Dikensiz Güller KARDEŞLİK Konulu Şiir ya ...

Esma Özan
8

ŞİİR


0

TAKİPÇİ

Dikensiz Güller KARDEŞLİK Konulu Şiir yarışması HECE Sonuçları

KARDEŞLİK KONULU ŞİİR YARIŞMASI SONUÇLARI:

JÜRİ ÜYELERİ:

HASAN KOCABAŞ
OSMAN ÖCAL
DENİZ ŞAHİNOĞLU

1. KARDEŞLİK MEKANLARI ….. A.TURANOĞLU…………….249
2. ÖZ KARDŞİMDİR …………….. AŞIKBİNALİ……………..…247
3. KENDİNİ BİL KARDEŞİM…….MÜCELLA PAKDEMİR……215

KARDEŞLİK KONULU ŞİİR YARIŞMASI DEĞERLENDİRMELERİ

1 NUMARALI ŞİİR (HARİKA UFUK)

SEVGİ BİRLİĞİ (DAHA ÖNCE YAYINLANDIĞI İÇİN DEĞERLENDİRME DIŞI BIRAKILMIŞTIR.)

Gönül bir ummandır, aşk sevgi seli,
Uzansın âleme kardeşlik eli,
Her kim olursan ol, dışlama eli.
Var mı sevgi, dostluk, barış gibisi;
Bu yolda herkesle yarış gibisi!

Düşman bilme seni farklı bileni,
Kefenin hep birdir boyu ve eni,
Yıllardır kardeşiz Türk, Rum, Ermeni.
Var mı sevgi, dostluk, barış gibisi;
Bu yolda herkesle yarış gibisi!

Ayırma seveni, kutsaldır sevi,
Kardeşiz hepimiz Sünni, Alevi,
İnsanın gönlüdür Tanrı’nın evi.
Var mı sevgi, dostluk, barış gibisi;
Bu yolda herkesle yarış gibisi!

Köroğlu severdi asil kır atı,
Zorluklarla geçti dağda hayatı,
Bolu Beyi en son verdi beratı.
Var mı sevgi, dostluk, barış gibisi;
Bu yolda herkesle yarış gibisi!

Ünlü Mimar Sinan, eşsiz çizgisi;
Fuzuli şiiri; sevgi dizgisi,
Ozan Yunus Emre’m bizden ezgisi…
Var mı sevgi, dostluk, barış gibisi;
Bu yolda herkesle yarış gibisi!

İbnî Sina örnek fende, bilimde;
Farabî yarışır halen ilimde;
Atatürk içimde hem de dilimde.
Var mı sevgi, dostluk, barış gibisi;
Bu yolda herkesle yarış gibisi!

‘Gel’ dedi Mevlana: Kim olursan ol;
Işık ol, sevgi ol, yüreklere dol;
Allah’a sığının onda rahmet bol.
Var mı sevgi, dostluk, barış gibisi;
Bu yolda herkesle yarış gibisi!

Vatanın bağrına dayandı kama,
Atatürk sulh için savaştı ama
Sonunda ordumuz dedi ki: dama!
Var mı sevgi, dostluk, barış gibisi;
Bu yolda herkesle yarış gibisi!

……. diyor ki: Haller nicedir,
Sevgisiz bir yürek sanki gecedir,
Yaradan dilimden düşmez hecedir.
Var mı sevgi, dostluk, barış gibisi;
Bu yolda herkesle yarış gibisi!

-----------
2 NUMARALI ŞİİR

Severiz biz (MEHMET ALİ SEMİZOĞLU)

Gel kardeşim kaçma bizden
Düşman değil kardeşiz biz
Bakarız gönül gözünden

Nefret etmez severiz biz
Güzel gören gözleriz biz

Zikredelim gel seninle
Hal ehliyiz değil sözle
Sevgi gönülden gönül’e

Suret ehli değiliz biz
Taşıp akan sevgiyiz biz

Gezme sen kırda bayırda
Diken olur ancak orda
Karanfil gülle lalede

Diken değil gölüyüz biz
Güzel kokan çiçeğiz biz

Tevhit ilmi hikmet dolu
Yoktur onun hiç cürufu
İstiyorsan sen huzuru

Cefa değil huzuruz biz
Huzur ile doluyuz biz

Mehmet Aliyi ağlatmaz
Hedefsiz yolda bırakmaz
Ateşe astada yakmaz

Ateşte teki bahçeyiz biz
Ateşi ibrahimiz biz

HASAN KOCABAŞ:

Şiirde şair ismini belirttiğinden değerlendirilmemiştir.

****************************************************************************

OSMAN ÖCAL:

**** Şiir 8 heceli olarak yazılmış. Ancak sekizli hece kalıbındaki durak kuralına uyulmamış. Örnek:
Huzur ile doluyuz biz 4+4=8

Mehmet Aliyi ağlatmaz 5+3=8
**** Şiir 3+2 düzeninde yazılmış. Birinci beşlik aba bb, diğerleri ccc bb,ddd bb şeklinde devam etmiş. hem üçlü kısmın hem ikili kısmın mısra sonlarındaki kelime köklerine baktığımızda kelime köklerinden değil rediflerle ve eklerle kafiye yapılmaya çalışılmış. Kök kafiye yapılması daha uygun olur. İkiliklerin sonundaki biz sözcüğü redif olarak kullanılmış.
*****Şiirde kullanılan dil basit ve anlaşılır biçimdedir. Şiirin teması konuyla alakalı olup bir akıcılık hissedilmemektedir. Şiirin genelinde bütünlük hakim görülmektedir.
*****Şiirde noktalama işareti kullanılmamıştır. Üçüncü beşlikte gölüyüz sözcüğünde klavye hatası olmalı. Aliyi sözcüğü Ali’yi şeklinde yazılmalıydı. Ateş, huzur gibi sözcükler birden fazla değişik mısralarda kullanılmış. Sondan ikinci mısrada te eki iki defa yazılmış.
PUANI:60

*****************************************************************************

DENİZ ŞAHİNOĞLU:

2 NUMARALI ŞİİR

Severiz biz

Gel kardeşim kaçma bizden
Düşman değil kardeşiz biz
Bakarız gönül gözünden ABAB OLMAZASA ABCB OLABİLİR..

Nefret etmez severiz biz
Güzel gören gözleriz biz….

Zikredelim gel seninle
Hal ehliyiz değil sözle
Sevgi gönülden gönül’e SES KAFİYESİ YOK. GÖZ KAFİYESİ OLMUŞ

Suret ehli değiliz biz
Taşıp akan sevgiyiz biz

Gezme sen kırda bayırda
Diken olur ancak orda
Karanfil gülle lalede …1VE 2 TAMAM SAYILIR. AMA 3. MISRA BOZUYOR. SES KAFİYESİ YOK. GÖZ KAFİYESİ OLMUŞ

Diken değil gölüyüz biz
Güzel kokan çiçeğiz biz

Tevhit ilmi hikmet dolu
Yoktur onun hiç cürufu
İstiyorsan sen huzuru … AINI SORUN BURADAN DA VAR. SES KAFİYESİ YOK. GÖZ KAFİYESİ OLMUŞ

Cefa değil huzuruz biz
Huzur ile doluyuz biz

Mehmet Aliyi ağlatmaz
Hedefsiz yolda bırakmaz
Ateşe astada yakmaz …2 VE 3 OLMUŞ 1 OLMAMIŞ..SORUN AYNI

Ateşte teki bahçeyiz biz
Ateşi ibrahimiz biz
ŞİİR GÜZEL DEĞİL. KAFİYELER BOZUK. ALAN DAR. DURAK BOZUK. ÇOK ZORLANMIŞ AMA SONUÇ İYİ DEĞİL.

PUAN: 20

-----------

3 NUMARALI ŞİİR (SERDAR COŞKUN)

Biz beş barmağız, beş kardeş (DAHA ÖNCE YAYINLANDIĞI İÇİN DEĞERLENDİRME DIŞI BIRAKILMIŞTIR.)

Bir evde beş kardeş
Bir elde beş barmak
Tek bilek tek yürek
Bir evde beş kardeş

Ben baş barmaktım
Abiydim ağabey
O işaret barmağıydı
Ablaydı bacıydı.

Ya ortanca barmak
Hem abla hem bacı
Biz beş barmağız
Bir elde beş kardeş

Birde ikizler vardı
Yüzük barmaklan serçe barmak
Biz beş barmağız
Tek yürek beş kardeş

4 NUMARALI ŞİİR

İki Tel (ÖMER TEMEL)

Ömrümüz iki telden,
Var ve yok bestesinden.
Gençlikte çalar oynar,
Habersiz, son dem'inden.

Ömrümüz iki el'den,
Bir dünya, bir ahretten.
Biri ekin tarlası,
Mahsülü, diğerinden.

Ömrümüz iki selden,
Sevmek ve sevilmekten.
Birisi elinde de,
Diğeri yaban elden.

Ömrümüz iki yüzden,
Üç beş kelam hoş sözden.
Kem deyip yürek deşme,
Farkın olsun öküzden.

Ömrümüz iki kul'dan,
Bir dosttan bir düşmandan.
Öyle bir iz bırakki,
Destan yazdır arkandan.

Kardeşlik taa gönülden,
İnsanlık kültüründen,
Genç Osman’ı taht için,
Boğdurmayan türünden.

HASAN KOCABAŞ:

ŞİİRİN ÖLÇÜ YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiir, 7’li hece ölçüsüyle yazılmıştır ve hece sayısı tüm mısralarda 7’dir.
Şiirde durak sistemi bulunmamaktadır. 7’li hece ölçüsüyle yazılan şiirlerde durak sistemi kurulması da pek mümkün değildir.
(85)

ŞİİRİN AHENK YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiir, kural olarak a-a-x-a, c-c-y-c … kafiye düzenine göre yazılmakla birlikte, kafiye oluşturulmasında başarı sağlanamamıştır.
Örneğin ilk dörtlükteki (telden – bestesinden – deminden) kelimeleri arasında kafiye bulunmamaktadır. Dize sonlarındaki ayrılma hali ekleri atıldığında (tel-beste-dem) kelimeleri kalmaktadır ki aralarında ses uyumu yoktur. İkinci dörtlükteki (elden – ahretten – diğerinden) kelimeleri arasında da kafiye bulunmamaktadır. Dize sonlarındaki ayrılma hali ekleri atıldığında (el-ahret-diğeri) kelimeleri kalmaktadır ki aralarında ses uyumu yoktur. Üçüncü dörtlükteki (selden – sevilmekten – elden) kelimeleri arasında da aynı durum söz konusudur. (El ve sel kelimeleri arasında kafiye bulunsa da (sevilmek) kelimesi kafiye yapısını bozmaktadır. Diğer dörtlüklerde de durum farksızdır.
Ancak belli belirsiz bir ahenk sağlanmıştır.
(40)

ŞİİRİN MUHTEVA YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiirin her dörtlüğünde farklı bir konu ve bu konunun zıtları işlenmiştir. Bu konular sırasıyla gençlik – ihtiyarlık, dünya – ahiret, sevmek – sevilmek, nezaket – nadanlık, dostluk – düşmanlık (iyilik – kötülük) , kardeşlik – çıkar arkadaşlığı şeklindedir.
Her ne kadar dörtlükler arasında konu birliği yokmuş gibi görünse de, farklı konuların dizilişinde temel konuya (kardeşliğe) vurgunun pekiştirilmesi amacı sezilmektedir. Bu nedenle dörtlükler arasında konu birliğinin var olduğu kabul edilmiştir.
Şiirde, ahlaka aykırı, siyasi maksatlar güden, kişileri hedef alan bir husus bulunmamaktadır.
(95)

ŞİİRİN NOKTALAMA VE İMLA YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiirde, noktalama işareti kullanılmış ve doğru şekilde kullanılmıştır.
Şiirde, aşağıdaki imla kuralı ihlalleri yapılmıştır:
“ahiret” kelimesi “ahret” şeklinde yazılmıştır. Bu yazılım ölçüye uygunluğun sağlanması için yapılmıştır ama dize (Dünya ve ahiretten) şeklinde yazılarak da aynı uyum sağlanabilirdi.
“Mahsulü” kelimesinin “mahsülü” şeklinde yazılması da hatalıdır.
“Bırakki” kelimesi de “Bırak ki” şeklinde yazılmalıydı. Zira buradaki (ki) , iyelik eki değil, sebep-sonuç bildiren bir kelimedir.
(70)

ŞİİRİN DİL ve ÜSLUP YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Genel değerlendirmeyle üslup hoş ve akıcıdır.
Dil anlaşılır durumdadır.
(90)

SONUÇ OLARAK VERDİĞİM PUAN: 380: 5 = 76

*********************************************************************************

OSMAN ÖCAL:

*****Şiir 7 heceli olarak yazılmış. Ancak son dörtlüğün birinci mısrasında ki ‘taa ‘ sözcüğü iki heceli düşünülürse bu mısra sekiz heceli olur. hece kalıbında durak kuralına uyulmamış.
***** Şiir aaba, aaca, aada kafiye düzeni ile yazılmış. Mısra sonlarındaki sözcüklere bakıldığında kelimelerin köklerinden değil genelde redif ve eklerle kafiye yapılmaya çalışılmış. Seçilen bu kelimeler şiirde akıcılığı etkileyebilir.
***** Şiirin konusu tam olarak kardeşliği yansıtmıyor. Akıcılık ve bütünlük yok.dil basit ve anlaşılır.
***** mahsülü değil mahsulü olmalıydı, bırakki değil bırak ki şeklinde yazılmalıydı.
PUANI:50

********************************************************************************

DENİZ ŞAHİNOĞLU:

4 NUMARALI ŞİİR

İki Tel

Ömrümüz iki telden,
Var ve yok bestesinden.
Gençlikte çalar oynar,
Habersiz, son dem'inden. ABCD. OLMAMALI…

Ömrümüz iki el'den,
Bir dünya, bir ahretten.
Biri ekin tarlası,
Mahsülü, diğerinden. TEN VE DEN LER KAFİYE DEĞİLDİR. KAFİYE İÇİN SESLER KELİMENİN “KÖK”ÜNDEN OLMALI…

Ömrümüz iki selden,
Sevmek ve sevilmekten.
Birisi elinde de,
Diğeri yaban elden. AYNI SORUNVAR…

Ömrümüz iki yüzden,
Üç beş kelam hoş sözden.
Kem deyip yürek deşme,
Farkın olsun öküzden. BU KITADA DÜZELME VAR. TAŞLAMA…

Ömrümüz iki kul'dan,
Bir dosttan bir düşmandan.
Öyle bir iz bırakki,
Destan yazdır arkandan… AYNI SORUNVAR…

Kardeşlik taa gönülden,
İnsanlık kültüründen,
Genç Osman’ı taht için,
Boğdurmayan türünden. ASKIDA KALMIŞ SANKİ… TAM OTURMUYOR.

KONU ÇOK GÜZEL AMA KÖTÜ İŞLENMİŞ. VE ÇOK AZ. BU KONU BU KADAR DAR ALANDA OLMAMALIYDI.
PUANIM 30


5 NUMARALI ŞİİR

Gardaş(Kardeş) Bozlağı Türkü modunda yaılmıştır

Aydoooosssssttt (TEVFİK TÜKENMEZ)
Gardaşım seninle sohbet edelim.
Şiir deryasına tümden gidelim.
Gönül bahçesinden güller derelim.
Bahçelerde açan güller solmasın.

Bülbül gelip gül dalına konunca.
Güllüğünü gösterir hemen gonca.
Aleme mis gibi koku dolunca.
Mest olan çıkmasın şiir susmasın.

Gardaşıma sordum Tokat Zileli.
Çok yazgılar görmüş gurbet gezeli.
Bir yiğide ikrar vermiş ezeli.
Kimse ikrarını baştan bozmasın.

Goyun gelir akşamınan yazıdan.
Seçer yavrusunu cümle guzudan.
Ciğerim yanıyor acı, sızıdan
Aşık yüreğini püryan etmesin.

Ürgüpten çıktım da gördüm şehiri,
Bal diyerek yutturdular zehiri.
Aradım batını, gördüm zâhiri.
Zahire kimseler dalıp kalmasın.

Uykusuz geçiyor gecem gündüzüm.
Akortu bozulmuş çalmıyor sazım.
Kaderim buyumuş,böyleymiş yazım
Kimse kaderine küsüp gitmesin.

Ortasar bağında bademler açmış.
Kalenin dibinde bir yiğit yatmış.
Yiğidi görenler feryadı basmış.
Feryat figan bize sakın kalmasın

…… gardaşa mısralar dizmiş.
Sinada bulunan yaralar azmış.
Mısralar usanmış kıtalar bezmiş.
Bu mısra burada bitsin yazmasın

HASAN KOCABAŞ:
--

ŞİİRİN ÖLÇÜ YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiir, 11’li hece ölçüsüyle yazılmıştır ve hece sayısı tüm mısralarda 11’dir.
Şiirde 6 + 5 ölçülü durak sistemi kullanılmış, bu sistem 2. dörtlüğün 2. dizesinde aksamıştır. Öyle ki dizede hece azlığı intibaı vermektedir.
(85)

ŞİİRİN AHENK YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiir KOŞMA türünde yazılmakla birlikte, ilk dörtlüğün 2. ve 4. dizeleri arasında uyak yoktur. Oysa olmalıydı.
Şiir, kural olarak aaab, cccb, dddb … kafiye düzenine göre yazılmakla birlikte, kafiye oluşturulmasında başarı sağlanamamıştır.
Şiirin ayağı olarak kullanılan (solmasın- susmasın- bozmasın- etmesin- kalmasın- gitmesin- kalmasın- yazmasın) kelimeleri arasında herhangi bir kafiye bulunmamaktadır. Ahenk rediflerle sağlanmaya çalışılmışsa da, bu kez de ince ses-kalın ses uyumsuzluğu oluşmuştur.
Dörtlüklerin ilk üç dizelerinde de kısmen yarım kafiye kullanılmakla birlikte, bazen yarım kafiye de aksamakta, uyum rediflerle sağlanmaktadır.
(40)

ŞİİRİN MUHTEVA YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Genel anlamıyla şiirin çatısı kardeşlik üzerine kurulmakla birlikte, ağırlıklı olarak bunun gerçekleşemeyişinden duyulan şikayet seslendirilmiştir.
Dörtlükler arasında konu birliğinin var olduğu açık olmamakla birlikte hissedilmektedir.
Şiirde, ahlaka aykırı, siyasi maksatlar güden, kişileri hedef alan bir husus bulunmamaktadır.
(80)

ŞİİRİN NOKTALAMA VE İMLA YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiirde, noktalama işaretlerinin kullanıldığını söylemek zordur. Zira yalnızca nokta işareti kullanılmış ve genellikle virgül işaretinin kullanılması gereken yerlere konulmuştur.
Şiirdeki bir çok kelimenin imlası yanlış olmakla birlikte halk ağzıyla söylendiğinden yanlış olarak kabul edilmemiştir. Gardaşım, goyun, akşamınan, guzu, zehiri, şehiri kelimeleri bunlardandır.
Ancak (akortu, Sinada) kelimeleri için aynı şeyi söylemek zordur. Bunların akordu ve sinede şeklinde yazılması gerekirdi. Sina kelimesi yer ismi de olduğundan, ayrıca karışıklığa sebep olmaktadır.
(40)

ŞİİRİN DİL ve ÜSLUP YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Genel değerlendirmeyle halk şiiri (ozan geleneği) tarzında ve halk ağzı söyleyişiyle yazılmıştır. Söyleyiş içten ve anlaşılır durumdadır.
(90)

SONUÇ OLARAK VERDİĞİM PUAN: 335: 5 = 67

*********************************************************************************

OSMAN ÖCAL:

***** Şiir hece 11 li hece ölçüsüyle yazılmış.Geneli 6+5=11 li iken bazı mısralarda bu kurala uyulmamış.
Örnek:’Goyun gelir akşamınan yazıdan.’ 4+4+3=11
Güllüğünü gösterir hemen gonca. 7+4=11 gibi.
**** Şiir aaab cccb dddb kafiye düzeni ile yazılmış. Bazı dörtlüklerde kafiye yok. Redifler kafiye gibi kullanılmış. Ayaklı olarak yazılmasına rağmen ayaklarda da uygunluk yoktur, kalmasın iki ayrı mısra sonunda kullanılmıştır.
****Şiirin teması genel manada bir kardeşlik yerine kişi bazına indirgenmiştir. Her ne kadar yöresel kelimeler kullanılmış da olsa okuyanı sürükleyen bir akıcılık söz konusu değildir. Dörtlükler arasında da bütünlük görmek zordur.
****Her mısranın sonunda nokta kullanılması,son iki mısranın son dörtlükleri sonunda ise kullanılmaması doğal değildir. Ürgüp, Ortasar, Sina özel isimlerdir, ekleri ayrılmamış.
PUANI: 5O

********************************************************************************

DENİZ ŞAHİNOĞLU:

Aydoooosssssttt
Gardaşım seninle sohbet edelim.
Şiir deryasına tümden gidelim.
Gönül bahçesinden güller derelim.
Bahçelerde açan güller solmasın. KAPIDA HATA VAR. “ED-GİD- DER” GİBİ…

Bülbül gelip gül dalına konunca.
Güllüğünü gösterir hemen gonca.
Aleme mis gibi koku dolunca.
Mest olan çıkmasın şiir susmasın.

Gardaşıma sordum Tokat Zileli.
Çok yazgılar görmüş gurbet gezeli.
Bir yiğide ikrar vermiş ezeli.
Kimse ikrarını baştan bozmasın.

Goyun gelir akşamınan yazıdan.
Seçer yavrusunu cümle guzudan.
Ciğerim yanıyor acı, sızıdan
Aşık yüreğini püryan etmesin.

Ürgüpten çıktım da gördüm şehiri, ŞEHİRİ DEĞİL. ŞEHRİ OLACAK. KAFİYEYE VE ÖLÇÜYE UYMAK İÇİN YAZILMIŞ.
Bal diyerek yutturdular zehiri.
Aradım batını, gördüm zâhiri.
Zahire kimseler dalıp kalmasın.

Uykusuz geçiyor gecem gündüzüm.
Akortu bozulmuş çalmıyor sazım.
Kaderim buyumuş,böyleymiş yazım
Kimse kaderine küsüp gitmesin.

Ortasar bağında bademler açmış. “AÇ”
Kalenin dibinde bir yiğit yatmış. “YAT”
Yiğidi görenler feryadı basmış. “BAS”
Feryat figan bize sakın kalmasın UMARIM NE DEDİĞİMİ ANLAMIŞTIR.

…… gardaşa mısralar dizmiş.
Sinada bulunan yaralar azmış.
Mısralar usanmış kıtalar bezmiş.
Bu mısra burada bitsin yazmasın
KONU BÜTÜN BURADAN SORUN YOK. UYAK AYAK VE DURAKLARDAN ÇOK HATALAR VAR.
SADECE KONUNUN GÜZELLİĞİ İÇİN
PUAN 50

6 NUMARALI ŞİİR

ÖZ KARDEŞİMDİR (AŞIK BİNALİ)

Elini uzatıp, dostça elimi,
Alan insan,benim öz kardeşimdir
İnsan olup, yüce değerlerimi,
Bilen insan, benim öz kardeşimdir

Paylaşa bilmişse intizarımı
Yavrusu saymışsa, yavrularımı
Ağladığım zaman, göz yaşlarımı,
Silen insan, benim öz kardeşimdir

Onu yenmemişse nefs-i, izzeti
İnsan olmak için varsa kudreti
Silmişse gönlünden kini, nefreti
Falan insan, benim öz kardeşimdir

Çok önemli değil, Arab'ı, Rum'u
Kim olursa olsun ırkı, durumu
Gittiği her yere, sevgi tohumu,
Salan insan, benim öz kardeşimdir

Eğer insan isen, sen de sev, sevil
Gerçek dost bulursan, önün de eğil
Kardeşlik uğrunda, öldüren değil,
Ölen insan, benim öz kardeşimdir

İşine, aşına hile katmayan
Menfaât uğruna, dostu satmayan
Hilekârın denizinde batmayan,
Kalan insan, benim öz kardeşimdir

_ _ _ _ _ _'yım aldım dostluk hazını
Sevgiyle dinlerim dost avazını
Aşık olup, kardeşliğin sazını
Çalan insan, benim öz kardeşimdir

HASAN KOCABAŞ:
--

ŞİİRİN ÖLÇÜ YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiir, 11’li hece ölçüsüyle yazılmıştır ve hece sayısı tüm mısralarda 11’dir.
Şiirde 6 + 5 heceli durak sistemi kullanılmış ve hatasız kullanılmıştır.
(100)

ŞİİRİN AHENK YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiir KOŞMA türünde yazılmıştır.
Şiirin ayağını oluşturan dizelerde (aBaB, cccB, dddB…) … yarım kafiye kullanılmıştır. (Al, Bil, Sil, Sal, Öl, Kal, Çal) kelime köklerinden sonraki (-an / -en insan, benim öz kardeşimdir) sesleri rediftir. Yalnızca bir dizede bu sistem aksamış ve (Falan) kelimesi kullanılmıştır.
Bazı dizeler arasındaki ses uyumu rediflerle sağlanmış olsa da, genel bir değerlendirmeyle ahenk sağlanmıştır.
(80)

ŞİİRİN MUHTEVA YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiirin çatısı kardeşlik üzerine kurulmuş, tüm yapısal malzemeler de kardeşliğin görünümlerini, gerçek kardeşliğin şartlarını açıklamak için kullanılmıştır.
Dörtlükler arasında konu birliği ustalıkla sağlanmıştır.
Şiirde, ahlaka aykırı, siyasi maksatlar güden, kişileri hedef alan bir husus bulunmamaktadır.
(100)

ŞİİRİN NOKTALAMA VE İMLA YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiirde, noktalama işaretleri kullanılmıştır. Ancak başarılı biçimde kullanıldığını söylemek zordur. Örneğin dörtlüklerin sonuna nokta konulmamıştır. Virgüller de yerli yerinde değildir. Örneğin ilk dizedeki ilk virgülün “dostça” kelimesinden sonra kullanılması gerekirdi, üçüncü dizenin ortasında virgül konulmamalıydı, çünkü “olup” kelimesi zaten bağlaç görevini de üstlenmektedir. Yine üçüncü dizede virgülden sonra boşluk bırakılmamıştır.
Üçüncü dörtlüğün ilk dizesinde hem noktalama hatası, hem de yazılım hatası bulunmaktadır. “nefs-i, izzeti” diye bir ifade hatalıdır. Bu terkibin aslı “izzet-i nefs” şeklindedir. İnsanlık onuru, gurur anlamındadır. Nefsi yenmek iyi bir şeydir ama aynı zamanda izzeti de yenmek onuru ortadan kaldırmak manasına gelir.
Son dörtlükteki “hazını” kelimesinin kullanımı da hatalıdır. Kelimenin aslı hazz’dır. Tek başına “haz şeklinde kullanılabilir ama sonuna sesli harfle başlayan ek aldığında ikinci z’nin de yazılması gerekir. Doğrusu “hazzını” şeklinde olmalıydı.
(40)

ŞİİRİN DİL ve ÜSLUP YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Genel değerlendirmeyle halk şiiri (ozan geleneği) tarzında yazılmıştır. Bir önceki maddede belirtilen hatalar dışında söyleyiş içten ve anlaşılır durumdadır, akıcı bir üslup kullanılmıştır.
(90)

SONUÇ OLARAK VERDİĞİM PUAN: 410: 5 =

*******************************************************************************

OSMAN ÖCAL:

*****Şiir 11 li hece ölçüsüyle yazılmış. Ancak 11 li hece ölçüsü kalıplarında kullanılan durak kuralları karıştırılmış. Örnek:
Menfaât uğruna, dostu satmayan 6+5=11
Hilekârın denizinde batmayan, 4+4+3=11 kalıpla yazılmış.
****Şiir abab cccb dddb kafiye düzeniyle yazılmış. birinci ve ikinci dörtlüklerde kafiye bozuk.
Son mısralarda ilen,alan, ölen ile ayak yapılmış. Tamamı alan, ölen ya da ilen gibi olsa daha uygun olurdu.
*****Şiirin teması konuya uygun olup, finali normaldir. Şiirin başından sonuna doğru bir bütünlük hakimiyeti olmakla beraber fazla akıcı değildir.
****İkinci dörtlükteki ‘paylaşa bilmişse’, beraber yazılmalı diye düşünüyorum. Beşinci dörtlükteki ‘önün de’ önünde olarak yazılacaktı. Üçüncü dörtlükteki Arab’ı yerine Arap’ı olmalıydı. Özel isimler ek aldıklarında sonunda bulunan sert sessizler yazarken yumuşamaz, söylerken yumuşar.
PUANI:85

*******************************************************************************

DENİZ ŞAHİNOĞLU:
6 NUMARALI ŞİİR

ÖZ KARDEŞİMDİR

Elini uzatıp, dostça elimi,
Alan insan,benim öz kardeşimdir
İnsan olup, yüce değerlerimi,
Bilen insan, benim öz kardeşimdir

Paylaşa bilmişse intizarımı “”İNTİZAR”
Yavrusu saymışsa, yavrularımı “YAVRU”
Ağladığım zaman, göz yaşlarımı, “YAŞ”
Silen insan, benim öz kardeşimdir KELİMENİN KÖKÜNE İNİNCE ANLARSIN…

Onu yenmemişse nefs-i, izzeti
İnsan olmak için varsa kudreti
Silmişse gönlünden kini, nefreti
Falan insan, benim öz kardeşimdir

Çok önemli değil, Arab'ı, Rum'u
Kim olursa olsun ırkı, durumu
Gittiği her yere, sevgi tohumu,
Salan insan, benim öz kardeşimdir

Eğer insan isen, sen de sev, sevil SEV
Gerçek dost bulursan, önün de eğil EĞ
Kardeşlik uğrunda, öldüren değil, DEĞ. BURASI BİRAZ DA OLDA EHH YANİ…
Ölen insan, benim öz kardeşimdir

İşine, aşına hile katmayan
Menfaât uğruna, dostu satmayan
Hilekârın denizinde batmayan,
Kalan insan, benim öz kardeşimdir

_ _ _ _ _ _'yım aldım dostluk hazını
Sevgiyle dinlerim dost avazını
Aşık olup, kardeşliğin sazını
Çalan insan, benim öz kardeşimdir
ŞİİRDE BAŞ AYAK KULLANILMIŞ BİR KAÇ HATA DIŞINDA GÜZEL..
PUAN: 80

7 NUMARALI ŞİİR

KENDİNİ BİL KARDEŞİM (MÜCELLA PAKDEMİR)

Orta Asya’dan koptun, gazan kutluydu senin
Vakarlıydı duruşun, şeref gömleği yenin
Cihanı aydınlattın, doğdu adalet şemin
İmparatorluk oldun boylarından kardeşim

İkbal ufkunu açtı müjdesi Muhammed’in
Çağ açıp çağ kapatan Fatih Sultan Mehmed’in
Kutlu askerleriydin, Türk’e geçti zimmetin
İstanbul’u yar ettin surlarından kardeşim

Medeniyet götürdün ayak bastığın yere
Kanuni’yle şahlandın, sormadın ufuk nere
Zincir vuramadılar alnı açık bu sere
And içip fethe çıktın koylarından kardeşim

Aşkını motif yaptın, kilimlere dokudun
Sevdanın nağmesini yazmalarda okudun
Sedefi nakışladın, suya ebru döküldün
Kız alıp civan verdin toylarından kardeşim

Akşemseddin, Uluğ Bey, Çelebi, Ömer Hayyam
İbni Sina, Harezmi, Lokman Hekim ve Sinan
Piri Reis, Biruni, Kuşçu, Cabir bin Hayyan
Alim ettin aleme sırlarından kardeşim

Yunus Emre, Mevlana, yanık gönül erlerin
Mehmet Akif ve Nef’i şairden neferlerin
Yesevi hikmetinde dağılır kederlerin
Nice güller büyüttün korlarından kardeşim

Kürdü, Lazı, Çerkezi, asırlarca bir bildin
Mayası kardeşlikti, pek yumruktun, tek eldin
Harama bakmayan göz, hakkı söyleyen dildin
Kalleşler türemesin soylarından kardeşim

Atamızın emrinde bir güneş gibi doğdun
Maraş’ta kahramandın, Çanakkale’de öldün
Yemen’den yola çıktın, Sarıkamış’ta dondun
Vazgeçtin seve seve canlarından kardeşim

Al yıldızlı bayrağın dalgalansın huzurla
Ecdadını örnek al, işin olmaz muzurla
Göğsünü kabartacak nesilleri hazırla
İkiler çıkartmadan birlerinden kardeşim

Ne doğu ne batıya, önce kendine güven
Pirlerinin izinde daim doğruyu öven
Mazlumu sever aslın, bizden değildir söven
Sök ayrık otlarını yollarından kardeşim

HASAN KOCABAŞ:
--

ŞİİRİN ÖLÇÜ YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiir, 14’lü hece ölçüsüyle yazılmıştır ve hece sayısı tüm mısralarda 14’tür.
Şiirde 7 + 7 heceli durak sistemi kullanılmış ve hatasız kullanılmıştır.
(100)

ŞİİRİN AHENK YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiirin ayağını oluşturan dizelerde (aaaB, cccB, dddB…) başarıyla kullanılmış bir kafiye yoktur, ahenk rediflerle sağlanmaya çalışılmıştır. (Boy, sur, koy, toy, sır, kor, soy, can, bir, yol) kelime köklerinden sonraki (-larından / -lerinden kardeşim) sesleri rediftir.
Bazı dörtlüklerin ilk üç dizeleri arasında kafiye bulunuyorsa da, çoğunlukla kafiye sistemi düzgün oluşturulamamıştır.
(40)

ŞİİRİN MUHTEVA YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiirin çatısı millet fertlerinin kardeşliği üzerine kurulmuş, millet adına hareket edenlerle, millet fertleri arasında kardeşlik köprüleri kuranlar övülmüştür.
Dörtlükler arasında konu birliği sağlanmıştır.
Şiirde, ahlaka aykırı, siyasi maksatlar güden, kişileri hedef alan bir husus bulunmamaktadır.
(95)

ŞİİRİN NOKTALAMA VE İMLA YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiirde, noktalama işaretleri kullanılmıştır. Ancak başarılı biçimde kullanıldığını söylemek zordur. Virgüller doğru yerde kullanılmakla birlikte, tek kullanılan noktalama işareti virgüldür.
“Muzur” kelimesinin aslı “muzır” olmakla birlikte, halk söyleyişinde çoğu kez “muzur” haline geldiğinden hata olarak kabul edilmemiştir.
(50)

ŞİİRİN DİL ve ÜSLUP YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Genel değerlendirmeyle üslup akıcı, söyleyiş içten ve dil anlaşılır durumdadır.
(90)

SONUÇ OLARAK VERDİĞİM PUAN: 375: 5 = 75

***********************************************************************************

OSMAN ÖCAL:

***** Şiir 7+7= 14 hece ölçüsüyle yazılmış. Şiirin sonuna kadar bu kurala uyulmuş.
****Şiirde aaab cccb dddb… kafiye düzeniyle yazılmış. Birinci dörtlükte n ve m ile harfleri ile, ikinci dörtlükte d ve t harfleri ile kafiye yapılmaya çalışılmış. Üçüncü ve dördüncü dörtlükte kafiye bozuk. Beşinci dörtlükte n ve m ile kök kafiye yapılmaya çalışılmış. Sekizinci dörtlükte kafiye bozuk.Diğer dörtlükler kafiye ve redifli. Dördüncü mısralarda ayak olarak seçilen kelimelerde kök uygunsuzluğu mevcuttur.
***** Şiir Türklerin birliğinden hareketle Anadolu halkının kardeşliğini konu edinmiş. Şiirde baştan sona doğru bir bütünlük hissedilmekte ve finali güzel.Ama fazla akıcı gelmedi.
****And sözcüğü Ant olarak yazılmalı idi. Lazı ve Çerkezi yerine Laz’ı ve Çerkez’i yazılmalıydı.
PUANI:80

*************************************************************************************

DENİZ ŞAHİNOĞLU:

7 NUMARALI ŞİİR

KENDİNİ BİL KARDEŞİM

Orta Asya’dan koptun, gazan kutluydu senin
Vakarlıydı duruşun, şeref gömleği yenin
Cihanı aydınlattın, doğdu adalet şemin
İmparatorluk oldun boylarından kardeşim … boylarından.. BOY

İkbal ufkunu açtı müjdesi Muhammed’in
Çağ açıp çağ kapatan Fatih Sultan Mehmed’in
Kutlu askerleriydin, Türk’e geçti zimmetin
İstanbul’u yar ettin surlarından kardeşim …… surlarından.. SUR

Medeniyet götürdün ayak bastığın yere
Kanuni’yle şahlandın, sormadın ufuk nere
Zincir vuramadılar alnı açık bu sere
And içip fethe çıktın koylarından kardeşim ….. koylarından.. KOY

Aşkını motif yaptın, kilimlere dokudun
Sevdanın nağmesini yazmalarda okudun
Sedefi nakışladın, suya ebru döküldün
Kız alıp civan verdin toylarından kardeşim … toylarından. TOY

Akşemseddin, Uluğ Bey, Çelebi, Ömer Hayyam
İbni Sina, Harezmi, Lokman Hekim ve Sinan
Piri Reis, Biruni, Kuşçu, Cabir bin Hayyan
Alim ettin aleme sırlarından kardeşim …. Sırlarından SIR

Yunus Emre, Mevlana, yanık gönül erlerin
Mehmet Akif ve Nef’i şairden neferlerin
Yesevi hikmetinde dağılır kederlerin
Nice güller büyüttün korlarından kardeşim … korlarından KOR

Kürdü, Lazı, Çerkezi, asırlarca bir bildin
Mayası kardeşlikti, pek yumruktun, tek eldin
Harama bakmayan göz, hakkı söyleyen dildin
Kalleşler türemesin soylarından kardeşim…….. soylarından SOY

Atamızın emrinde bir güneş gibi doğdun “DOĞ”
Maraş’ta kahramandın, Çanakkale’de öldün “ÖL”
Yemen’den yola çıktın, Sarıkamış’ta dondun “DON”
Vazgeçtin seve seve canlarından kardeşim….. canlarından CAN

Al yıldızlı bayrağın dalgalansın huzurla
Ecdadını örnek al, işin olmaz muzurla … MUZIRLA
Göğsünü kabartacak nesilleri hazırla
İkiler çıkartmadan birlerinden kardeşim …. Birlerinden BİR

Ne doğu ne batıya, önce kendine güven
Pirlerinin izinde daim doğruyu öven
Mazlumu sever aslın, bizden değildir söven
Sök ayrık otlarını yollarından kardeşim….. yollarından YOL

BAZI MISRALARI 14 YAPABİLMEK İÇİN ANLAM TEKRARI OLMUŞ.KELİME TEKRARI YOK. AYAKLAR DA SAĞLAM OLSAYDI YÜKSEK PUAN VERECEKTİM.
PUAN 60

----------

8 NUAMARALI ŞİİR

SÖKÜP ATMAK İSTİYORUM (ZAFER KILIÇ)

Dünyadan kini, nefreti
Söküp atmak istiyorum
Kavga yı,bir de şiddeti
Söküp atmak istiyorum

Nefretin altını oyup,
Yerine kardeşlik koyup
Kinin, derisini soyup,
Söküp atmak istiyorum

Mevlana'ca gel diyerek
Kim olursan, ol diyerek
Düşmanlığa, öl diyerek,
Söküp atmak istiyorum

Hiç ayırmadan kulları
Dostça sarıp yoksulları
Aksi olan koşulları,
Söküp atmak istiyorum

Şair _ _ _ _ _, gencim daha
Batmadan fazla günaha
Düşmanlığı bir kez daha
Söküp atmak istiyorum

ŞİİRİN ÖLÇÜ YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiir, 8’li hece ölçüsüyle yazılmıştır ve hece sayısı tüm mısralarda 8’dir.
Şiirde durak sistemi kullanılmamıştır.
(60)

ŞİİRİN AHENK YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiirde (aBaB, cccB, dddB…) kafiye sistemi kullanılmıştır. (B) harfi karşılığı olan dizeler nakarat halindedir.
İlk iki dörtlükte tam kafiye (nefret – şiddet) , (oy – koy – soy) : üçüncü dörtlükte yarım kafiye (gel – ol – öl) : dördüncü dörtlükte tam kafiye (kul – yoksul – koşul) bulunmaktadır. Son dörtlükte (daha – günaha) arasında zengin kafiye bulunmakla birlikte (daha) kelimesi tekrarlanarak kafiye bozulmuştur.
(70)

ŞİİRİN MUHTEVA YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiir, kardeşlikten ziyade kardeşliği ortadan kaldıran kin, nefret ve düşmanlığa yergi konusu üzerine kurulmuştur. Ancak bu kavramlar o kadar fazla tekrarlanmıştır ki sevgi ve kardeşlik belirsiz hale gelmiştir.
Şiirde, ahlaka aykırı, siyasi maksatlar güden, kişileri hedef alan bir husus bulunmamaktadır.
(50)

ŞİİRİN NOKTALAMA VE İMLA YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiirde, noktalama işaretleri kullanılmış ancak başarılı biçimde kullanılamamıştır.
“Kavga yı” kelimesinde kökle ekin ayrılması, virgülden sonra boşluk bırakılmaması hatalıdır.
(40)

ŞİİRİN DİL ve ÜSLUP YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Genel değerlendirmeyle üslup akıcı, söyleyiş içten ve dil anlaşılır durumdadır. Ancak şair düşmanlığa düşmanlık besleyen, bu nedenle sevgi ve kardeşliği gözden kaçıran biri durumuna düşmüştür.
(70)

SONUÇ OLARAK VERDİĞİM PUAN: 290: 5 = 58

*************************************************************************************

OSMAN ÖCAL:

*****Şiir 8 li hece ölçüsüyle yazılmış. Ancak sekizli hece kalıbında kullanılan durak kuralları karıştırılmış. Örnek:
Hiç ayırmadan kulları 5+3=8 hece
Dostça sarıp yoksulları 4+4=8 hece
Birinci dörtlük üçüncü mısradaki ‘de’ hece tamamlama olarak kullanılmış.
****Şiir abab,cccb, dddb… kafiye düzeniyle yazılmış. Birinci dörtlük çapraz kafiye. Son mısra hariç kafiye ve redifli, son dörtlük ise ‘günaha’ sözcüğü ek ile iki defa kullanılan daha ise kök ile kafiye yapılmaya çalışılmış. Dördüncü mısralar redif/nakarat olarak kullanılmış.
****Şiirin teması verilen konuya uygun, dil basit, fazla akıcı değil, final yok gibi.Kin ve nefret kelimeleri birer defadan fazla kullanılmış.
****Kavga yı değil Kavgayı olarak yazılmalıydı.
PUAN:75

***********************************************************************************

DENİZ ŞAHİNOĞLU:

ŞİİRDEN ZİYADE TÜRKÜ SÖZÜ OLMUŞ. KARDEŞLİĞİ VE SEVGİYİ ZORBALIKLA VEREMEZSİN. İÇERİKTEN BASKI VE ZORBALIK VAR… VE ANLATIM ALANI ÇOK DAR..
PUAN. 50

9 NUMARALI ŞİİR (ADİL OĞUZ)

Gözüm yok gönlüm yok dünya malında
Çiçekleri soldurmayın dalında
Yanması yüreği analarında
Kardeşce yaşasak yalan dünyada

Hepimize yeter bu koca dünya
Yaşarız birlikte güle oynaya
Kahrolası şu savaşlar olmasa
Kardeşce yaşasak yalan dünyada

Dünya malı tatlı gelir insana
Ne faydası oldu malın karuna
Madde için kıymasalar insana
Kardeşce yaşasak yalan dünyada

İnsanlığın değerini bilseler
Büyük küçük saygı sevgi görseler
Zalim savaşlara bir son verseler
Kardeşce yaşasak yalan dünyada

ŞİİRİN ÖLÇÜ YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiir, 11’li hece ölçüsüyle yazılmıştır ve hece sayısı tüm mısralarda 11’dir.
Şiirde baştan sona süren belirli bir durak sistemi bulunmamaktadır.
(60)

ŞİİRİN AHENK YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiirde (aaaB, cccB, dddB…) kafiye sistemi kullanılmıştır. (B) harfi karşılığı olan dizeler nakarat halindedir.
Ancak dize sonlarında kafiye gerçekleştirilememiştir.
(30)

ŞİİRİN MUHTEVA YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiir, kardeşlikten ziyade barış içinde yaşama konusu üzerine kurulmuştur. Ancak kavram tekrarı nedeniyle kardeşlik belirsiz hale gelmiştir.
Şiirde, ahlaka aykırı, siyasi maksatlar güden, kişileri hedef alan bir husus bulunmamaktadır.
(50)

ŞİİRİN NOKTALAMA VE İMLA YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiirde, noktalama işaretleri kullanılmamıştır.
Üçüncü dizede “yanması” kelimesinin “yanmasın” şeklinde olması, “analarında” kelimesinde da edatının ayrı yazılması gerekirdi. Kardeşçe kelimesi bütün dörtlüklerde “kardeşce” şeklinde yazılmıştır ki hatalıdır. Özel isim olan Karun kelimesinin baş harfinin de büyük yazılması lazımdı.
(40)

ŞİİRİN DİL ve ÜSLUP YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiirde özgün bir üslup geliştirilememiştir. Dil anlaşılır olmakla birlikte, akıcılık eksiktir.
(50)

SONUÇ OLARAK VERDİĞİM PUAN: 230: 5 = 46

********************************************************************************

OSMAN ÖCAL:

****Şiir 11 li hece ölçüsüyle yazılmış. Ancak on birli hece kalıbında kullanılan durak kuralları karıştırılmış. Örnek:
Gözüm yok gönlüm yok dünya malında 6+5=11
Çiçekleri soldurmayın dalında 4+4+3=11 hece.
**** Şiirde aaab ccccb dddb…kafiye kuralıyla yazılmış. Şiirin tamamında (üçüncü mısra hariç) eklerle kafiye yapılmaya çalışılmış.Üçüncü dörtlükte aynı manada insan kelimesi iki defa kullanılmış. Dördüncü mısralar redif/nakarat.
***** Şiirin konusu verilen konuya uygun olup, şiirde akıcılık final bulunmamakta.dil basit ve anlaşılır.Savaş kelimesi aynı manada birden fazla kullanılmış.
**** ‘Yanması’ kelimesinde harf eksikliği var. ‘Kardeşce’ değil Kardeşçe olmalıydı. ‘karuna’ değil Karun’a olmalı, birinci dörtlükteki ‘analarında’ yerine anaların da olarak yazılmalıydı.
PUANI: 50

************************************************************************************

DENİZ ŞAHİNOĞLU:

9 NUMARALI ŞİİR

Gözüm yok gönlüm yok dünya malında
Çiçekleri soldurmayın dalında
Yanması yüreği analarında …...SES UYUMSUZ
Kardeşce yaşasak yalan dünyada

Hepimize yeter bu koca dünya …DÜNYA
Yaşarız birlikte güle oynaya …..OYNA
Kahrolası şu savaşlar olmasa …..OLMA
Kardeşce yaşasak yalan dünyada

Dünya malı tatlı gelir insana
Ne faydası oldu malın karuna
Madde için kıymasalar insana
Kardeşce yaşasak yalan dünyada BURASI TAMAMEN BOZUK

İnsanlığın değerini bilseler ….. SES UYUMSUZ
Büyük küçük saygı sevgi görseler
Zalim savaşlara bir son verseler
Kardeşce yaşasak yalan dünyada

DÜZ AYAK DERLER BAZILARI DA TEK AYAK.. ARTIK ADINA NE DERLERSE…
ASIL ZOR OLAN DA BUDUR. AMA ŞAİR İŞİN KOLAYINA KAÇMAK İÇİN BÖYLE YAPMIŞ BENCE.
UYAKLAR DA YETERİNCE BOZUK.
PUAN 30

10 NUMARALI ŞİİR

KARDEŞLİK MEKANLARI! ... (A.TURANOĞLU)

Arkadaş arayanlar olsun diyor dört dörtlük,
Boylu,huylu,zengin,genç böyle bekar mı varmış?
Boşuna hiç arama kaçan balık hep büyük;
Hayali gerçek yapmak inan akla zararmış! ..

Kırk güzelden sevgili yapmak herkesin derdi,
Böyle bir mucizeye yalnız keloğlan erdi,
Sanal alem maskesi gizler merdi, nâmerdi;
Ekranımız aydınlık, dünyamızsa kararmış..

İki yüzlüler şimdi altı yüzlü maskara,
Gökkuşağı silinmiş,renkler beyaz ve kara,
Gerçek aşkı tatmayan gönül benzer mezara;
Kimin neyi eksikse başkasında ararmış! ..

Yaradan’ın eseri her varlıkta hikmet var,
Aklı şerre kullanıp dünyaya verdik zarar,
Âdem-Havva atamız kan kardeşiyiz canlar;
Kardeşlik mekanları ya beşik ya mezarmış! ..

HASAN KOCABAŞ:
--

ŞİİRİN ÖLÇÜ YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiir, 14’lü hece ölçüsüyle yazılmıştır ve hece sayısı tüm mısralarda 14’tür.
Şiirin tamamında 7 + 7 durak sistemi bulunmamaktadır.
(100)

ŞİİRİN AHENK YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiirde (aBaB, cccB, dddB…) kafiye sistemi kullanılmıştır. (B) harfi karşılığı olan dizelerde tam kafiye (var, zarar, karar, arar, mezar) vardır.
İlk dörtlükte tam (dörtlük, büyük) , ikinci dörtlükte zengin (derdi, erdi, namerdi) , üçüncü dörtlükte zengin (maskara, kara, mezara) ve son dörtlükte tam (var, zarar, canlar) kafiye kullanılmıştır.
(90)

ŞİİRİN MUHTEVA YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiir, “Hepimiz kardeşiz” ve “kusursuz dost arayan dostsuz kalır” konusunu işlemiş, buna aykırı davranışlar yerilmiştir.
Şiirde, ahlaka aykırı, siyasi maksatlar güden, kişileri hedef alan bir husus bulunmamaktadır.
(90)

ŞİİRİN NOKTALAMA VE İMLA YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiirde, noktalama işaretleri kullanılmış ve çoklukla doğru şekilde kullanılmıştır. Yalnızca ünlem işaretinden sonraki iki noktanın ayrı yazılması hatalıdır. Zira ünlemle birlikte üç nokta durumundadır. Yine dize ortalarına konulan virgül işaretinden sonra boşluk bırakılmalıydı.
Yazım hatası bulunmamaktadır.
(75)

ŞİİRİN DİL ve ÜSLUP YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiirde, mizahla karışık ciddiyet diyebileceğimiz özgün bir üslup vardır. Dil anlaşılır ve akıcıdır.
(90)

SONUÇ OLARAK VERDİĞİM PUAN: 445: 5 = 89

*********************************************************************************

OSMAN ÖCAL:

*****Şiir 7+7=14 hece ölçüsüyle yazılmış. Şiirin tamamında bu kurala uyulmuş.
****Şiir abab çapraz kafiye, diğerleri cccb dddb.. kafiye düzeniyle yazılmış. Şiirde kafiyeler birinci dörtlük hariç diğerleri eklerle yapılmaya çalışılmış. Ayak olarak seçilmiş olan kelimeler basit kelimeler ama uygunluk var.
****Şiirin konusu son dörtlüğe kadar kardeşlikten çok arkadaşlığı çağrıştırıyor. Bu da şiirle final arasında kopukluk ortaya çıkarıyor. ‘mezar’ kelimesi aynı manada iki defa kullanılmış.
*****’keloğlan’ büyük harfle başlamalıydı. Burada kişi adı olarak kullanılmış çünkü. Adem kelimesinde şapka kullanıldığına göre mekanda da kullanılabilirdi.
PUAN:60

***********************************************************************************

DENİZ ŞAHİNOĞLU:

BU ŞİİRDE HATA BULAMADIM.
KONU BÜTÜN. AYAK VE UYAKLAR TAM.
AKICI VE BÜTÜN.
TEBRİKLER.. PUAN 100

11 NUMARALI ŞİİR

KARDEŞLİK (HATİCE KATRAN)

Dünya aleme, huzur ve mutluluk getiren (14)
Savaşı, kavgayı, kini nefreti bitiren (14)
Kötülükleri unutturup, sevmeyi öğreten (15)
Birinin adı sevgi, diğeri ise kardeşlik (15)

Atalarımızdan öğrendiğimiz erdemin (14)
Allahın bize bahşettiği bu bedenin (13)
Bize gülmeyi ve ağlamayı öğretenin (13)
Birinin adı sevgi, diğeri ise kardeşlik (15)

İnsanlara insanca değerler biçtiren
Mutluluk, huzur bahşedip, neşe saçtıran
Kalbimizde barışın, dostluğun yolunu açtıran
Birinin adı sevgi, diğeri ise kardeşlik

Aşkla, sevgiyle bakmayı bilen bu canın
Sevgiye örnek olmuş, Yunus ve Mevlana’nın
Sevgi fışkıran damarlarımızdaki bu kanın
Birinin adı sevgi, diğeri ise kardeşlik

Gelin yaşayalım hoşgörü ve kardeşçe
Kenetlenelim birbirimize el ele milletçe
Baş Kumandanımız ATATÜRK’tür en yüce
Bu duyguları bize söyleten ve yaşatanın
Birinin adı sevgi, diğeri ise kardeşlik

ŞİİRİN ÖLÇÜ YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiirde hece ölçüsü kullanılmaya çalışılmış olsa da başarılı olunamamıştır. Dizelerde hece sayısı farklı farklıdır.
Durak sistemi bulunmamaktadır.
(0)

ŞİİRİN AHENK YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiirde (aaaB, cccB, dddB…) kafiye sistemi kullanılmış, (B) harfi karşılığı olan dizeler aynen tekrarlanmış, dörtlüklerin ilk üç dizeleri arasındaki ahenk de rediflerle sağlanmaya çalışılmış, düzenli bir kafiye oluşturulamamıştır
(30)

ŞİİRİN MUHTEVA YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiir, sevgi ve kardeşliğin önemini anlatmaya çalışmış, ancak duygusal bir yönelme oluşturamamıştır. Sistem ve duygu eksikliği vardır.
Şiirde, ahlaka aykırı, siyasi maksatlar güden, kişileri hedef alan bir husus bulunmamaktadır.
(60)

ŞİİRİN NOKTALAMA VE İMLA YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiirde, birkaç virgül dışında noktalama işareti kullanılmamıştır.
Yazım hatası bulunmamaktadır.
(50)

ŞİİRİN DİL ve ÜSLUP YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Şiirde, özgün bir üslup yoktur. Dil anlaşılır biçimdedir, ancak belirgin bir akıcılığı yoktur.
(50)

SONUÇ OLARAK VERDİĞİM PUAN: 190: 5 =

**********************************************************************************

OSMAN ÖCAL:

KARDEŞLİK

Dünya aleme, huzur ve mutluluk getiren 14
Savaşı, kavgayı, kini nefreti bitiren 14
Kötülükleri unutturup, sevmeyi öğreten 15
Birinin adı sevgi, diğeri ise kardeşlik 15

Atalarımızdan öğrendiğimiz erdemin 14
Allahın bize bahşettiği bu bedenin 13
Bize gülmeyi ve ağlamayı öğretenin 14
Birinin adı sevgi, diğeri ise kardeşlik 15

İnsanlara insanca değerler biçtiren 13
Mutluluk, huzur bahşedip, neşe saçtıran 13
Kalbimizde barışın, dostluğun yolunu açtıran 16
Birinin adı sevgi, diğeri ise kardeşlik 15

Aşkla, sevgiyle bakmayı bilen bu canın 13
Sevgiye örnek olmuş, Yunus ve Mevlana’nın 14
Sevgi fışkıran damarlarımızdaki bu kanın 15
Birinin adı sevgi, diğeri ise kardeşlik 15

Gelin yaşayalım hoşgörü ve kardeşçe 13
Kenetlenelim birbirimize el ele milletçe 16
Baş Kumandanımız ATATÜRK’tür en yüce 13
Bu duyguları bize söyleten ve yaşatanın 15
Birinin adı sevgi, diğeri ise kardeşlik 15

*****Şiir de mısralardaki hece sayısında görüldüğü gibi hece ölçüsüyle yazılmamıştır. Onun için değerlendirme yapmıyorum. Değerlendirme yapmadığım şiirleri beğenmediğimden değil kural dışı olduğu için puanlama yapmıyorum. Tabiki her eser gözümüzde kıymetlidir. El emeği göz nuru yürek sesi vardır

*********************************************************************************

DENİZ ŞAHİNOĞLU:

BU ŞİİR DE GÜZEL AMA BAZI DURAK HATALARI VAR.
PUAN.90

İNSANLAR ŞİİRİ NEDEN BİRAN ÖNCE YAZIPDA KURTULMAK İSTER Kİ?
OYSA ŞİİRİN SANCISINI EN GÖRKEMİYLE YAŞAMALI…

TÜM ŞAİRLERE BAŞARILAR..

DENİZ ŞAHİNOĞLU

Esma Özan
Kayıt Tarihi : 6.5.2008 20:48:00
Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Şiiri Değerlendir
Hikayesi:


Sizleri de bekliyoruz....

Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.

Bu şiire henüz hiç kimse yorum yapmadı. İlk yorum yapan sen ol!

Esma Özan