Beyler Bağışlar Şiiri - Cansever Eyüboğlu

Cansever Eyüboğlu
6

ŞİİR


0

TAKİPÇİ

Beyler Bağışlar

-Türkçe'nin bütün bey'lerinin şerefine...-

Esirgeyen ve bağışlayan Bey'lerin aşkına
Kıyısız yaşamları kanatlarınızla alkışlayın
Gökyüzü kırk ömürlü çınarlara el verirken
Yeryüzünü cinayetsiz gecelere bağışlayın.

Dalga dalga açılan ipek albümdeki sevdalı yüzleri
Unutmayın, bir Kars'ı, bir de kuş seslerini
Üstü kalsın, her dudak izinin kadehlerde/mendillerde
Ne demiş uçurumda açan çiçek: Beni Cemal Bey'e bağışlayın.

Nerde bir gün, bir çift Rosenberg havalansa
Anı'sıyla Melih Bey'in apansız kederlenin
Rakı için, karanfil saçın, Telefon'un öbür ucundaki
Oktay Bey'i San Markolu güvercin'e bağışlayın.

Bir hikmeti varsa soluduğunuz kirli çağın
Düş gününüzü de emek harcıyla yaşayın
Anımsayın Nâzım Bey'i her alacakaranlıkta
Onurunuzu soğuk bir kelepçeye bağışlayın.

Ahmed Bey saçlarına kan gülleri takmış demleniyor
Kendi köklerini sevsin diye suladığınız çiçekler
Kore dağlarında paslanan tabakanın hatırı için
Son bir tutam tütününüzü Enver Bey'e bağışlayın.

Sayın ki Evler'in utancıdır çekilen acılar biraz da
Beşiktaş'ta solgun gölgesini izleyin Behçet Bey'in
Kandiller yakın Dar Çağ'ların aşksız odalarında
Kanatlarınızı ecelsiz bir pervaneye bağışlayın.

Yüzünüzü yıkayın artık, Büyük Saat'in vaktidir
Kamulaştırın sonsuz hüzünlerini Turgut Bey'in
Bir güzellik nasıl yudumlanırsa öyle ödeyin Edip Bey'in hesabını
Sevgi ile Sevda'nızı Kar Yangını'nın yerçekimine bağışlayın.

Dönüp geri bakın son kez İstanbul'dan Niksar'a doğru
Yakılan kitaplar, muskalı bozkırlarla tutsak Anadolu
Kulak verin, Cahit Bey'in türküsü halaylarla başlayacak
Yarın yüreğinizi üşüyerek ısıtan bir serçe'ye bağışlayın.

Cansever Eyüboğlu
Kayıt Tarihi : 29.11.2005 10:49:00
Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Şiiri Değerlendir
Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.
  • Hasan Büyükkara
    Hasan Büyükkara


    Anladığım kadarıyla şiirin ilk dizesindeki formatla, besmelenin söz dizimindeki formatın benzerliğinden hareketle şaire gücenmeler yaşanmış..

    Bu konuya iki başlık alında değinmek istiyorum...

    1. kutsal metinlerin sanata etkileri

    Öncelikle kutsal kitapların görkemli seslenişine öykünerek yapılan edebi ürünlerin çok eskilere dayandığını söyleyelim..

    Bu durum dini bütün sanatkarlarda olduğu kadar dini ön planda tutmayan hatta hiç inanmayan edebiyatçılarda da görülegelen bir tutumdur..

    Örneğin;

    Nazım Hikmet'in kıyamet sureleri başlığı altında yazdığı ''alametler suresi'', ''tebahhur suresi ''başlıklı şiirleri atmosfer olarak kendisine dini mitolojik olan bir üslubu seçmiştir..

    Turgut Uyar'ın ' Bir Kantar Memuru İçin İncil'',''Akçaburgazlı Yekta'nın Mahkeme Kararı Aldığında Söylediği Mezmur'dur'' ve bir çok şiiri üslup ve öykünme olarak dini veya destani (esatirik )atmosferi esas almıştır..

    ilhan berk ise yaptığı bir söyleşide ; Bilerek dili bozmak istedim. Bu bozulma etkisini de Incil'le açıklayayım .Incil benim için çok önemli bir kitap. Incil'i çevirenler Türkçeyi çok da iyi bilen bir azınlıklar topluluğudur ve Incil'in kalıplarını aynen orada kullanmışlar. . Ben bunlardan çok yararlandım.

    Demektedir..

    Asaf halet Çelebi bütün şiirlerinde gerek semavi dinlerin, gerekse uzak doğu dinlerinin sözcüklerinden ve formlarından birebir yararlanmıştır.. Ve bu inançlara ait ritüellerin ruh ve havasını böylece vermek istemiştir..

    Mısrı Kadim şiirinde örneğin şair ;

    dut bu â'ru ünnek pahper
    kama pet kama tâ
    mısır metinlerinde okuduğum cümleler
    seninle okuduklarımsa büsbütün başka şeylerdi

    Veya klise şiirinde rumca olduğunu sandığım bir duanın en canalıcı kısmını verebilmekte şair:

    evlôim ni i vasilîya tu patrôs

    aynı şair sema ı mevlana şiirinde tasavvufi havayı vermek için

    güneşli bahçelerde ağaçlar
    halak-semâvâti-vel'ard'h
    yılanlar ney havalarını dinler
    tennure giymiş ağaçlarda

    diyerek bir ayetten birebir alıntı yapabilmekte..

    örnekler o kadar çoğaltılabilir ki..Bu yüzden burada bitirmek istiyorum

    Din veya dinler , sosyoloji bilimi açısından bir vakıadır(olgudur)
    Yanında veya karşısında olanların bir vesile ile kendi pozisyonları dahilinde dinlerle ilgilenmesi oldukça normal bir durumdur..


    2..Bir kısım okuyucuda irkilmeye yol açan birinci dize hakkında düşüncelerim..

    Ben bu dizeye ait formatı ilkin ismet özelin kullandığını sanıyorum..

    Zira anılan şairin ,DAVUN ..isimli şiirinde geçen şu mısrada aynı format bambaşka bir anlamla kullanılmıştır..

    esirgeyen bağışlayan DİRENME’nin adıyla

    çünkü bu şiirde bilerek ve isteyerek bir yerine koyma vardır..

    anılan şair daha sonra geçirdiği inanç istihalesine karşın bu şiirinin anılan dizesini değiştirmemiştir..


    bunun bir çok nedeni olabilir ve bana göre şair yıllara göre haleti ruhiyesinin aynen görülmesini istemiş olabilir..


    Bu şiire gelince

    şairin türk şiiriyle ilgilenenlere bir nidası bu..

    içinde istihza olabilir demek istiyorum ama -eleştirmenleri tanrıcıklar olarak niteleme yönünde- bunu şiirin akışından görmek mümkün değil..

    esirgeyip bağışlayan Allahın adıyla ifadesi esirgeyip bağışlamanın insanlarda bulunmadığı anlamına gelmez üstelik..

    İslami inanışa göre yeryüzünde Allahın halifesi olan insanın da güzel ahlaka ait nitelemeleri üzerinde taşıması mümkündür..

    bir anne veya ebeveyn çocuğunu kusurlarına rağmen esirger ve bağışlar..


    her neyse ..


    şiirin birinci dizesine olan yoğunlaşmadan dolayı şiirin bütününe ilişkin değerlemeyi es geçmek istemiyorum..

    3. şirin bütünü hakkında:

    Bu şiirin igare sanatına dair bir şiir olduğunu düşünmekteyim..

    İGARE
    Bir şairin, şirinin bir başka şair tarafından benimsenmesi anlamındaki sirkat’ın türü. Benimsenen şiirde bazı değişiklikler yapılır veya sadece bazı sözcükler alınırsa sirkat, igare (nesh olarak da adlandırılır) olur. Şiirin sözcükleri değil anlamı benimsenmişse ilmâd ya da selh adı verilir


    Şiirin içinde yer yer istifham göndermelerini andıran kısımlar var öte yandan , kimi eski şairleri veya şiirleri övüyor mu yeriyor mu konusunda müphem kalan ifadeler mevcut...


    okuyuculara ve şaire selam ve sevgilerimle...













    Cevap Yaz
  • Mücella Pakdemir
    Mücella Pakdemir

    Şerefe diyerek bir başlık atılmış. Sanırım rakı sofrasının ürünü.
    Esirgeyen bağışlayan Rabbim, sizi de esirgeyip bağışlasın.
    Şiire iyi niyetle bakmak istiyorum, çok güzel dizeler de mevcut içinde ama dinimizle ilgili alay unsurları iyi niyetime mani oluyor. Saygıyı elbet zorla beklemiyoruz. Keşke siz içinizde hissedebilseydiniz.

    Cevap Yaz
  • Nihat Gülle
    Nihat Gülle

    SİZİ İNSANLARIN MANEVİ DEĞERLERİNE SAYGIYA DAVET EDİYORUM BU DİZELER TALİHSİZCE YAZILMIŞ ANLAM KARGAŞASI İÇERİSİNDE KELİMELERİN ARKASINA SAKLANARAK GERÇEK NİYETİNİ GİZLEMİŞ ZAVALLI BİR ŞAİRİN ŞİİR MÜSVEDDESİ BU SEVİYESİZ SALDIRI VE HAKARET DOLU ŞİİRİ ESEFLE KINIYORUM BU ŞİİRMİ GÜNÜN ŞİRİ SEÇİLDİ YAZIK ...TALİHSİZ BEŞ PARA ETMEZ GİZLİ ART NİYETLİ SALDIRILARLA DOLU BU ŞİİRİ VE ŞAİRİ İNSANLARIN MİLLİ VE MANEVİ DUYGULARINA SAYGIYA VE NEZAKETE DAVET EDİYORUM BU ŞİİRİ AKIL İZAN VE İNSAF VİCDAN SAHİBİ HİÇBİR İNSAN KABUL EDEMEZ BENDEN 1 PUAN BİLE ETMEZ ŞAİR NEYİ KİME BAĞIŞLATIYORSUN DAHA AÇIK SÖYLEDE MERAMINI GERÇEK NİYETİNİ ANLASIN BÜTÜN ANTOLOJİ SİTESİNİN DEĞERLİ ÜYELERİ..

    Cevap Yaz
  • Tahtına Dargın Padişah
    Tahtına Dargın Padişah

    EĞER BİR ÖMRÜ YOKTAN VAR EDEN YÜCE ALLAH' A BAĞIŞLAYAMADIKSA KİME NEYİ BAĞIŞLARSAK BAĞIŞLAYALIM... VALLAHİ YALAN BİLLAHİ YALAN

    Cevap Yaz
  • Abdullah Sandalcı
    Abdullah Sandalcı

    İslamiyeti dejenere etmek isteyenler bilmelidir ki, bu fikir kendilerinde oluştuğu an kendileri dejenere olmuşlardır. İnançları, hele hele her Ayet'in başında geçen besmeleyi saygısızca, ölçüsüzce değiştirme hakkını ne şiir verebilir, nede haddi aşmayan bir şair bunu yapabilir. Birde merak ettiğim ''bir çift Rosenberg'' den kasıt idam edilen kominist casus Rosenberg çifti mi ? onlarsa bu şiiri tamamlamışlar.

    Cevap Yaz

TÜM YORUMLAR (23)

Cansever Eyüboğlu