Ava giden avlanırmış coğu kez,
Vuruldun mu, vurdun mu sen bir düşün!
Kızgınlıkla akıl bir yerde olmaz
Görüldün mü,gördün mü sen bir düşün!
Günahin kalbine düşürür kara
Vicdan cılızlaşır, gönül fukara,
Ben sana mecburum bilemezsin
Adını mıh gibi aklımda tutuyorum
Büyüdükçe büyüyor gözlerin
Ben sana mecburum bilemezsin
İçimi seninle ısıtıyorum.
Devamını Oku
Adını mıh gibi aklımda tutuyorum
Büyüdükçe büyüyor gözlerin
Ben sana mecburum bilemezsin
İçimi seninle ısıtıyorum.
Düşünmenin ''nasıl''ından sınavı geçmiş şair..Böyle ve ince ince düşünmeli insanlar...
Dün ile yarın arasındaki ''şimdi'' nin düşüncesini ve yarınlarda uzanacağı menzili ve hedefi de içine alan bir dil kurduğu taktirde içerik de yerine oturmuş olur..
Kimbilir belki de vardır diğer şiirlerinde hayatın görünen yüzüne değen şiirleri...
Emeğe saygılar...
Peşin hüküm bayrak ise burcuna
Bayramdan gün olur kaos, curcuna,
Sevginin mezarı nefret harcına,
Karıldın mı, kardın mı sen bir düşün..!
BAYRAMDAN GÜN OLMASI… Mantıklı değil.
Peşin hüküm bayrak ise burcuna
O ZAMAN GEREKSİZ kaos, curcuna OLMALI ki anlamlı olsun!
SEVGİNİN MEZARI: Çukur bir yer, kabir, kuyu… HARÇ: Yapı malzemesi… ÇUKUR ile ilgisi ne?
SEVGİ DEFNEDİLEN nefret harcına
Karıldın mı, kardın mı sen bir düşün..! Gibi falan olsa, belki biraz daha mantıki olur.
ÖLEN, sevgi… GÖMÜLMESİ GEREKEN, sevgi…
Neden ikinci tekil KARILSIN? KARSIN?
Sevginin mezarı KAZILIR. Nefret harcı KARILIR.
İkinci tekil de karılabilir mi? KARILABİLİR. Onunla gömülebilir. Burada KARMAK, KARILMAK; karıştırmak ve karışmak anlamları KARIŞIK… Ayırmak için NESNE nin aldığı ek yüklemle uyumlu olmalı.
Sırf BURCUNA ile uyum yapması için bunca CURCUNAya gerek var mı? BURÇtan CURCUNAya atlamaya? Bir yerini kıracak! İşte HARCa düştü. Karıldı. Bir de eleştirdik, belki darıldı.
Günahin kalbine düşürür kara
Vicdan cılızlaşır, gönül fukara,
Sağ tarafın dolap, solun makara
Sarıldın mı sardın mı sen bir düşün....!
'Vicdan cılızlaşır, gönül fukara,' Geniş zaman ekiyle, devam eden kısımda uyumsuzluk var.
'Vicdan cılızlaşMIŞ, gönül fukara,' olsaydı, duraktan sonraki kısım ilk kısımla uyum yapmış olurdu. Bu durumda şiir burada durduruyor.
Vicdanın cılızlaşması da mantıklı değil. İRADE cılızlaşabilir, zayıflayabilir de VİCDAN için Kara vicdanlı falan denmiş, cılızlığından, zayıf ve güçsüz kalmışlığından hiç bahsedilmemiştir. VİCDAN ya vardır ya yoktur ya da karadır.
Sağ tarafın dolap, solun makara
Sarıldın mı sardın mı sen bir düşün....!
Burası güzel! Sağın solun, DOLAP (desise, düzen), MAKARAya alan (alay eden) dolu… Makaraya sarıldın mı sardın mı? Sarmak, kucaklamak anlamında da geçerliliğini koruyor.
(Benim de klavyemde arıza var. Bazı sözcükleri bitişik yazdırıyor. Geç fark ediyorum. Kötü örnek olacak.)
Kutlarım çok güzel olmuş sayın Gültekin Toga .Şiirin her dizesi içine alarak sürükleyici akıcılığıyla düşündürmekte...Özlediğimiz doyurucu edebi hazla tekrar tekrar okuttu şiir kendini...
SAYGILAR.
Tercih
Üzülmek beyhude,çırpınmak boştur
Anladım ki herkes kendini yaşar..
Kimi şeytan için yaren,yoldaştır
Kimi kalu bela andını yaşar..
Göz var som ıstırap derdinden bakar,
Yanmış gönüllerin yurdundan bakar
Olayın, eşyanın ardından bakar
İnsan var her işin fendini yaşar
İnsani tellerde var ise ayar
Kendini karşının yerine koyar
Vicdan kulaklılar alemi duyar
Zalim tek şarkılık bandını yaşar..
Kim ışık der esirgerse şavkını
Derin bilgi yerde koymaz temkini
Disipline sokar hayat sevkini
Bihaber dandini dandini yaşar
Sentezi ne buldun ömürlük yasla
An gelir cesedin karışır asla
Anla artık ahirete kıyasla
Mümin bu dünyada zindanı yaşar..
Gültekin Toga
Ava giden avlanırmış coğu kez,
Vuruldun mu, vurdun mu sen bir düşün!
Kızgınlıkla akıl bir yerde olmaz
Görüldün mü,gördün mü sen bir düşün
Ava gidenin avlanmasından bahsedilip, vurulduğu belirtilirken, PAT diye KIZGINLIKla AKILdan bahsedilmeye başlanmış. Uzun atlama yapılmış. Kayadan kayaya... Tehlikeli! Bu defa da GÖRÜLMEK ve GÖRMEKten bahsedilmiş.
'Başına geleni gördün mü!' demiş olsa, eh, olur, uyar da... Böyle ne alaka?
Her zaman söylerim. Hece şiiri yazmaya başladıkmı, UYAK, hece sayısı ve durak dizginini bir elimize, ANLAM dizxginini diğer elimize, hatta sağelimize alacağız. KONUBÜTÜNLÜĞÜ de buna dahil...
Şiir, dakkika bir GOL BİR!.. dedirtmiş
kutlarım emeği. her bir dizesi hem anlam yüklü imgelere hem kafiye uyakları ile çok da akıcı bir şiir çıkmış.
Sahibine döner isabetsiz söz
Yerildin mi yerdin mi sen bir düşün!
Dili zehirlerken gönül erine,
Kırıldın mı kırdın mı sen bir düşün.!
Esip savurursan kara yel gibi
Keskin bıçak yoktur acı dil gibi
Gönül yordamıyla gonca gül gibi
Derildin mi derdin mi sen bir düşün!
Halk şiirinde, ilk kıtanın birinci ve üçüncü dizelerinde kafiye olmayabiliyor. Çoğu koşmada tamamen serbesttir. Ozanımız yine de yarım da olsa yapmış. Bence olmalımı? Evet, hatta her kafiyesi zengin veya cinaslı olmalı. Fakat ozanlar, sazlarına geleni söyleyip geçiverirken, çoğu zaman anlamı sımsıkı tutuyor, uyağa hak ettiği değeri vermeyebiliyorlar.
Sayın Afet KIRAT ve Yanıltan Işıklar’a katılıyorum. Bu arada şaire iltifat etmek çabasıyla, eleştiren kişilere sataşan, körü körüne dalkavukluk edeni kınıyorum.
“BEN OLSAM BU ŞİİRE,
Avlanırmış ava giden çoğu kez,
Vuruldun mu, düşün sen bir, vurdun mu!
Silah namlusundan arpacık, göz, gez,
Görüldün mü , düşün sen bir, gördün mü!
DİYE BAŞLARDIM.” diye, rahatsızlıkları gidermeye çalışan, Sayın Osman TUĞLU’nun çabasını, takdirle karşılıyorum. Fakat TEK hece güç kaybına sebeptir. Ayrıca U ve Ü gibi sesler, VURGU için uygun sesler değildir. Mesela R gibi vurup düşüremez. T nin N nin gördüğü işi göremez.
Bir elbise dikilmiş, ufak tefek kusurları neyse ne, pek göze batmıyor olsun; eteği bir karış sarkıyor! Önden, arkadan, iki yandan fark ediliyor. Terzisini de batırıyor! Sarkan kısmın içeri alınması lazım… Öncelikle onarım gereken yer, Yanıltan Işıklar’ın da kulağını tırmalayan, şiirin SEN BİR DÜŞÜN tarafıdır.
Bence ne olabilirdi?
Çöl oluşur sürekliyse kuraktan
Ey Sentezi uykun kacsın meraktan …kaÇsın olacak.
Sevdan büyüdükce, özden, yürekten; ….büyüdükÇe olacak.
Yarıldın mı yardın mı sen bir düşün! ….Yerine:
Yarıldın mı yardın mı DÜŞÜN DE HÜKMET!
Yarıldın mı yardın mı DÜŞÜN, KARAR VER!
Yarıldın mı yardın mı ARTIK KARAR VER!
Yarıldın mı yardın mı VER KARARINI!
Yarıldın mı yardın mı ÇOK ZARARDASIN!
Yarıldın mı yardın mı ÇOK ZİYANDASIN! Gibi pek çok seçenekten biri olabilirdi.
Sn Kanra545 in dikkatinden kaçmayan husus benim de canımı sıktı. Orada şiir yaralanmış.
DİLİ ZEHİRLERKEN gönül erine…
DİL, gönül anlamındaysa da organ anlamındaysa da bu ifade SAKAT! Gönül eri GÖNÜL yapar. DİLinden de bal akar! Sohbeti, işitenlere şifadır. Oranın da tedaviye ihtiyacı var.
Tekrar bakacağım.
Eleştirimiz, ozanımızı mükemmele basamakbasamak yaklaştıracaktır. Övgüyü herkes yapar. Uğraşmaz. Kafasallar geçer! Eleştiri, emek ister. Biz burada, zaman harcıyor, göznuru akıtıyor, emek döküyoruz. Bunu da kendimiz için değil, yazan ve okuyanların gelişmesiiçin yapıyoruz. Bazılarına ne oluyor? Diken batmış gibi...
Mutluluklar...
Bana göre son derece güzel bir şiir. Güzel bir sitem, çok yerinde bir nasihat...Yalnız bu da benim görüşüm: dörtlüklerin son mısralarında, kulağı tırmalayan bir husus var. O da nedir? İkinci tekil şahıs 'sen' burda hece tutturmak için kullanılmış olup, mısranın muallakta durmasına sebep oluyor. Diğer yandan beğendim mi? Beğendim, şairin emeğine sağlık. Donanımlıdır iyi bir şairdir, ben bu güne değin böyle bir şiir yazamadım. Yazabilmek için halkla iç içe olup iyi bir gözlem gerektirir. Şair çok yönden beslendiğinde böyle vurucu güzel şiirler çıkar ortaya tebrikler...
Bu şiir ile ilgili 96 tane yorum bulunmakta