Soru:
Erkeklerin başı açık namaz kılmaları caizmi:
Cevap:
Namazın farzlarından olan “setri avret” yani örtülmesi gereken yerler erkekler için diz ile göbek arası olduğundan baş açıklığı namazı bozan bir hal sayılmaz.
Ancak setri avretle belirlenen diz ile göbek arasının kapalı olması normal şartlarda kılınan bir namaz için esas alınmamalıdır.
Makbul ve sevap derecesi yüksek bir namaz kılmak isteyenler “ Ey Ademoğulları! Her mescide (secde gâha, namaz kılınacak yere) güzel elbiselerinizi giyinerek gidin; Araf 7/31 ayetini esas alarak imkanlarının elvediğince temiz elbiseler ve Allah’ın huzuruna çıkma saygı, haşyet ve heyecanı ile kılma çabası içinde olmaları gerekir.
Başı sarık veya takke ile örtmek sünnet olup; (Fetava i kübra c.1, s.169) Dört mezhepte de takke sarığın yerini tutmaz, ama takke başı kapattığı için namazı mekruh olmaktan korur denilmiştir..
İmkanlarımız müsait olduğunda sarık cübbe yani İslami bir kılık kıyafet ve güzel kokular sürünerek İslam’ı kabul ve yaşamamızı emreden Allah’ın huzuruna çıkmamız bizim için en uygun, en istifadeli ve en karlı olandır. "Sarıkla kılınan iki rekât namaz, sarıksız olarak kılınan yetmiş rekâttan daha hayırlıdır."(Taç, 1/169) hadisi şerifi de ideal bir namazın nasıl eda edilmesi gerektiğini göstermektedir.
Madem namazlarımızdan dünyevi hiçbir şeyle mukayese kabul etmeyen önemli beklentilerimiz var. O zaman namazlarımıza önemine uygun dikkat ve hassasiyet göstermemiz gerekir.
İş hayatı ve içinde bulunduğumuz toplumun hakim değerleri her zaman bu hassasiyeti göstermemize müsait değil ise; temiz, adap ve ahlaka uygun, uzuvlarımızı gösterecek kadar dar olmayan elbiselerimizle namazlarımızı gönül rahatlığı ile kılabiliriz.
Baş açıklığı ehlisünnetin dört mezhebinin içtihadına göre mekruh olmakla beraber, hüküm inkar edilmemek, kasdi terk edilmemek kaydı ile zaman ve mekan şartlarından kaynaklanan zorluk nedeni ile inşallah namazlarımızın makbuliyetinde bir mazur teşkil etmez.
Allah'ın muradı, insanlara zorluk çıkarmak değil, kolaylık göstermektedir (Bakara, 52/185) . ayeti ve “ yessiru velatu assiru vebeşşiru vela tenefferu” “Kolaylaştırınız zorlaştırmayınız, müjdeleyiniz nefret ettirmeyiniz.” hadisinden hareketle Türkiye ve benzeri batı kültürünün hakim olduğu ülkelerde, zor imkanlar içinde veya namaza yeni başlamış kimseleri, ileri seviye ve safhalarda ruh olgunluğuna ulaştıracak olan takva yolu ile doruğa yükselten azimet (ciddi takva) yönünü teklif ederek ibadet yapmalarını imkansızlaştırmak yerine, şeraitin ruhsat yani cevaz ve fetva yönlerini öne çıkarıp, ilkelden mükemmele doğru olgunlaştırıp güçlendirerek yol almalarını sağlamak gerektir.
Evet, kimseye namazın ciddiyetine uymayan hallerde namaz kılınız demek dinimize karşı haddi tecavüzdür. Böyle bir cürümden Allah’a sığınırız.
Fakat namaza yeni başlamış, henüz ibadetin (namazın) mahiyet ve önemini kavramamış kardeşlerimiz veya içinde bulunmuş olduğu iş ve çevre şartlarının imkansızlığı nedeniyle, imkanlarının müsaade ettiği şartlara göre ibadetlerini yerine getiren veya getirmeye çalışan kardeşlerimizi tenkit etmek, ibadetleriniz olmadı diyerek ümitsizliğe sevk etmek kimsenin hakkı değildir.
Sonuç olarak, başı açık olarak namaz kılmak mekruh olmakla beraber kılınan namaz sahihtir. Yani makbuldur.
Alimlerimizin başı açık kılınan namaz için, ibadetin sorumluluğundan kurtarıp sevabının noksan veya olmayacağı yönündeki uyarılarına da;
Büyüklerimin affına sığınarak, haddimi aşıp;
Allah cc. kılınan namazın sevap ve derece tespitini, namazı kılan kulunun kıyafetinden çok iman, imkan ve samimiyetine, yani kalıbına değil kalbine bakarak yapar diyorum.
Allah yaptığımız ibadetlerimizi hatası, kusuru, noksanı gediği ile dergah’ı uluhiyetinde kabul eylesin. Günah ve kusuratımızı af ve mağfiret eylesin.
Amin velhemdulillahi rabbil alemin.
Necdet EremKayıt Tarihi : 19.4.2015 19:06:00
© Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve / veya temsilcilerine aittir.
Bu şiire henüz hiç kimse yorum yapmadı. İlk yorum yapan sen ol!