Adiyat Suresi Şiiri - Osman Erdoğmuş

Osman Erdoğmuş
561

ŞİİR


10

TAKİPÇİ

Adiyat Suresi


ADİYAT SURESİ

Adını ilk ayetinden alır.
Düşmanca saldırı manasına gelir.
Mekkidir. İlk surelerdendir.
Gizli davet dönemine denk gelir. 2, yıla tekabül ediyor.
Konusu: İnsan Allah ilişkileri.
Eğer insan ahreti inkar ederse veya ahretten gafil bir hayat yaşarsa nasıl vahşileştiği, ahlaki yönden nasıl aşağılık bir seviyeye düştüğü anlatılıyor.
Yemin “Vav”ı ile başlıyor. 16 sure böyle başlıyor. Bu da üzerinde düşünmemizi istiyor. İnkarcı muhatapların tepkilerini veriyor bu ayetler.

1. Vavı Kasemin Karşılığı: Allah şahittir. Vahye, nefretle saldıranlara. DABHAN: göğüsteki hırıltı ve hışma denir. Vahye saldırı işleniyor bu ayetlerde. Öfkeleriyle adeta burnundan soluyan adamlar.
Burada övücü bir ifadenin değil tam tersine yerici bir ifadenin yer aldığını görüyoruz. Dünü anlatan ayetlerin günü de şekillendirmesi gerektiğini akıldan çıkarmamak lazım.
Bu düşmanlığı yapanlar ve düşmanlığı yaparken ne tür bir alet ve araç kullanıyorlarsa "Adiyat"ın içine girer.
Düşmanların Müslümanlara karşı kullandığı silahlar, şimdi bomba füze atılıyor.
Soluk soluğayı makale, kitap, medya, basın yayın da bu kavramın içindedir.

2. İçinde öfke ateşiyle etrafı tutuşturanlara Allah şahittir.
MURİYAT: Ateşin tutuşması, tutuşturanlar demektir. Taşı taşa vurmakla çıkan kıvılcım.
KADHAN: körüklemek, bir ateşi kışkırtmayı ifade ediyor. Ebu Leheb’i hatırlayalım. Efendimiz Kureyş Kabilesini toplayıp, şu dağın ardında düşman var desem bana inanır mısınız? Demişti. Hepsi birden evet deyince Efendimiz, Ben Allah’ın resulüyüm dediğinde Ebu Leheb, elin kurusun, bunun için mi bizi topladın diyerek kinini kusmuştu. Onların bu olumsuz dünyalarını bize anlatıyor.
Günümüzde İslam’a kin kusanları da bu kategoriye alırız.
Kıvılcım dediği içindeki kin. Sözle, entrika ile nefretle çıkıyor. ALİ İMRAN 118
Kin adeta kurumsallaşıp teşkilatlanıyor.
Ne acıdır ki bugün Müminlerin birbirlerine bakışlarında bu öfke mevcut.

3. Kasıp kavuran bir kinle sabahlayanlara Allah şahittir. (Velit Bin Mugire sabaha kadar uyumuyordu. Kendi iç dünyasında müthiş bir çelişki yaşıyordu.) “El Muğirat” ile Mugire aynı kökten geliyor.
Sabaha kadar kinleriyle projeler yapıyorlar. Kinlerini ağ gibi örüenler. ENFAL 30

4. Tozu dumana katarak ortalığı bulandıranlara Allah şahittir.
Bu öfkeleri ile bu düşmanlıkları ile her türlü çirkinliği ortaya koyuyorlar.
Tefrika yaparlar, bozgunculuk yaparlar.

5. Bu düşmanlıkla toplumun ortasına dalanlara Allah şahittir. Bu sebeple onları can evinden vuruyorlar.
Toplumun yücelttiği değerlere saldırırlar. Kur’ana ,Peygambere saldırırlar.

6. KENUD: çok kaba, çok çirkin, nankör manalarına gelir.
Bu yeminlerin cevabı bu ayette veriliyor. İlk 5 ayette anlatılan bu insanlar var ya bu insan tipleri Rabbine karşı mutlak bir nankörlük içerisindedirler.
Rabbine nankör olan insan başkasına da çok kolay bir şekilde yapar.
Allah’ın hayatımızı kolaylaştırmak için verdiği imkanları Allah’ın emrettiği yerlerde kullanırsak nankörlükten kurtuluruz. Silah, güç, kuvvet sağlık.

7. İnsanın kendisi buna şahittir. Bu nankörlüğünü bilerek yapıyor. Bu kötü vasıfları kabul etmiş.
Bir görüşte Allah insanların yaptıklarına şahittir.

8. Sevginin tutkuya, ihtirasa dönüşmesi.
Buradaki HAYR bütün alimlerimize göre mal ve servet olarak değerlendirilmiştir.
Kabalığın, çirkinliğin illeti bu ayette geliyor. Dünya sevgisi tüm sapmaların başıdır. İnsanoğlu geçiciye kalıcı muamelesi yaptığında kendine zulmeder, mala zulmeder, Allah’a zulmeder.
Mala aşırı düşkünlük insanın cömertliğini engelliyor.

9. Bilmez mi ki, kabirden çıkıp hesap vereceğini.

10. Göğüslerde saklı olan her şey bir gün gelip ortaya serileceğini bilmez mi o KENUD insan.
Ruzi mahşerde ortaya dökülmesi halinde utanacağımız şeyleri şimdi yüreğimizde, kalbimizde saklamayalım.
Gaye, temiz bir gönülle ahirete gitmek.

11. Bugün, bu dünya hayatında her şeyden haberdar olan Rabbimiz elbette ahirette de her şeyimizi en ince teferruatına kadar bilecek.
Allah her şeyden haberdar olduğunu bilen insan kötülük yapabilir mi?
O senin Rabbindir. Yine Onun kapısına yönelirsen Onun kapısı red kapısı değildir.

ADİYAT SURESİNİ HAYATA TAŞIMAK

1. SERVET AHLAKINA DİKKAT ÇEKİLİYOR.
2. NANKÖRLÜK İNSANI BİTİREN BİR OLGU.
3. AHİRETE İMAN VE HESABINI VERECEĞİN BİR HAYAT YAŞAMAK.

Osman Erdoğmuş
Kayıt Tarihi : 14.3.2019 20:29:00
Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Şiiri Değerlendir
Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.

Bu şiire henüz hiç kimse yorum yapmadı. İlk yorum yapan sen ol!

Osman Erdoğmuş