Din'leme / letme Şiiri - Yorumlar

Mehmet Çoban
1967

ŞİİR


13

TAKİPÇİ

Din,
(Din) lenilmek için
Gönderilir tanrıdan
Veya üretilir insandan

Tanrıdan gönderilen
Gerçek (din) dir insana

Tamamını Oku
  • Silvan Güneş
    Silvan Güneş 18.11.2007 - 00:54

    Özgürdür (din) e inananlar
    Din karşıtlarının belirlediği (din) lerde
    saygılar. inanç özgürlüğüne

    Cevap Yaz
  • Mehmet Demirkapı
    Mehmet Demirkapı 08.05.2007 - 12:21

    Yazdığınıza benzer,ama henüz bitmemiş bir şiirim var.Bittiğinde sizinle mutlaka paylaşacağım.Yazmak bir eylem,yaşama dair...Her şey bir şeyle başlıyor...'farkında olmak!'Farkındalığınıza ve farkında olanlara selam...Ben tüm bu duygularla,bugünlerde,Latin Amerikanın bir köyünde olmak istedim,istedim ki;Türkiyeli olan biri Latin amerikalı(mesela Ekvatorlu) bu köylüye,nasıl insan olduğu için değer verirse,Türkiyeli olan ben'e de bir 'insan'gibi değer verdiğinde,üzerindeki tüm 'giydirilmiş'kalıpları çıkarıp baktığında;ben olan'ben'i görecek....
    Bir gün tanışmak üzere,selamlar şairim...

    Cevap Yaz
  • Halil Çimen
    Halil Çimen 06.04.2007 - 11:52

    BÖYLESİNE DİNİ GERÇEKDİĞNİ ANLATAN ŞİİRE İLK DEFA LASLADIM ŞİİR BENİ BENDEN ALDI
    GÜZEL DOST BU YÜCE BU ÜLVİ YÜCE DİN DİNİ
    KURTARANLARIN ELİNDEN KURTARILMADIKCA
    KURTULUŞ YOK DİNİN ADAMI OLMAZ ADAMIN DİNİ OLUR BENİM ÜLKEMDE DİNİ OLMAYAN DİN ADAMLARI VARDIR BEN BİLİRİM VARDIR PAYLAŞMA YOKTUR BÜTÜN DİNLERİ
    KAPLAYAN İBRAHİMİN DİNİ DARALTILIYOR BİR ÜMMETİN DİNİ YAPILMAYA ÇALIŞILIYOR BEN BOZKIRIN OZANIYIM TÜM DİN KURUPLARININ
    MECLİSİNE GİTTİM IŞIK EVLERİNE GİRDİM TARTIŞTIM ÖĞRETTİM ÖĞRENDİM HALA MASAYI SANDALYAYI RET EDEN BİDATTIR DİYE YERE OTURAN LAR HAZRETİ MUHAMMET ZAMANIN DA YOKTU DİYE UNU ELEMEDENMİ EKMEK YAAPLIM
    FARE BOKUNA NE DİYELİM DİN ADINA YORUM YAZMAMA KARARI ALDIĞIM HALDE ŞİİRİN BENİ BENDEN ALDI GERÇEK KURANIN DİNİNE İNANALARA İKİŞ EMANETE SAHİP ÇIKANLARA SELAM OLSUN KORKMASINLAR YÜCE ALLAHU TAALA KURANI BİZ İNDİRDİK BİZ KORUYACAĞIZ
    DİYOR BOZKIRDAN SELAMLAR HALİL ÇİMEN AŞIK BORANİ

    Cevap Yaz
  • Ali Alper Durmuş
    Ali Alper Durmuş 25.03.2007 - 20:35

    Üç kağıtçılıkta çıkar sağlamanın en adi biçimi dini kullanarak, insanların saf temiz duygularını kullanarak yapılanıdır. Selam ve saygılarımı sunuyorum.

    Cevap Yaz
  • Feriha Ceylan
    Feriha Ceylan 25.03.2007 - 15:31

    Çıkar,
    Bencil duygulardan
    Silahları yalan ve riyadan
    Kıvrılır dururlar insandan
    Ustadır kıvrılmakta yılandan
    Sebat ve azim yokluğu inançtan
    Vefasızlık, ihanet olur çıkarlarından

    çok güzel anlatım siz dizmişsiniz incileri anlamı çok itinalı güzel yarınlar sizin olsun yüreğinize sağlık

    Cevap Yaz
  • Timur İlikan
    Timur İlikan 20.03.2007 - 20:42

    Nisâ(*) Sûresinin 142 . Ayetinde
    Münafıklar, Allah’ı aldatmaya çalışırlar. Allah da onların bu çabalarını başlarına geçirir. Onlar, namaza kalktıkları zaman tembel tembel kalkarlar, insanlara gösteriş yaparlar ve Allah’ı pek az anarlar.

    Bakara(*) Sûresinin 10 . Ayetinde
    Kalplerinde münafıklıktan kaynaklanan bir hastalık vardır. Allah da onların hastalıklarını artırmıştır. Söyledikleri yalana karşılık da onlara elem dolu bir azap vardır.

    Cevap Yaz
  • Nilgün Aras
    Nilgün Aras 19.03.2007 - 16:42

    Densizliktir işte
    İnanmazlarken (din) e

    Kalkışırlar (din) i tarif etmeye
    Kalkışırlar din kuralları belirlemeye

    ***
    Kişisel algılarıma göre sorun yaratacak diğer bir söylem örneği bu dizelerde özetlenen, aslında şiirde genişçe ele alınan bölümdür.

    Kimlerin din üzerine konuşma, fikir yürütme hakkı vardır?
    Şaire göre sadece inanlarının. (Buradaki, üzerlerine gelmeden doğan bıkkınlığın ve inancını temiz bir sadakatle yaşama isteğinden kaynaklanan içten,
    -kavgasız- talebin farkında olduğumdan emin olun sevgili şair. )

    Şiddetli itirazım şu gerekçeye dayanıyor.
    Din, bir olgudur. Biz 'o' dine veya genel olarak 'din' kavramına ister bağlanalım, ister karşı çıkalım.
    Gerçekliktir.
    Aramızda yaşar.
    Aramızda yaşamıyorsa, dünyamızda yaşar.
    Dünya bir bilyeye dönüşmüştür.
    Biz çok kalabalıklaştık ve dünyanın neresinde yaşarsak yaşayalım birbirimize değmeden yürüyemez hale geldik.
    O halde?
    Kim ve ne olursanız olun beni etkiliyorsunuz efendim. Yaşam tarzınız yaşam tarzımı, davranışlarınız davranışlarımı etkiliyor. Daha ötesi can güvenliğimi etkiliyor.
    Örneğin Papa, İslam peygamberini kendi anlayışına göre sıfatlandırdığında, Peygamberine gönül verenler mabedinde ibadet etmekte olan muhtemelen her şeyden habersiz inançlı ve '70 'yaşındaki bir rahibeyi kiliseyi başına yıkarak öldürmekte beis görmüyor.

    Bu rahibe adına birilerinin konuşması gerekiyor mu gerekmiyor mu?
    Gerekiyor ise bunu kim yapacak?
    Sadece o dinin mensupları mı?

    Ateist kimdir?
    Dinin güzel öğretilerinden nasibini almamış biri... peki.

    İnsanlıktan da mı nasip almamıştır?

    Bir dinin nasıl anlaşılması gerektiği konusunda
    konuşanın dindar ya da inançsız olması neyi değiştirecek.. her iki kesimi sarsan trajedilere baktığınızda?

    Tanrıyı inançlıdan ziyade bir Tanrıtanımazın anlaması olanaksız mı geliyor size?

    Neden?



    Cevap Yaz
  • Nilgün Aras
    Nilgün Aras 19.03.2007 - 15:53

    Mehmet Çoban, benim tanık olduğum kadarıyla şiirlerinde inancını, düşüncesini, duygusunu açıklarken kesinlikle belli bir nezaket zemini yaratır ve onu korur. Özenlidir kısacası. Bu özen kendine ve insana duyduğu saygıdan gelir, başka neden olsun?

    Fakat bu onun her fikrine katılacağımız anlamına gelmez kuşkusuz. Tarzının bizde hoşnutluk yarattığı ve bizim de bu tarzın sahibini incitmeden karşıt görüşlerimizi sunmaya eğilimli olacağımız anlamına gelir.

    Tanrıdan gönderilen
    Gerçek (din) dir insana

    İnsandan üretilen
    Sadece yalandır insana

    Bu dizelerde sorun şurdan gelir örneğin... buna kim karar verecek? 'Tanrıdan gönderilen gerçek din' deyince ne anlayacak insanlık?

    Tek Tanrı savını taşıyan üç büyük din vardır. Üçünün de Tanrı anlayışı birbirine benzemez.

    Tevrat (çok Tanrılı döneme en yakın semavi din olduğu unutulmasın) diğer Tanrıların varlığını açıkça yadsımaz. Kavmi ile karşılıklı kavilleşir. 'Sen beni tek tanrı kabul et, sadece bana tapın buna karşın ben de seni diğer kavimlere karşı her daim üstün ve muzaffer kılayım' Bu yüzden eski Ahit diye anılır Tevrat.
    Oldukça alçakgönüllü bir duruş sergiler aynı zamanda, bir yandan kendisine tapınılmasını isterken.
    Tevrat, insanla güreşebilen bir Tanrıdan söz eder örneğin. Asıl ilginci yenişememeleridir bu güreşin sonunda. Ve O kavim bu güreşten sonra İsrailoğulları adını alır. Yine Tanrının verdiği isimdir bu. (Tanrıyla uğraşan, yenişemeyen anlamlarını barındırıyor açıklamaya göre)

    İkinci Ahit (incil) de Tanrı insan bedeninde acı çekerek insanın cennetten kovulmasına yol açan günahının bedelini öder, başka türlü bağışlayamamaktadır onu. Böylece 'İsa- Tanrı' dan itibaren insanın günahıyla doğması olgusu ortadan kalkar. Artık en azından doğduğunda masumdur.

    Kur'an da Tanrı insanla arasına muazzam bir mesafe yerleştirmiştir. Çok açık ve çok katı bir biçimde ona haddini bildirmiştir denilebilir. İnsanda bedenlenmesi de, insan görünümünde peygamberini çadırında ziyaret etmesi de tasavvur bile edilemez artık. (Tevrat inancında Musa' yı çadırında ziyarete giderdi. Ve Musa bunu önceden halkına bildirir, o akşam kendilerini rahatsız etmemesi için halkını uyarırdı.)
    İkinci Ahtin sergilediği müthiş hümanizmaya karşın Kur'an da insan çok kolay cezalandırılabilir bir varlığa dönüşmüştür. Bu işin kişisel yanı.

    Bir de toplumsal yanı var. Savaş ve savaşlar sonunda elde edilen ganimet onay almıştır.

    'Yanağını çevir' öğretisi sıkça örneklenir. İslamın kutsal kitabında Tevrat ın ' göze göz dişe diş ' ilkesine geri dönülmüştür.

    Bu durumda nasıl bakmamız gerekiyor aşağıdaki dizelere, nasıl bir sonuç çıkarmamız gerekiyor. (Çok Tanrılı inançlara ve onların kutsal metinlerine hiç girmedim bile)


    Tanrıdan gönderilen
    Gerçek (din) dir insana

    İnsandan üretilen
    Sadece yalandır insana


    Şaire ve yorumcularına sevgiler, saygılar.

    Cevap Yaz
  • Fadik Yıldırım
    Fadik Yıldırım 18.03.2007 - 15:05

    Mehmet Bey inanın zarif olmak gibi bir derdim yok. Yaşınız benden epeyce büyük...Yaşınıza hörmeten geri döndüm ki özelime attığınız mesaj nedeni ile tekrar döndüm yanılmak ümidi ile...Lakin haklı olduğumu bir kez daha gördüm...

    Mesela bu şiir... tamamını okudum ki buraya yorum bırakan 41 kişinin bu şiirin tamamını okuduğuna bile inanmıyorum...Aklımda şiirinize dair sadece bir şekil kaldı (Din) budur...başka hiç bir şey yok...özellikle anlamsız mısralarınız o kadar çok ki...bir örnek vereyim afınıza sığınarak...

    Çıkarını din yapar
    Dinler üstü çıkardan

    bu ne demektir mehmet bey...Din çıkar sağlamaz. din kişiye özgüdür, din özünde bağımsızdır, ikinci yada üçüncü kişilerin bir başka insanın kafasındaki din olgusunu şekillendirmeye hakkı yoktur...Din ve Çıkar aynı cümle içinde kullandımı inandırıcılığını kaybeder...

    neyse bu şiiri baştan aşağı yorumlamaya kalksam emin olun çok canınız sıkılacak o nedenle buradan çekilsem iyi olacak...

    Saygıyla...yaşınıza hörmeten kırdıysam bağışlanmak dileğiyle...

    Cevap Yaz
  • Mehmet Asisa
    Mehmet Asisa 17.03.2007 - 09:25

    Üstadım. Ne kadar güzel. Mümin olmak, müslüman olmak, dini dinlemeyi gerekli kılarken, maalesef, insan hem müminim, hem müslümanım diyor ve dini hiç dinlemiyor. Dinlemediği yetmiyormuş gibi, sanki Allah'a din böyle olur dercesine, dinin kurallarını kendisi koymaya çalışıyor.

    Çalışmanızı kutluyorum üstadım.

    Cevap Yaz

Bu şiir ile ilgili 48 tane yorum bulunmakta