Ben berceste mısraı buldum
Hey ömrümce söylerim
Gözden, gezden, arpacıktan olsun
Hey ömrümce söylerim!
Bizsiz Ilgaz'ın çam ormanları güzel değildir.
Hayda günlerim hayda!
Ne hasta bekler sabahı,
Ne taze ölüyü mezar.
Ne de şeytan, bir günahı,
Seni beklediğim kadar.
Geçti istemem gelmeni,
Devamını Oku
Ne taze ölüyü mezar.
Ne de şeytan, bir günahı,
Seni beklediğim kadar.
Geçti istemem gelmeni,
DOST
Ben berceste mısraı buldum
Hey ömrümce söylerim
Gözden, gezden, arpacıktan olsun
Hey ömrümce söylerim!
Bizsiz Ilgaz'ın çam ormanları güzel değildir.
Hayda günlerim hayda
Sırtını düşmana verdikçe
Murat dagları güzel değildir,
Dost dost ille kavga!
Biz olmasak gökyüzü, biz olmasak üzüm,
Biz olmasak üzüm göz, kömür göz, ela göz;
Biz olmasak göz ile kaş, öpücük, nar içi dudak;
Biz olmasak ray, dönen tekerlek, yıkanan buğday,
Ayın onbeşi;
Biz olmasak Taşova'nın tütünü, Kütahya'nın çinisi,
Yani bizsiz
Anne dizi, kardeş dizi, yar dizi
Güzel değildir.
Gel günlerim gel de dol
Gel Aydınlım İzmirlim,
Gel aslanım Mamak'tan
Erzincan'dan Kemah'tan
Düşmanlar selam ister
Gözden, gezden, arpacıktan!
Adana'nın pamuğu dokumada;
Diyarbakır, Afyon, Kütahya fabrikada
Ümit işkencede mahzun
Tenim, ayaklarım uryan
Ekmek işkencede mahzun
Ve Divrik'in demiri arabada
İşçi-köylü ve işçi birarada
Söyle türküler yadigarı kardeş
Söyle ağrılar yadigarı kardeş
Neden alınterleri
Nimetler, haklar haram oldu sana
Gel gunlerim gel de dol
Gel Aydınlım İzmirlim
Gel aslanım Mamak'tan
Erzincan'dan, Kemah'tan
Düşmanlar selam ister
Gözden, gezden, arpacıktan
Sana selam olsun
Hürriyetlerin meçhul olduğu dünya
Canım Türkiye,
Memleketimiz!
Calısşn halklarıyla ümmi
Calışan halklarıyla garip,
Irgadı, esnafı, madencisi, iptidai aletleri
Kadınları, erkekleri, hapishaneleri;
Başı boş suları, dumanlı vadileri, yoz topraklarıyla,
İşşizleri, realist şairleri, mücahitleri,
Sokak şarkısı, keten helvası,
Akşam Haberleri satanlarıyla memleketim
Sana selam olsun
Sürgünler, mahkumlar, hastalar
Alacağın olsun
Seni İstanbul seni
Seni Bursa, Çankırı, Malatya,
Sizlere selam olsun üniversiteler!
Öğretmenleri alınmış kürsüler,
Öğretmenler
Sizlere selam olsun
Hürriyeti yazan eller, dizen eller
Sizlere selam olsun makineler
Entertipler, rotatifler, bobinler
Bu gülünç, aşağılık,
Namussuz şeyler dışında,
Sana selam olsun
Zincirin zulmün kar etmediği,
Kırbacın kar etmediği
Büyük tahammül!
Gel günlerim gel de dol!
Gel Aydınlım, İzmirlim,
Gel aslanım Mamak'tan
Erzincan'dan, Kemah'tan
Düşmanlar selam ister
Gözden, gezden, arpacıktan
Enver GÖKÇE
naci bey
sayfama giriyorsan şunu da umarım fark etmişsindir
benim hepi topu beş tane şiirim var
bu kadar şiiri sevince insan yazmaya heves ediyor ; hepsi bu
sanatçılık fıtri bir maharettir ve o da bende yok
biz orada neden tekne kazıntısıdır demişiz
diğerlerine göre daha az beğendiğimiz için behramoğlu'nun şiirlerini...
bilirsin
diğerlerine göre daha cılız olan son çocuğa tekne kazıntısı derler
çok mu ayıp ettik paşa
affet
eyvallah arab(n)acı
bu kez doğru arabaya mı bindik derken..
desene yine yanlış arabadayız
ben burada ineyim
sana doyum olmaz
seneye belki yine geliriz
yine çalarız kapını
tık tık tık
Eyvallah naci bey..benim bu metinde yazılanların doğrularından bir sıkıntım yok..hemen hemen hepsine imzamı atabilirim..ama benim söylemek istediğim şiirin üslup estetiğine ilişkin...bu kısım da elbette sübjektiflik taşır...Bu konuda da siz haklısınız
saygılarımla...
nazım'ın oğullarından sonuncusu tekne kazıntısıdır
ilk oğluyla yeğeninde de boynuz kulağı geçmiş durumu yaşanmıştır
bu arada
öyle 50 - 100 beygir arabalara benzemez
hocada 100 boğa gücü vardır
silinmez böyle şairin mesajı
Son olarak merdan çelikin dediği gibi bir yazısının gönderilmesine karşın, bu konudaki yazısı silinmişse teessüflerimi bildiriyorum ben de...
herkese sevgi ve selamlarımla iyi geceler
Şiirin ideolojisi olmaz şeklinde bir sözüm olamaz benim naci bey...burada bir yanlış anlaşılma olmalı...ama şunu söyledim..ideolojik farklılıklar bir şiiri güçlendirmez.... şiirin gücünü bizzat şiirin kendisi belirler...
Bu sözün sizin ifadenizle bir alakası olamaz..dünya görüşü olmayan hiç bir insan yoktur elbet...ama bu falanca dünya görüşünden olanlar daha iyi şiir yazabilir veya sadece onların şiir yazdıkları anlamına gelmez..farklı dinlerden farklı dillerden farklı dünya görüşlerinden gelen evrensel bir sanat ve şiir mirası mevcuttur insanlığın..
Şiirin oluşturduğu haz ve beğeni elbet sübjektiftir..Ancak bilimsel sanat eleştirisi vardır ve bu bilim , nesnel ölçütleri (kriterler ) esas alır..
Sagılarımla
Her şair esasında biraz ve bazan didaktik olabilir...bu onun zaman zaman psikolojisinin değişimlerinden mevsimlerinden olabileceği gibi bazan da dış şartların dayatmasındandır...esasen bizim entelektüelimizin ilk yetiştiği çiftlik osmanlı tercüme dairesidir...Ve oradan eli kalem tutanlar avrupa dillerini de bilmeleri neticesinde adaptasyon bir entelektüellikle ilk olarak gazetecilikle mesleğe atılmışlardır..Gazetecilikten karınlarını doyurmuşlar ve artakalan zamanlarında da sanatkarlık yapmışlardır...Bu o kadar öyledir ki 19 yüzyıldan 20 yüzyıla devreden aydınlarımızın bu yüzden daima birden fazla isimleri olmuştur...sanat yazılarını genelde asıl veya en meşhur isimleriyle yaparken gazetecilikte bir çok mahlas isim kullanmışlar ve maişetlerini gazetecilikten temin etmişlerdir...
Bu konuda bir kaç istisna dışında mahlas kullanmayan fazla bir şairimiz yoktur...Yani naci bey demem o 'dur ki anlatıcılık değil duyarlılık ortak paydası şiiri var eder ve zaman zaman her şair şiiri değil de poetikasını veya politikasını anlatmaya kalkabilir..Kalkışabilir..Yani hissettirmek yerine mantıkla ispat yoluna gidebilir..Şiirine mantık davulcunun güm güm sesleri gibi girebilir..işte tam da orada söz konusu şair ne kadar büyük isim olursa olsun şiirinin kalitesinde bir düşme olur..
Öte yandan elbet hikemi denilen bir şiir tarzı vardır..klasik dönemlerde ve özellikle mesnevi tarzı veya fabl tarzı şiirlerde bu çok yapılmıştır..bunlar insan veya hayvan mesellerinden örnekler verek sizi bir konuya ikna etmeye şiirin musikisinden de faydalanarak yönelebilirler..Ama bu tarz şiir özellikle 18 yüzyıldan sonra hızla terkedilmiştir..
Naci beye demelerim burada bitsin..
Bu söyleyeceklerim ise evrim beye
Sanat kimin içindir cümlesinde özne sanattır...yani önce bir sanat olmalı ki ortada o birileri için olsun..şahsi olsun toplum için olsun Allah için olsun hatta ayşe için olsun fatma için olsun adem için olsun mahmut için olsun..ama önce ortada bir sanat olsun...
toplum adına yazılmış beş para etmez şiirler olduğu gibi sünyanın en harika şiirileride vardır...her konuda bu böyledir..
Diğer taraftan bir insanın şiir bilgisine ait alt yapısının olması onun iyi şair olabileceğine delalet etmez..
daha net olarak bişeyler söylemek gerekirse ferdi olanı toplumsal olandan ayırmak mümkün değildir..yalnız ferdin içinde daima bir toplum ve bir toplumun içinde de daima tekil bir fert bulunur..önceliği psiko veya sosyo olan şiirlerden sözedebiliriz lakin salt sosyolojik veya psikolojik bir şiirden söz edilemez...
Bu yüzden sanat fert için midir sanat toplum için midir gibi sözleri ben şöyle anlarım..her fikir her eylem kendine bir yönelim ve hedef belirlemek ister..buna kimse bir şey diyemez ..hedefleri değil ama ben burada hedefe giden eserin tenkidi noktasındayım...ideoloji tartışması, objektif korelasyonlar içinde yapılan bir sanat tartışmasından ve eleştirisinden başka bir şeydir..
Diyorum..
Saygılarımla
biz daha bilmezken at nedir eşek ne
beğensek ne çıkar beğenmesek ne
ben begenmedim :)
Bu şiir ile ilgili 36 tane yorum bulunmakta