşün'' e çevirirdi bence ..
Ben olsam ,gözümü kırpmadan zevkle çevirirdim mesela))) heceye uysa da,uymasa da..
Durun ,heyecanlanmayın arkadaşlar !!!
Biliyorum herkesin özgürlüğü olduğunu..
Ben ,sadece hece vezinlerinin kimseye birşey kazandırmayan gereksiz bir kısıtlama olduğunu düşünenlerdenim.
Bunu ,elleri kelepçelendiği için ,koşarken maksimumunu veremeyen bir koşucuya benzetirim hep.
Siz bana kafayı takmayın sakın !! Doğru bildiğini yapacaktır zaten herkes,kim ne derse desin.
Tüm okurlara sevgi ve saygılar.
Fikret Şahin
Bu güzel şiire yorum yazmadan geçemedim.
Hecenin usta kalemlerinden Saygıdeğer Ozan Sentezi (Gültekin Toga) kardeşimi burada görmekten çok mutlu oldum. Hele de böylesine güzel bir şiiri ile.
Şiir içeriği ile mükemmel. 11'li hece ölçüsünün karışık duraklı (bazı dizeleri 4+4+3, bazı dizeleri 6+5) tekniğin güzel bir örneği.
Şiiri ve şairini tebrik, seçici kurula teşekkür.
Niye,
Biz sizin hizmetçiniz miyiz?
Koyun parmaklarınızı önünüze, sayın.
Artık yorumları okuyup gülme sırası bizde.
Bir paragraf yazamayan şâirlerin dünyasına bakıp biraz da biz keyfedeceğiz.
Hadi kolay gelsin.
Okunuyorsunuz, içinizden geldiği gibi döktürün
Dantellerim benim...
Öpüldünüz.
seni bu köşede görmek çok güzel sentezi
Harici itikat, körü körüne,
Yüzeyden sırıtır inmez derine,
Dili zehirlerken gönül erine,
Kırıldın mı kırdın mı sen bir düşün.!
Esip savurursan kara yel gibi
Keskin bıçak yoktur acı dil gibi
Gönül yordamıyla gonca gül gibi
Derildin mi derdin mi sen bir düşün!
eyvallah gurban
saygılar
Körler carşısında aynacı tacir,
Gönül lügatında nedir muhacir,
Her adımı icin yazılır ecir;
Sürüldün mü sürdün mü sen bir düşün!
bu ne akıcı lirizim bu ne içten anlatım sayın şaiirim yüreğinize sağlık
Saygideger Ozan Sentezi...cok düsündürücü misralar karsisinda suskunlugumu Yunus Emre'nin siiriyle selamlamak istiyorum...
izninizle...
KALANLARA SELAM OLSUN
Bu dünyadan gider olduk
Kalanlara selam olsun
Bizim için hayır dua
Kılanlara selam olsun
Ecel büke belimizi
Söyletmeye dilimizi
Hasta iken halimizi
Soranlara selam olsun
Tenim ortaya açıla
Yakasız gömlek biçile
Bizi bir asân vechile
Yuyanlara selam olsun
Azrail alır canımız
Kurur damarda kanımız
Yuyacağın kefenimiz
Saranlara selam olsun
Selâ verile kastımıza
Gider olduk dostumuza
Namaz için üstümüze
Duranlara selam olsun
Dünyaya gelenler gider
Hergiz gelmez yola gider
Bizim halimizden haber
Soranlara selam olsun
Miskin Yunus söyler sözün
Yaş doldurmuş iki gözün
Bizi bilmeyen ne bilsin
Bilenlere selam olsun
YUNUS EMRE
Tebrik, sevgi ve saygilarimla
Çöl oluşur sürekliyse kuraktan
Ey Sentezi uykun kacsın meraktan
Sevdan büyüdükce, özden, yürekten;
Yarıldın mı yardın mı sen bir düşün!
Eyvallah
Sevgili üstadım hakikaten düşündüren dizeler sayfanız bir okul gibi buraya ancak ders almak için gelinir .bilhassa gençlerin okumasını isterim kalemine yüreğine sağlık kaleminiz daim gönlünüz şen ilhamınız bol olsun enderin kalbi sevgilerimle saygılar sunarım Allaha emanet ol selam ve duam ile Tuncay Akdeniz
Bu şiir ile ilgili 96 tane yorum bulunmakta