Dön Kendine Şiiri - Yorumlar

Osman Gürsoy
5

ŞİİR


5

TAKİPÇİ

                      b/aşka çarem yok

.e

herkes bahçendeyken ben
/ nârında kalırsam
ateş midir yandığım

Tamamını Oku
  • Ahmet Sımsıkı
    Ahmet Sımsıkı 24.05.2008 - 12:28

    elbette bir emek.emekçiye yerden göğe kadar saygılar sunuyorum.ama yoruldum şiirden.bezdim sona kadar gelemedim.mevlanayı dünya anlamıştır,körler sağırlar anlamıştır.mevlanayı anlatan şiiride ben anlayabilseydim keşke.

    Cevap Yaz
  • Ramazan Yaşar
    Ramazan Yaşar 24.05.2008 - 10:18

    tebrikler osman bey ..başarılarınızın devamını dilerim..

    gelelim yarışmaya ve değerlendirmeye ...

    amin-han ola geldiklerinden .... diye başlayan bir cümle beyaz lisan mevzuu gündeme geldiğinde bilinç altımdan iliklerime aks eder ...şiir ve inşa ...celaleddin harzemşah...genç kalemler...aydınlanma çağı....öze dönüş...

    2 .yeni ile başlayan bu çığırı da - elit - kesimin yeni duaları kabul ettim hep....jüriye baktım şiire baktım 10 yıllık yarım şairliğimden utandım...eğer bu şiirin teması mevlana ve hoş görü ise ben de sultanuş şuara baki onun hacesi zati ve fuzuliye leyla vü mecnun yazduran zarif anadolu nüktedanlarından biriyim... edep ya hu -nun altına bir de ayıp ya hu eklemek lazım şimdi...

    imgeye ve çağrışıma yaslanmak kapalı şiir yazmak bir iki özgün saçmalık konunun tarifine uygun bir iki terim jargon işgüzarlık aLSANA BÜYÜK ŞİİR...

    herkes bahçendeyken ben
    / nârında kalırsam
    ateş midir yandığım

    NE GÜZEL BİR GİRİŞ ... tam amin -han cümlesine uygun ... şair öyle güzel laf etti ki ne dedi anlamadım ama güzel söyledi işte...nar ateş demek ... okuyalım...

    herkes bahçendeyken ben
    / ateşinde kalırsam
    ateş midir yandığım

    ne oldu... büyü bozuldu... bir zamanlar siyasetçiler de böyle yapardı...

    he yanmak fiili pişman olmak anlamında kullanılmıştır şapka çıkarırım lakin söylem mevlana ya değil mevla yadır...

    vel-hasılı kelam sözüm jüriye 1. nin nasıl seçileceği belli olan bir şartnameyi bile algılayıp özümseyememişler bu şiiri algılayamamalarına şaşmadım kolayı tercih etmişler...çünkü direk olarak ilahi aşkı anlatan bir şiiri seçseler irtica ile suçlanırlardı böyle kimse anlamamıştır...

    şiirde mevlana dan ziyade mevlayı mesneviden ziyade ilahi kitapları hoş görüden ziyade ilahi aşkı buldum...

    mahkeme kararı okundu
    ahaliye ne düşer...
    amin amin....

    Cevap Yaz
  • Atakan Kartaltepe
    Atakan Kartaltepe 24.05.2008 - 00:53

    Şiir(!) de konu olan 'Mevlâna ve Hoşgörü'yü bulamadım...Ya abdallığımdan ya da iyice gizlenmiş olsa gerek...Ama bulduğum bir şey var ki pes yani...Bir 'e d e p y a h û' demek için ıkınmış da ıkınmış yazarı..Yazık ki koca koca isimler de jüri...Neyse ki hiç değilse '1. olacak bir tane bile yok' demek yetisini gösterebilmişler...

    Cevap Yaz
  • Şahin Yılmaz
    Şahin Yılmaz 24.05.2008 - 00:06

    Sayın musabilgin rumuzlu üye, yarışmacıların edebiyat bilgilerinin az olduğunu nerden çıkardınız, siz de onu açıklayın. Ben yarışmaya katılmadım ama katılanların içinde edebiyatı, özellikle şiiri çok iyi bilenlerin olduğuna eminim.

    Cevap Yaz
  • Perihan Dirican
    Perihan Dirican 23.05.2008 - 23:37

    yarışmada 1. nin olmaması saygıdeğer jürimizin benim gibi şiirine güvenip birincilik bekleyen şair arkadaşlarımızın ümit kapısının kapatmamasıdır. olaki gözlerinden kaçmıştır. yoksa bu yarışmanın birincisi benim :)))) diğer ödül alan arkadaşları ve şiirlerini kutluyorum....

    Cevap Yaz
  • Şahin Yılmaz
    Şahin Yılmaz 23.05.2008 - 23:34

    Benim kafama şu birinciliğe layık şiir bulunamayışı takıldı. Gerçekten bulunamadı mı, yoksa birinci seçilecek şair şiiri göndermediği için mi seçilemedi?

    Cevap Yaz
  • Mavi Buz
    Mavi Buz 23.05.2008 - 21:56

    osman gürsoyun bu çalışması güzel olmuş, kendisini tebrik ediyorum. gerçekten güzel yazmış yüreğine sağlık. ancak arkadaşlar anlaşılmayan bi durum var sanırım, bu şiirin mevlana konusuyla pek ilgisi yok. hatta bana sorarsanız hiç yok. yani diğer bir ifadeyle bu şiir birinci olamaz. aslında derece alması bile beni düşündürmedi değil, belki başka yarışmalarda yarışsaydı derece alırdı ama bu ortamda mevlanayla ilgili yazlımış yüzlerce şiir varken böyle bi şiirin ikinci olmasını kınıyorum!!

    Cevap Yaz
  • Pardon Mardon
    Pardon Mardon 23.05.2008 - 17:06

    Öncelikle yarışmada dereceye giren şairleri tebrik ederek başlamak istiyorum. Bu yazacaklarım kesinlikle onların başarılarına gölge düşürmek amaçlı değildir. Hepsinin yüreğine sağlık.

    Gelgelelim büyük SKANDAL’a…
    Bir yarışma düzenleniyor ve bu yarışmada dereceye girenlerin nasıl belirleneceği açıklanıyor: İşte ilan edilen Yarışma Yönetmeliği (Şartname) nin ilgili maddesi:
    3. Aşama: Şiirlerin Değerlendirilmesi
    “İkinci aşamaya geçen şiirler jüri üyeleri tarafından tek tek okunup puan verilecek ve en yüksek puanı bulan şiir birinci, sonraki şiir ikinci ve daha sonraki şiir üçüncü ilan edilecektir.”

    Madde ve kriter gayet açık ve mantıklı… Zaten aksi de düşünülemezdi… Hele hele şiir gibi göreceli bir konu yarıştırılıyorsa bundan başkası düşünülemezdi. Öyle ya, her kesin gönlündeki 1. şiir başka başka şiirler olabilirdi. Ama nihayetinde umumi bir kanıdan hareketle bir 1. seçilmesi gerekirdi. Bu bir KPS sınavı değil ki seçilmek için bir alt puan belirlensin, mesela 100 üzerinden 70 gibi… Ya da bu ÖSS sınavı değil ki başarı için bir alt limit belirlensin, mesela 105 puan gibi… Bu verdiğim örneklerde tamamen matematik söz konusudur. Her sorunun maddi olarak bir karşılığı vardır. Çarpma-bölme-toplama-çıkarma yapar ve sonuca ulaşırısınız. Kaldı ki bu gibi derecelendirmeler bile mutlak değildir. Mesela üniversite sınavında hukuk bölümünü tercih ettiniz diyelim ve bu bölümün de kontenjanı 400 ile sınırlı olsun. Bu durumda bile alt puan belirlenirken bu 400 kişi her halükarda yerleştirilir ve 400. kişinin puanı yeni alt puanı oluşturur. Yani bu yıl ki öğrenciler az sayıda soruyu cevapladı o sebeple ancak 100 kişi yerleştirilecek denmiyor. Mevcut duruma göre en yüksekten en düşüğe kadar 400 kişi sıralanır ve yerleştirilir.

    Tekrar yarışmaya gelecek olursak; burada yukarıda sözünü ettiğimiz kriter de yoktur aslında. Zaten olamaz da… Şiir gibi göreceli bir konu için genel kabul görmüş ve tüm literatür ileri gelenlerince benimsenmiş bir yeterlilik ölçüsü yoktur. Ama bir an için sayın jürinin böyle bir ölçüsü olduğunu düşünelim. Mesela sayın jüri bundan önceki yarışmalarda şiir seçerken ve değerlendirmeye alırken diyelim ki 100 üzerinden 50 puanı baz almış olsun. O zaman ortaya şöyle bir sonuç çıkar; “bu seçilen 2+10=12 şiir de 50 puanın altında ve birinci için aday dahi olmazlar. Yine de lütfedip bir derece verelim bari”… Peki acaba 2. ya da 3. olan şiir acaba 1. olmaktan ne kadar uzaktı. Bundan önce 1. olan şiirler bu 1. liğe ne kadar layıktı…

    Basit bir mantık, hukuk ya da vicdan kuralıdır. Konusu sanat olan bir yarışmada elinizde mevcut olan adaylar yarıştırılır. Yoksa tüm bu aday şiirler, ünlü bir şairin şiiri ya da jürinin şiir anlayışı mihenk alınarak değerlendirilmez. Düşünebiliyor musunuz Oskar’a aday filmlerin mesela eski yıllardaki filmler mihenk alınarak dereceye layık görülmediğini…. Bu anlayış büyük bir SKANDAL’dır. Hem hukuk, hem mantık hem de vicdan skandalı… Buyurun, bizzat antoloji ve belediye tarafından ilan edilen yarışma yönetmeliğinin ilgili maddesini tekrar okuyalım; “İkinci aşamaya geçen şiirler jüri üyeleri tarafından tek tek okunup puan verilecek ve en yüksek puanı bulan şiir birinci, sonraki şiir ikinci ve daha sonraki şiir üçüncü ilan edilecektir.”

    Türkiye’nin en büyük kültür sanat portalı olma iddiasında olan bir siteden ve üstelik bu kadar değerli şairin olduğu bir ortamda bir 1. eser bulunamıyorsa o zaman galiba şair ithaline baş vurmamız gerekecek… Bu kadar şiir yüreklinin duyguları ile oynayıp sonra da hakaret manasına gelecek bir sonuca imza atmaya kimsenin hakkı yoktur. Kaldı ki bu tür yarışmaların bir amacı da şiirde bir yol kat etmeye aday amatör şairlerin elinden tutmak değil midir? ...

    Ben yeri ve zamanı gelince adımı açıklayıp yargı yoluna başvurmayı düşünmekteyim. Hem sonuçların iptaline hem de maddi ve manevi tazminat hükmedilmesine karar verilmesini talep edeceğim. Bu konuda benimle aynı fikirde olan kişiler de benimle birlikte davaya katılabilirler. Öncelikle benimle aynı fikirde olan kişilerin bu konudaki fikirleri benim alacağım yolda ve kararda etki edecektir. Görüş ve önerilerinizi özel mesaj yolu ile paylaşabilirsiniz.

    Bu SKANDAL; hem Ümraniye Belediye, hem sayın jüri, hem de üzülerek ifade etmeliyim ki gözbebeğimiz antoloji için büyük bir yara olmuştur. Türkiye’de şiire biraz merakı olan herkesin gözleri önünde cereyan eden bu skandal beni ve şiir severleri çok üzmüş ve aşağılamıştır.

    Sözlerime son verirken dereceye giren şairleri bir kez daha kutluyorum. Ancak dereceye girmiş olsalar dahi onlardan da bir tepki de çıkmaması hepimizi üzmektedir. Onların de görüş ve önerilerine açığım.

    Saygılar…
    pardon_mardon…

    Cevap Yaz
  • İbrahim Necati Günay
    İbrahim Necati Günay 23.05.2008 - 13:02

    Şair arkadaşı yarıştığım şiir alanında aldığı dereceden dolayı tebrik ediyor ve bir şiirimle selamlıyorum.
    Saygılar...

    Hoşgör Kumkapılı Şıngırdak

    Tıkır tıkır da tıkır tak
    açılın... geliyor Kumkapılı Şıngırdak...
    bu ses var ya,bu ses
    işte bu sese tav olur Kumka'nın gençleri
    bütün gözler döner Apti'nin yokuşuna.
    Bir altmış-bir altmışbeş boyunda
    ela gözlü,doğuştan sürmeli
    Beyoğlu kolyesi boynunda
    saçları belinde,kahverengi
    bir sağına bakınır,bir soluna
    elleri pamuk renginde,kokulu kalem gibi
    ellerini sorma
    Allah düşürmesin ahına
    vucut dersen o biçim,acı badem şekeri
    bir hatun iner sahil yoluna
    seke seke yürür,karıncalar yol verir
    tıkır tıkır da tıkır tak
    açılın...geliyor Kumkapılı Şıngırdak...
    indimi sahil yoluna,kahve rahat karışır
    garsonlar,müşteriler taş koyar birbirine
    sen misin Şıngırdağa yan bakan,,sandalyeler uçuşur
    balıkçılar yanıktır,ahhh çeker iskelede
    ağ'da duran balıklar hep denize kaçışır
    Kumkapılı Şıngırdak sağa sola gülünce
    yolda gezen gençlerin gözleri şaşılaşır....
    tablo güzel anlatamam sizlere
    görmeyen yabancılar,inanın aptallaşır
    tıkır tıkır da tıkır tak
    yanıma gelmez mi Kumkapılı Şıngırdak...
    göz göze geldiğimizde şimşekler çaktı
    bir güzel süzdü beni enine boyuna
    Şıngırdak bu kolay mı,birden beynim karıştı
    seyretmeye kalmadı doya doya,etrafımız o da ne
    bir
    baktım ki sarıldı,oğlum dedim kendini böylesine harcama
    kaçırmıyor gözlerini,ben baktım o baktı
    kız dedim sevdim seni,bende dedi,kekeledi
    sonra girdi koluma en güzel gelin adayı
    tıkır tıkır da tıkır tak
    yürüdük yol boyunca,seyrettik Marmarayı
    dedi adın nedir,dedim Gariban
    dedi garipmisin,söyledim zaman zaman
    dedim senin ki ne,dedi Şıngırdak
    dedim niye böyle,sustu cevap vermedi
    iki sigara yaktık,bir bana bir ona
    oturduk mu sahil yolunda bir çürük taşa
    ben çekerim, o çeker
    Allah çektirmesin derdi rahmetli peder
    Şıngırdak dertli kız be
    evlenivermiş onbeşinde
    aha bu,senin kocan
    vermişler palabıyık Recebe
    Recepten onbini alan
    al demiş al,tepe tepe kullan...
    bir sene,üç sene,beş sene
    sabır tükenip dertler büyüyünce
    bakmış ki boş yere üzülmekte
    vurmuş tekmeyi fakir gönlüne
    Recebin yazısı bu neylesin
    üçüncü karısıda böyleymiş
    boyun eğmiş Şıngırdağa
    git demiş git Allah belanı versin.
    Allah bu,kime ne vereceğini bilmiş tabi
    fakirin gözyaşı kara deftere kara kara dökülmüş
    ve tutmuş Şıngırdağın duası
    altı ay sonra Palabıyık veremden ölmüş...
    yirmibir de dul kalmak,hem de güzel olunca
    iyi olmasa gerek.
    yaşamak için sağa sola başvurmuş
    oysa,evet oysa
    böyle olmamak gerek kavonoz dipli dünyada
    bilememiş Şıngırdak,bilememiş dedim ya
    iyilik demiş,doğruluk demiş,namus demiş
    demiş,demiş de ne halt etmiş
    bir gece,hani o kapkara
    karnının en aç olduğu gece
    Beyoğlunda bilmem kimin evinde
    yemekle içtiği sekizinci kadehte
    evet,evet karnının doyduğu ve içkinin en nankör
    en namussuz olduğu gece
    herşeyini kaybetmiş...
    yuhh...be yuh...olsun o biçim duygulara
    bir insan böylemi düşecekti
    böylemi esecekti mutluluk rüzgarı
    hadi gelin,hadi gelin diyorum
    zincir vuralım kötülüğe,kurtaralım Şıngırdağı
    karalar sürmeyelim o güzel yüzüne
    itmeyelim dar geçitli yollara
    bağırmayalım arkasından''Orosbu''diye
    bak işte,gör işte
    bir tutam umut vardı ellerinde
    yaşıyorum diyordu hiç olmazsa
    ona göre ölmekmiş yaşamak...
    ötede,evet ötede bir yerde
    ''yaşamak güzel şey be kardeşim''diyor şair
    Şıngırdak kulak asmıyor böylelerine
    yaşamak ya da yaşamamak,ikisi de bir başka güzeldi
    ama en boktan gerçek,ortada durmak
    Şıngırdak gibi...
    bu şiir burada bitmiyor dostlar
    ben hep,
    kendi acılarımı anlatırdım.Ahmet,Mehmet,Ayşe örneği
    oysa,
    ne denli acılar varmış evren üstünde
    görmek istemezdim,
    ben,
    sen,
    o,
    biz,
    siz,
    onlar,
    Şıngırdağı ve nicelerini
    BİLMEK İSTEMİYORLAR.....


    İBRAHİM NECATİ GÜNAY

    Cevap Yaz
  • Süleyman Eser
    Süleyman Eser 23.05.2008 - 11:37

    nedeni her ne olursa olsun ŞAİRLERİMİZİN HAKKININ GASP EDİLMESİNE üzüldüm.... yarışmada birinci olmadığına göre ikinci sırdaki şiirin mantıken birinci olması gerekmiyor mu...ŞAKA bir yana tebrikler.... ikinciliğiniz için...

    Cevap Yaz

Bu şiir ile ilgili 37 tane yorum bulunmakta