BENCİLLİK Konulu Şiir Yarışması Hece Son ...

Esma Özan
8

ŞİİR


0

TAKİPÇİ

BENCİLLİK Konulu Şiir Yarışması Hece Sonuçları

DİKENSİZ GÜLLER GURUBU
MART AYI BENCİLLİK KONULU ŞİİR YARIŞMASI HECE DERECELERİ:

1. ŞİİR: AŞIK BİNALİ………………....DELİ DEĞİLDİR………………………………….….272
2. ŞİİR: AHMET TURANOĞLU …….KADI ‘n’ IN GEÇER SÖZÜ! ***HAKİKAT***……..237
3. ŞİİR: H.ŞAKİR TAŞÇIOĞLU….,,..KİBİR-HASET-İHTİRAS…………………………….230

--DEĞERLENDİRMELER--

1 NUMARALI ŞİİR (82+80+80+30 = 272)

DELİ DEĞİLDİR - AŞIK BİNALİ

Gördüğü her şeye benim diyenler
Bu dünya kimsenin malı değildir
Tok konuşup, büyük lokma yiyenler
Yarı aç gezenler deli değildir

Sayamam mevlanın hikmetlerini
Saymakla tükenmez nimetlerini
Paylaşmak güzeldir izzetlerini
Cömertlik cimri'nin eli değildir

Bardak bulunmazken, küp benim diyen
Başak benim diyen, sap benim diyen
Komşusu aç iken, hep benim diyen
Gökte uçsa bile veli değildir

Etrafı ağlarken, gülmek faydasız
Dünya'yı eline almak faydasız
Karun kadar zengin olmak faydasız
Sermayesi boştur, dolu değildir

Varıyla övünüp, varı söylese
Zararı unutup,kârı söylese
Yoksulun yanında bal bile yese
Lokması kurudur, sulu değildir

Bencil nazarın da uzundur hayat
Ömür hesaplıyken saniye, saat
Verilen nimete etmez kanaât
Sanki yaradanın kulu değildir

İnsan oğlu mayasını bilmeli
Dünya benim diyen olmazmı deli
Uyan, kendine gel, aşık........li
Bu yol ermişlerin yolu değildir
***********************************************************************************
HASAN KOCABAŞ:

Şiir, 11’li hece ölçüsüyle yazılmıştır. Bir dize hariç tamamı 6 + 5 duraklıdır. Ölçü ve duraklardaki uyum söyleyişi güzelleştirmiştir. (90)

Şiirdeki kafiye sistemi (a-b-a-b) – (c-c-c-b) şeklindedir. Şiirin ayağını oluşturan dizelerde (değildir) kelimesi rediftir. (malı – deli – eli – veli – dolu – sulu – kulu – yolu) kelimeleri ise kafiye olarak kullanılmıştır. Sesli harflerde uyumsuzluk bulunmakla birlikte, ozan geleneği buna izin vermektedir. Kafiyeyi oluşturan kelimelerin sonlarındaki sesli harflerin bir kısmı kelimenin köküne dahilken, diğer kısmında (i) hali eki durumundadır. Ozan geleneği nedeniyle bu husus da hata olarak kabul edilmemiştir.
İlk dörtlüğün birinci ve üçüncü dizelerinde yarım kafiye (dİ – yİ) , ikinci dörtlükte tam kafiye (hikmet – nimet – izzet) , üçüncü dörtlükte yarım kafiye (küp – sap – hep) , dördüncü dörtlükte yarım kafiye (gül – al – ol) , beşinci dörtlüğün ilk iki dizesine tam kafiye (var – kar) / (üçüncü dizesinde kafiye sistemi bozulmuştur) , altıncı dörtlükte tam kafiye (hayat – saat –kanaat) ve son dörtlükte tam kafiye (li) kullanılmıştır. (90)

Şiir, seçilen yarışma konusuna uygundur. Bu uygunluk şiirin tamamına hakim olduğu gibi, dörtlüklerin kendi içinde de korunmuştur. (100)

Şiirde, ozan geleneğine uygun olarak noktalama işareti kullanılmayabilirdi. Ancak birkaç yerde kullanılıp tamamında kullanılmaması hata olarak kabul edilmiştir. Ayrıca virgül işaretlerinden birinde de virgülden sonra boşluk bırakılmamıştır. İkinci dörtlükte (mevla) kelimesi Allah kelimesinin yerine kullanıldığı halde ilk harfi büyük yazılmamıştır. (cimri’nin) kelimesinde kökün ekten ayrılması hatalıdır. Aynı hata (Dünya’nın) kelimesinde de yapılmıştır. (Bencil nazarın da) bölümünde (da) ekinin birleşik yazılması gerekirdi, zira dahi anlamında değildir, hal ekidir. Allah anlamına gelen (yaradanın) kelimesinin ilk harfinin büyük olması gerekirdi. Son dörtlükte (İnsan oğlu) birleşik yazılmalı, (olmazmı) kelimesindeki (mı) soru eki de ayrı yazılmalıydı. (40)

Şiirde, birkaç dize hariç, akıcı bir üslup kullanılmıştır. Dil anlaşılır şekildedir. (90)

Toplam puan: 410 / 5: 82
**************************************************************************************

OSMAN ÖCAL:
*** Şiir 6+5=11 hece ölçüsüyle yazılmış, son dörtlüğün ilk mısrasında kural bozulmuş ve 4+4+3=11 olmuş.
*** İlk dörtlük abab çapraz kafiye diğerleri cccb,dddb…devam etmiş.
*** ayaklar ozan geleneğine uyumlu olarak yazılmış.
***İkinci dörtlükte Mevla kelimesi büyük harfle başlamalı eki ayrı yazılmalıydı. Dördüncü dörtlükteki Dünya kelimesi sonundaki ek bitişik yazılmalıydı. Dünya terim olarak kullanıldığı zaman özel isim olur.Altıncı dörtlükteki nazarında kelimesin sonundaki da eki bitişik yazılmalı, son dörtlükte olmazmı kelimesi olmaz mı şeklinde olmalı,cümle sonuna soru işareti konmalıydı.
*** Şairin mahlasının üç heceli olduğunu varsayıyorum.
*** Şiir verilen konuya uygun olup örneklemeler olumludur.Ozan geleneğine göre yazılmıştır.Şiirin başından sonuna bütünlük hakim olup,final olumludur.
PUANI:80
*************************************************************************************
ŞAKİR ALİMOĞLU ………. 80
*************************************************************************************
DENİZ ŞAHİNOĞLU:
1. KITADA… AÇ GEZENLERLE DELİLİĞİN BİR BAĞI BULUNMADIĞINI DÜŞÜNDÜM. DELİLİK MECAZİ ANLAMDA DA OLSA FARKLIDIR. SADECE SES BENZEMİŞ.
2. KITADA… 1. VE 2. MISRALARDA ANLAM BENZERLİĞİ VAR. KELİME TEKRARI OLMASA DA ANLAM TEKRARI VAR. ŞİİR DE ANLAM TEKRARI OLMAMALI…
3. KITADA.. HER 4 MISRA BİRBİRİNDEN KOPUK. REDİFLER UZUN TUTULMUŞ.
4. KITADA… “SERMAYESİ BOŞTUR” DERKEN “DOLU DEĞİLDİR” DEMENİN ANLAMI YOK. YİNE AYNI HATA. ANLAM TEKRARI…
5. KITADA… AYNI HATA. MISRALAR KOPUK.
6. KITADA SADECE 1 VE 2 MISRA BAĞIMLI. DİĞERLERİ KOPUK.
7.KITADA. AZ BİR İMGESEL BOYUT VAR. BÜTÜN ELE ALIRSAK BU KADAR UZUN ŞİİRDE DAHA ÇOK KONU ANLATABİLİNİRDİ.

ŞİİR ÇOK ZAYIF… 30
***********************************************************************************

2 NUMARALI ŞİİR (58+50+55+40= 230)

Kibir-İhtiras-Haset - HALİL ŞAKİR TAŞÇIOĞLU

Bu hayatın bir sonu var,
İnsanlarda fesat niye? ..
Öğrenecek çok konu var,
Bu ihtiras,haset niye? ..

Bir gün bu alem duracak,
Yer, gök, sanki kuduracak..
Taş duracak,su duracak
Bu ihtiras,haset niye? ..

Bencillik almış yürümüş
Gözleri hep hırs bürümüş..
Can çürümüş,ten çürümüş
Bu ihtiras,haset niye? ..

Doğrular mükafat alır
Eğriler belasın bulur..
İyilik yana kar kalır
Bu ihtiras,haset niye? ..

Yaratandan hayır dile,
Kim, ne kazanmış şer ile? ..
Kötü işte! ..Bile bile
Bu ihtiras,haset niye? ..

Fesat: Bozukluk,çürüme.
Kibir: Büyüklük taslama.
İhtiras: Şiddetli istek,aşırı hırs.
Haset: Kıskançlık.

*************************************************************************************
HASAN KOCABAŞ:

Şiir, 8’li hece ölçüsüyle yazılmıştır. Şiire 4 + 4 durak sistemiyle başlanmış, ancak devam ettirilememiştir. Bu da söyleyişteki güzelliği azaltmıştır. (50)

Şiirdeki kafiye sistemi (a-b-a-b) – (c-c-c-b) şeklindedir. Şiirin ayağı (fesat niye – haset niye) kelimeleriyle oluşturulmuşken, diğer dörtlüklerde bundan vazgeçilmiş ve ilk dörtlüğün son dizesi olan (Bu ihtiras, haset niye? ..) kelimeleri, redif olarak ayak haline getirilmiştir. İlk dörtlüğün birinci ve üçüncü dizelerinde zengin kafiye (sonu - konu) , ikinci dörtlükte tam kafiye (dur - kudur) yapılmış, ancak üçüncü dizede (duracak) kelimesi yeniden kullanılmıştır. Üçüncü dörtlükte zengin kafiye (yürü – bürü - çürü) , dördüncü dörtlükte yarım kafiye (al – bul – kal) , beşinci dörtlükte zengin kafiye (dile – ile – bile) kullanılmıştır. (70)

Şiir, ihtiras ve haset duyguları bencilliğin görüntüleri olarak kabul edilirse, seçilen yarışma konusuna sayılabilir. Ancak yine de şiirde, bencilliğe ilişkin özellikler çok az vurgulanmıştır. (60)

Şiirde genel anlamıyla noktalama işareti kullanılmıştır. Ancak eksiklikler yanında virgül işaretinden sonra boşluk bırakılmamış, soru işaretinden sonraki iki nokta (toplam üç nokta) da soru işaretinden ayrı yazılmıştır. Dördüncü dörtlükte (eğriler belasın bulur) ve (İyilik yana kar kalır) dizelerinde imla kurallarına aykırılık ve söyleyişte aksaklık vardır. (70)

Şiir, birkaç dize hariç akıcı, dil anlaşılır sayılabilir. Ancak bazı bölümlerde, art arda gelen dizeler arasında anlam ve konu ilgisizliği görülmektedir. Örneğin “Öğrenecek çok konu var” dizesi, yalnızca kafiye oluşturmak için oraya konulmuş gibidir. Zira haset, fesat ve ihtirasın kötülüğü ile öğrenilecek çok konunun olması arasında herhangi bir ilgi kurulamamaktadır. Yine “alem, su, taş duracak” ise yer gök nasıl kuduracaktır? Zira kudurmak, aşırı hareketlenmeyi anlatır. Yine taşın durmasının nasıl bir durumu anlattığı anlaşılamamaktadır. (40)

Toplam puan: 290 / 5: 58
*************************************************************************************
OSMAN ÖCAL:
***Şiir 4+4=8 hece ölçüsüyle yazılmış. Ama ikinci dörtlükte birinci mısra,
Üçüncü dörtlükte birinci mısra, dördüncü dörtlükte ikinci ve üçüncü mısra, beşinci dörtlükte ikinci mısrada kalıp bozulmuş.
***İlk dörtlük abab çapraz kafiye, diğer mısralar cccb,dddb… olarak devam etmiş. İkinci dörtlükte duracak kelimesi aynı anlamda mısra sonunda iki defa kullanılmış.
*** Şiirin genelinde bir bütünlük hakim gözüküyor. Şiir bencilliği işlemiş bile olsa bencillik dışına taşmış gibi. Örnek:şer ile bencillik ilişkilendirilmiş.
*** belasın kelimesinde hece düşmesi var. Yaratan kelimesi Yaradan olarak yazılmalı, – dan eki ayrılmalıydı diye düşünüyorum.

PUANI: 50
*************************************************************************************
ŞAKİR ALİMOĞLU ………. 55

*************************************************************************************
DENİZ ŞAHİNOĞLU:
5 KITA VE 8 HECE. DAR ALANDA KELİMELERE DANS ETTİRİLEBİLİRDİ. 8LİK ŞİİRLER 4+4 BAŞLAMIŞ 3+3+2 GİBİ DEVAM ETMİŞ. DURAKLAR BOZUK. KELİMELERİN BAZI KISMI AKICI OLSA DA YİNE AYNI HATA. ANLAM TEKRARI. “””BU HAYATIN BİR SONU VAR””” BİR GÜN BU ALEM DURACAK,””” TAŞ DURACAK,SU DURACAK””” BUNLAR TEKRARDAN İBARET.. ŞİİR BAŞLI BAŞINA ŞİFRE OLMALI. ZATEN BASİT KELİMELERE BİR DE DİPNOT DÜŞMEK ŞİİRİ TAMAMEN ÇÜRÜTMÜŞ.

ŞİİR ZAYIF: 40
**************************************************************************************
3 NUMARALI ŞİİR (82+70+60+25= 237)

'KADI’n'IN GEÇER SÖZÜ! ..***HAKİKÂT*** -AHMET TURANOĞLU

'Ya benim ya toprağın! Sevdim mi adam gibi! '
Mihenk taşı ölümse; bencillik aşk değildir! ..
Beyaz atlı filozof, olsa yârin sahibi;
Fethedince ülkeyi! Sonu:'-diz çök! eğil! 'dir! ..

Sevginin karşılığı; kavuşma şartı olmaz!
Aşık 'kendinden geçen'; mutlu eden insandır.
Kadının Havva geni, aldanmaktan alır haz;
Yuvaya dişi kuşlar, en ideal sultandır.

Kadın aşkta başkadır,sınır tanımaz asla!
Her gün güneş misâli,doğsun ister kocası.
Sevmediği erkeği, zehirler altın tasla;
Aşkına cevap bulsa,huzur tüter ocağı! ..

Erkek için evlilik,düzenli bir hayattır!
Her kurala uyarken kaçamakta bir gözü...
Aşktan çabuk usanır,istediği rahattır;
Karışmazsa keyfine,'kadı’n'nın geçer sözü! ..

*************************************************************************************
HASAN KOCABAŞ:

Şiir, 14’lü hece ölçüsüyle yazılmıştır. Şiire 7 + 7 durak sistemi hâkimdir ve başarıyla uygulanmıştır. (100)

Şiirdeki kafiye sistemi (a-b-a-b) – (c-d-c-d) – (e-f-e-f) – (g-h-g-h) şeklindedir. (a) işaretli dizeler arasında zengin kafiye (gibi-sahibi) , (b) işaretli dizeler arasında zengin kafiye (değildir-eğil’dir) , (c) işaretli dizeler arasında tam kafiye (olmaz-haz) , (d) işaretli dizeler arasında tam kafiye (insan/dır-sultan/dır) , (e) işaretli dizeler arasında zengin kafiye (asla-tasla) , (f) işaretli dizeler arasında kafiye oluşturulamamıştır (kocası-ocağı) , (g) işaretli dizeler arasında tam kafiye (hayat/tır-rahat/tır) , (h) işaretli dizeler arasında tam kafiye (göz/ü-söz/ü) kullanılmıştır. (90)

Şiir, bencillik konusunu evli eşler bakımından işlemiştir. Adına aşk denilen ve fakat bencillikten başka bir şey olmayan seçenekli duygular ve düşünceler, eleştirel bir bakışla imgelenmiştir. Şiire göre her erkek ve her kadın, adı aşk konulan evliliğin şartlarını, yalnızca kendisinin mutlu olması üzerine kurmaktadır. (100)

Şiirin tamamında noktalama işareti kullanılmıştır. Ancak çok fazla kullanılmıştır. Örneğin ünlem işaretlerinden sonra iki nokta konulmasının bir katkısı yoktur. Zira dizelerde (daha neler, neler) anlamı bulunmamaktadır. Yine (Mihenk taşı ölümse) şartından sonra noktalı virgül değil virgül konulabilir. Benzer fazlalıklar ve hatalı kullanım şiir boyunca deam etmektedir. Virgül işaretlerinden sonra boşluklar da bırakılmamıştır.
'KADI’n'IN GEÇER SÖZÜ! ..***HAKİKÂT*** başlığında niçin iki başlık kullanıldığının sebebi anlaşılamamıştır. Sözü geçen varlığın kadı ve kadın olduğu gibi bir imaj oluşturulmakla birlikte, şiirde kadı ile ilgili herhangi bir ifade bulunmamaktadır. (50)

Şiirde akıcı ve anlaşılır bir dil kullanılmıştır. Şartlı – cevaplı cümlelerle ve yerli yerinde imgelerle şiir zenginleştirilmiştir. Ancak noktalama işaretlerinin iç içe girmesi, şiirin okunmasına duraksamalar oluşturmaktadır. (70)

Toplam puan: 410 / 5: 82
*************************************************************************************
OSMAN ÖCAL
***Şiir 7+7=14 hece ölçüsüyle yazılmış. Baştan sona hatasız devam etmiş. Ama son mısradaki ‘kadı’n’nın kelimesi ne için öyle yazılmış anlamış değilim. Kelimeye vurgu ya da dikkat çekmek amacıyla kadı ve kadın iki anlam verilmek istenmişse yine tek n harfi kullanılmalıydı.
***İlk dörtlük abab çapraz kafiye, ikinci dörtlük cdcd çapraz kafiye, üçündü dörtlük efef çapraz kafiye ve ocak ve koca kelimelerinde kökte kafiye yok,ı ile kfiye yapılırken kocası kelimesinde s kaynaştırma eki girmiş. Dördüncü dörtlük ghgh çapraz kafiye ile yazılmış.
*** Şiirde bütünlük hakim. Konu olarak genel bir bencillik değil karı koca arasındaki hataları işlemiş.

PUANI:70
*************************************************************************************
ŞAKİR ALİMOĞLU ………. 60
*************************************************************************************
DENİZ ŞAHİNOĞLU:
1 KITADA.. KAPI KISMEN GÜZEL AÇILMIŞ
2 KITADA… “”KADININ HAVVA GENİ, ALDANMAKTAN ALIR HAZ; ”” BU MISRA YI ÇOK DÜŞÜNMEK GEREK. YA DA ALDATILMAKTAN HAZ ALAN KADINI ARAMAK GEREK …
3. KITADA.. “KOCASI”” OCAĞI” SES DEĞİL GÖZ KAFİYESİ OLMUŞ.
4. KITADA… 1VE2 TAMAM. GÜZEL ANLAMLI AMA 3VE 4 ANLAMI DAĞITMIŞ
KONUYU TOPARLAYAMAMIŞ
DAĞINIK… 25

**************************************************************************************

4 NUMARALI ŞİİR (22+20 = 42)

BENCİLİM BENCİL - SÜNBÜL BULGU

Düşünüyorum ağıran sızlayan yaramı (13)
Günler geçiyor akmı karamı (10)
Sarmış her yanı açlık dramı (10)
Bencilim bencil sararım kendi yaramı (13)

Yaşamın pürüzsüz yolunu ararım (12)
Elimde tarağım,saçım tararım (11)
Kendi halime yanar,hemde ağlarım (12)
Bencilim bencil kime fayda sağlarım (12)

Bir yetim başı okşayamadım (10)
Dermansız ayaklara baş olamadım (12)
Sefil hayatlara koşturamadım (11)
Bencilim bencil bir kulu hoş tutamadım (13)

Kendime arkadaş edinmişim ben (11)
Bencillik suyunda yıkanmışta ten (11)
Bekleme bu acizden yolun çizde sen (12)
Bencilim bencil yoksunum histen (10)

*************************************************************************************
HASAN KOCABAŞ:

Şiirde ölçü bulunmamaktadır. (10)

Şiirde her dörtlüğü oluşturan dizeler kendi aralarında kafiyelendirilmiştir. İlk dörtlüğün ilk iki dizesinde (kara-yara) kelimeleri arasında zengin kafiye vardır, (mı) birinci dizede iyelik ve hal eki iken ikinci dizede soru ekidir. Dördüncü dizede aynı yapı ve anlamdaki (yaramı) kelimesi kullanılarak kafiye sistemi bozulmuştur. (dramı) kelimesinin kökü de diğer iki dizeyle uyuşmamaktadır. Önceki dizelerde iyelik eki olan (m) , bu dizede kelimenin köküne dahildir. Diğer dörtlüklerde aynı aksaklık devam etmektedir.
İlk dizede (ağrıyan) kelimesi hatalı olarak (ağıran) şeklinde yazılmıştır. İkinci dizede (akmı karamı) kelimelerinin sonundaki soru ekleri bitişik yazılmıştır. İkinci dörtlün ikinci dizesinde (saçımı) şeklinde yazılması gereken kelime (saçım) biçiminde yazılmış,bu durum ölçüye uydurma mecburiyetinden de kaynaklanmamıştır. Üçüncü dizede (hemde) kelimesi sonundaki dahi anlamına gelen (de) ayrı yazılmamıştır. Son dörtlüğün ikinci dizesindeki (yıkanmışta) kelimesinin (yıkanmış da) şeklinde yazılması gerekirdi. Üçüncü dizesinde (yolunu) kelimesi (yolun) , (çiz de) kelimeleri (çizde) şeklinde yazılmıştır ki imla kurallarına aykırılık oluşturmaktadır. (20)

Şiir, bencillik konusunu işlemeye çalışmıştır. Ancak başarılı değildir. (50)

İki adet virgül dışında Şiirde noktalama işareti kullanılmamıştır. Kullanılan virgüllerden sonra da boşluk bırakılmamıştır. (10)

Yazılan, şiirden ziyade şiir denemesi durumundadır. Belirgin bir üslup ve imgeleme yoktur. (20)

Toplam puan: 110 / 5: 22
*************************************************************************************
OSMAN ÖCAL:
***Şiirin mısralardaki hece sayıları 14.13,12,11,10,9 gibi değişkenlik gösterdiğinden puanlama yapmadım.
*************************************************************************************
ŞAKİR ALİMOĞLU ………. HECE VEZNİ İLE YAZILMAMIŞ
*************************************************************************************
DENİZ ŞAHİNOĞLU:
1 MISRA. “AĞIRAN” BENCE “AĞRIYAN” DEMEK İSTEMİŞ. AĞRIYAN VE SIZLAYAN EŞ ANLAMLI.
2. MISRADA AĞRIYAN YARASI OLAN KİŞİ GÜNLERİN AKMI KARAMI BİLEMEZSE? ? ?
VE HAYATIN PÜRÜZSÜZ TARAFINI ARAMAKLA SAÇ TARAMANIN NE BAĞLANTISI OLUYOR ANLAMADIM.
3. MISRADA BENCİLLİK DEĞİL, BECERİKSİZLİĞİ ANLATMIŞ.
4. KITANIN TAMAMI BİRBİRİNDEN KOPUK. HATTA HİÇ YAZILMAMALIYDI.

ŞİİR ZAYIF… 20
**************************************************************************************
5 NUMARALI ŞİİR (52+10=62)

YEMEZLER - MİNE BATMAZ

Yalnızlığın anasıdır, Bencilliğin mihenk taşı. (16)
Taç etme, vur yere! Zannetme yakut taşı. (13)
Belayı berzahtır, besler nefis sütüyle. (13)
Kurutur dallarını, zamansız mevsimiyle. (14)

Sevginin odununa, su döker bencillikler. (14)
Kurutmaya çalışsan da, ateş yanmaz is tüter. (15)
Erdemliğin özüdür, beklentisiz sevgiler. (14)
Beklentiyle seviyorsan, ona sevgi demezler. (15)

Yemezler… Ağalar, beyler… Yemezler… (11)
*************************************************************************************
HASAN KOCABAŞ:

Şiirde ölçü bulunmamaktadır. (10)

Şiirde kafiye bulunmamaktadır. Ses uyumu rediflerle karşılanmaya çalışılmıştır. (10)

Şiirde, bencillik konusu işlenmiştir. Şiirin bütününe de bu tema hâkimdir. (90)

Şiirde noktalama işaretleri başarıyla kullanılmıştır.
İlk dizede virgül işaretinden sonra yazılan (Bencilliğin) kelimesinin ilk harfi küçük olmalıydı. Son dörtlükte de (erdemliğin) kelimesinin yazımı (erdemliliğin) şeklinde olması gerekmektedir. (80)

Şiirde akıcı ve anlaşılır bir dil kullanılmıştır. Şiir imgelerle zenginleştirilmiştir. Ancak “Yemezler” sözü argo bir kelimedir ve şiire yakışmamıştır. (70)

Toplam puan: 260 / 5: 52
*************************************************************************************
OSMAN ÖCAL:

***Şiirin mısralardaki hece sayıları 16,15,14,13,11 gibi değişkenlik gösterdiğinden puanlama yapmadım.
*************************************************************************************
ŞAKİR ALİMOĞLU ………. HECE VEZNİ İLE YAZILMAMIŞ
*************************************************************************************
DENİZ ŞAHİNOĞLU:
SANIRIM HECE DALINDA OLACAKTI BU DEĞERLENDİRME.
KAFİYE HİÇ YOK.

SADECE KATILDIĞI İÇİN PUAN VERİYORUM… 10
**************************************************************************************

6 NUMARALI ŞİİR (46+40+40+30= 156)

....Hürriyet hepimizin.... - AHMET ÖNGÜL

Yıldızsız,parıltısız,kandaki yansımalar.
Dikenli tel misali,damlayan yanılmalar.
Süngü sivri mi sivri,yürekten kanamalar.
Gölgelerin sesleri,geriden ağlamalar.

Uçurum taşlı,yol bir,düşeni görmüyorlar.
Aşkından içen bilir,geleni dövüyorlar.
Bilmezler yaşam nedir,bileni sevmiyorlar.
Onların kalbi demir,seveni gömüyorlar.

Herşey onlara özgü,kan emen yarasalar.
Örülmüş renkli çözgü,ah bir de ayırsalar.*
İçine doğru büzgü,çözülür açılsalar.
Saçılır kara bölgü,sırmalı palyaçolar.

*Tekstil'de çözgü (Ham iplikten dokumaya hazırlanmış iplerin bir araya getirilip
desene göre tasnif edilme işlemidir)
*************************************************************************************
HASAN KOCABAŞ:

Şiir, 14’lü hece ölçüsüyle yazılmıştır. 7 + 7 durak sistemi kullanılmıştır. (90)

Şiirde kafiye bulunmamaktadır. Ses uyumu rediflerle karşılanmaya çalışılmıştır. (10)

Şiirde bencillik konusuyla belirgin bir ilgi kurulamamıştır. (30)

Şiirde noktalama işaretleri kullanılmıştır ama yerli yerinde değildir. Örneğin tüm dizelerin sonuna nokta konulmuştur. Oysa bunlar sıra cümleleri durumundadır. Virgüllerden sonra boşluk bırakılmadığı için kelimeler birbirine girmiş durumdadır. (30)

Şiire belirsizlik hâkimdir. İfadenin akıcı olduğu söylenemez. Çünkü akıcı sayılması için aynı zamanda anlaşılır olması gerekmektedir. (70)

Toplam puan: 230 / 5: 46
*************************************************************************************
OSMAN ÖCAL:
*** Şiir 7+7=14 hece ölçüsüyle yazılmış, tamamında kurala uyulmuş.
*** Şiirin dize sonlarındaki kelimelerin kökleri; yansı,yanılmak,kan,ağlamak,görme,dövmek,sevmek,gömülmek,yarasa,ayırmak,açılma,palyaço dır.köklerle kafiye yapılmamış, eklerle kafiye yapılmış. Birinci dörtlük aaaa, ikinci dörtlük bbbb, üçüncü dörtlük aaaa, palyaço bozmuş.
*** Üçüncü dörtlük birinci mısrada her şey olarak ayrı yazılmalıydı. İlk yedi heceden sonraki virgüllerden sonra boşluk bırakılmalıydı.
*** Şiirin başlığını konu ile alakalı bulmadım. Ayrıca içerik olarak da bencillikle pek alakalı bulamadım. Yani kan emen yarasalar derken, bu tür insanları bencil diye mi nitelendiririz? Şiir içerik olarak başka konulara da çekilebilir nitelikte. Yine bazı dizelerin anlamlarını çıkaramadım. Örnek: Dikenli tel misali, damlayan yanılmalar. Yanılmak aldanmak olduğuna göre, damlayan aldanma nasıl dikenli tel gibi oluyor?

PUANI:40
*************************************************************************************
ŞAKİR ALİMOĞLU ………. 40
**************************************************************************************************************************************************
DENİZ ŞAHİNOĞLU:
1. KITADA “MALAR” KAFİYE DEĞİLDİR. KAFİYE KELİMENİN KÜKÜNDE OLUR. REDİF DE OLUR AMA AKICILIĞINI VE ANLAMINI BOZMADAN OLUR. “””“YANSI-YANIL- KANA””” YANİ UYUMSUZ
2. KITADA BOL TEKRAR. DÖRT MISRADA DÖRT KELİME. “””GÖRMEK, DÖVMEK, SEVMEK, GÖMMEK”””
3. KITADA HER 4 MISRAYI 4 FARKLI ŞİİRDEN ALINMIŞ GİBİ.

GENEL BAKIŞ ŞİİRDE “BENCİLLİK” YERİNE KISMEN ZULÜM ANLATILMIŞ

ŞİİR ZAYIF… 30

BU ŞİİRLERDE ELBETTE BİRİNCİ ÇIKACAK VE ELEŞTİRECEKLER. ELEŞTİRİLMEDEN ÖNCE DİĞER ŞİİRLERİ DE OKUMALARINI TAVSİYE EDERİM. ÇÜNKÜ DEĞERLENDİRMEK ZORUNDA OLDUĞUM ŞİİRLERİN İÇİNMDE EN MAKBULUNE PUAN VERMEK ZORUNDAYDIM. BUNUN İÇİN ŞİİRLERİ 100 ÜZERİNDEN DEĞİL DE 50 ÜZERİNDEN PUANLAMAYI UYGUN GÖRDÜM. NE YAZIKKİ 50 PUANI BİLE VEREMEDİM.
ELBET BENİMDE HATALARIM OLACAKTIR. GAYRETİM BU HATALARI EN AZA İNDİREREK DEĞERLENDİRME…

SAYGILARIMLA…
DENİZ ŞAHİNOĞLU

Esma Özan
Kayıt Tarihi : 6.4.2008 23:13:00
Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Şiiri Değerlendir
Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.
  • Mehmet Selim Polat
    Mehmet Selim Polat

    Teşekkür ederim mükemmel olmuş,Şair ne güzel söylemiş:(Mal sahibi,mülk sahibi,hani bunun ilk sahibi?,malda yalan,mülkte yalan,var birazda sen oyalan-Yunus emre)selam ve sevgiler sunarım.

    Cevap Yaz

TÜM YORUMLAR (1)

Esma Özan