* Böyle yanlış söze itirazım var *

Şükrü Atay
734

ŞİİR


50

TAKİPÇİ

* Böyle yanlış söze itirazım var *


BÖYLE YANLIŞ SÖZE İTİRAZIM VAR

Her kim balı tutsa parmak mı yalar
Yaptığı görevden çıkar mı sağlar
Hoş görülecek bir tarafı mı var
Böyle yanlış söze itirazım var

Üzümü yiyenler bağı sormaz mı
Haramsa hesabı hiç sorulmaz mı
Helal lokma yese doğru olmaz mı
Böyle yanlış söze itirazım var

Kovulur demişler o dokuz köyden
Yalan konuşmadan doğru söyleyen
Kim neyi anladı söyle bu sözden
Böyle yanlış söze itirazım var

Madem kovulurdu şu dokuz köyden
Eğri otur, doğru söylemek neden
Anlamadım bir şey çelişkilerden
Böyle yanlış söze itirazım var

Bir de yalancının malum durumu
Yatsıya kadar hep yanarmış mumu
Hani doğru olan kovulmadı mı
Böyle yanlış söze itirazım var

En çok ağırıma giden söz ruhsuz
Devlet malı deniz demiş bir soysuz
Yemeyen değil de yiyendir domuz
Böyle yanlış söze itirazım var

Devlet malı çalmış olmuyor muyuz?
Haram edileni seçmiş bir uyuz
Domuz haram elbet, söyleyen domuz
Böyle yanlış söze itirazım var

**************************
Şükrü Atay

08 Aralık 2020 - KOCAELİ
**************************

Şükrü Atay
Kayıt Tarihi : 10.12.2020 01:30:00
Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Şiiri Değerlendir
Hikayesi:


BÖYLE YANLIŞ SÖZE İTİRAZIM VAR Her kim balı tutsa parmak mı yalar Yaptığı görevden çıkar mı sağlar Hoş görülecek bir tarafı mı var Böyle yanlış söze itirazım var --------- En çok ağırıma giden söz ruhsuz Devlet malı deniz demiş bir soysuz Yemeyen değil de yiyendir domuz Böyle yanlış söze itirazım var OLMAMASI GEREKEN ATASÖZLERİ(MİZ) Atasözlerimiz eskilerden gelen ve atalarımızın tecrübeleriyle oluşturduğu önemli sözleri içerir diye düşünürdüm; fakat bazı atasözlerimiz var ki bunların niye var olduğunu, nesillerden nesillere neden aktarıldığını ve günümüzde hala geçerliliklerinin sebebini anlamış değilim. Örneğin “Doğru söyleyeni dokuz köyden kovarlar” Böyle bir atasözü olabilir mi? Kişi doğru konuşursa onu toplumdan dışlanmak doğru mudur? Tam tersine Doğru söyleyeni bağrımıza basıp, yalan söyleyeni aramızda ayırmamız gerekmez mi? Bu atasözünün tam tersi olan “ Yalancının mumu yatsıya kadar yanar” sözü mü geçerlidir? Yoksa yukarıdaki “Doğru söyleyeni dokuz köyden kovarlar” mı geçerlidir? Eğer bu tatsız ata?sözü geçerli ise “Eğri otur, doğru söyle” sözünü nereye yerleştireceğiz? Aslında atasözlerimiz arasında böyle tenakuz yani karşıt düşecek sözleriniz olmaması gerekiyor; kaldı ki Batı kaynaklarında araştırdım ve yabancı kaynaklarda doğru söyleyeni dışlayan hiçbir atasözüne rastlamadım… Başka tatsız bir atasözümüz ise: “Üzümü ye bağını sorma”. Şimdi biz bir gereç alırken veya bir şey yerken o malın nasıl elde edildiğini sormayacak mıyız? Hırsızlık veya dolandırıcılıkla elde edilmiş bir şeyi gönül rahatlığıyla kullanacak mıyız? Olmaz böyle şey…(( Diğer bir atasözümüz ise “Bal tutan parmağını yalar” Açıklamaya çalışırsak: Başkalarına yararı dokunan yerlerde çalışan, onlara iyi ve güzel şeyleri sunmakla görevli bulunan kimse, ürettiğinden ya da dağıttığından kendisi de faydalanır. Genellikle bu tutum da hoş görülmeye çalışılır. Çünkü o görevi yapan bunu hak ediyor kanaati yaygın hâle gelmiştir. Halbuki bu da, çok yanlış bir atasözüdür. Her insan hakkına razı olup, farklı yorumlamalarla kendine her şeyden pay çıkarmaya çalışmamalıdır. İşte başka bir atasözümüz : “Devletin malı deniz, yemeyen domuz.” Galiba İçlerinde en ağır olanı bu atasözümüzdür; insan vatanının, devletinin malını çalmalı mıdır? Tabiatıyla hayır! Hatta daha acısı, Eğer bu mallardan çalmaması durumunda kendisi İslam’da en aşağılık hayvan sayılan domuz yerine konmasıdır! Devlet bizim devletimiz değil mi? devletin malından çaldığımız zaman aslında kendi malımızı çalmış olmuyor muyuz? Hatta daha ağırı, tüysüz yetimin hakkını çalmış olmuyor muyuz? Bu mantıki bir durum değildir; hele hele atasözlerimiz arasında girmesi, hiç kabul edilebilecek bir durum değildir. Ama ne yazık ki, Osmanlı’dan beri böyle gelmiş, böyle gitmektedir… Gitmektedir de, sonucu ne olmaktadır? Giderek Batı toplumundan dışlanmaktayız… Galatasaray Lisesi’nde okuduğum yıllarda diplomalar için bir deyim vardı: “Bon pour l’Orient”; yani “Doğu için iyidir”. Daha doğrusu “Doğu için yeterlidir” Bu genelde Fransız okullarından alınan diplomaların üzerine vurulan bir damga idi ve anlamı da “Bu diploma Fransa’da veya Avrupa ülkelerinde geçmez. Sadece ve sadece doğu ülkelerinde geçer” demekti. O zamanlar bunun anlamı bana çok ağır gelmişti. Hâlbuki günümüzde öyle bir duruma geldik ki, batılıların söylediği “Doğu için yeterli” deyimi ne yazık ki doğru olduğunu ispat etti ve etmeye devam ediyor. .. Böyle olmasını ister miydik? Tabii ki hayır! Ama zaman Doğu ülkeleri içinde yer alan memleketimizin de sahtekârlığa, hırsızlığa yatkın olduğunu ne yazık ki gösterdi. Batı ülkelerinde böyle olaylar oluyor mu? Tabiatıyla oluyor. Fakat bizdeki kadar halk tarafından benimsenmiş rencide edici olaylar yaşanmıyor. Adalet onlar da daha etkin olduğu için böyle bir olay karşısında mahkemeler devreye giriyor ve kişinin cezası hukuka bağlı olarak veriliyor; ama bizde ne yazık ki bu sistem işlemiyor. İşlemeyen hukuk sistemi de hem bizim canımızı acıtıyor, hem de Batıya karşı boynumuzu büküyor…

Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.
  • Sedat Hünker
    Sedat Hünker

    Çok güzel şiir Allah'ın selameti üstüne olsun sağlıcakla kal sağlıklı çok yaşa selamlar

    Cevap Yaz
    Şükrü Atay

    Bu güzel yorumunuz için sonsuz teşekkürler.
    Saygılarımla.

  • İlyas Ateş
    İlyas Ateş

    Kaleminize gönlünüze sağlık anlamlı bir şiir okudum tebrikler hocam saygılar

    Cevap Yaz
    Şükrü Atay

    Bu güzel yorumunuz için sonsuz teşekkürler.
    Saygılarımla.

  • Muhammet Çal
    Muhammet Çal

    Saygıdeğer üstat, yine hariha bir konuyu farklı bir lezzet ve güzellikte satırlara ilmek ilmek işlemişsiniz. Bazı sözler topluma mal edilmiş, fakat şimdiye dek hiç bir birey tarafından irdelenmemiş ve gündeme getirilmemiş hatta insanlar bulundukları duruma bir kılıf hazırlamak için bu sözleri ata sözü diye çıkar ve menfaatleri için kullanmış ve kullanmaktadır. Hiç bir ata evlat ve torunlarını yalana yanlışa ve harama teşfik etmesi mümkünmü? Böylesine önemli bir konuyu kaleme alıp irdelediğiniz için sizi ve şiirinizi yürekten kutlarım. Saygı ve selamlarımla. Allaha emanet olun.

    Cevap Yaz
    Şükrü Atay

    Herşeyi kabul etmek zorunda değiliz,İslamiyet bile akıl ve mantık dinidir. Bu sözlerde ise sorgulama yapılmadan kabul görüyormuş gibi algılandığı için bunu eke almak için yazmaya çalıştım.
    Bu güzel yorumun için sonsuz teşekkürler üstadım.
    Selamlar ve saygılar sunarım. Allah'a emanet olun.

  • Osman Akçay
    Osman Akçay

    Tebrikler.

    Şiirinizi beğenerek okudum.

    Elbette bal yapışkan olunca yalamadan vazgeçemiyor insan!

    Kaleminize gönlünüze sağlık.

    Cevap Yaz
    Şükrü Atay

    Önemli olan mecazi anlamı :)))
    Bu güzel yorumunuz için sonsuz teşekkürler.
    Saygılarımla.

  • Erhan Arıkan
    Erhan Arıkan

    Tebrik ederim usta güzel bir konuya parmak basmışsınız, bu sözleri söyleyen benim atam olamaz, olsa olsa hırsızın atası, arsızın atası, yalancının atası, haramzadenin atası olur...

    Tebrik ederim çok güzel bir çalışma olmuş kalemin daim olsun inşallah

    Cevap Yaz
    Şükrü Atay

    Saygıdeğer Erhan Kardeşim,
    Bu güzel yorumun için sonsuz teşekkürler.
    OLMAMASI GEREKEN ATASÖZLERİ(MİZ) diye araştırmak için çok uzun olmayan bir yazı okumuştum ben de zaten yanlış bulduğum bu tür sözlere gıcık oluyorum ve bu yazıyı hikayesine ekledim. Batılı kaynaklarda tam olarak bu anlama gelen derin araştırma yapmadım ama yok diyebilirim. Ve çoğu ülkede kanunlar daha etkin olduğu için gereği yapılır.
    Selamlar ve saygılarımla.
    Allah'a emânet olun

TÜM YORUMLAR (10)

Şükrü Atay